Citat:
Ursprungligen postat av
GustavAdam
Är det inte något fundamentalt fel i den Svenska lagstiftningen om man inte blir bortplockad från samhället för all evighet, om man skjuter skarpt vid en poliskontroll?
Varför ska vi ha sådana människor gåendes lösa i det svenska samhället?
Få länder eller inga länder i väst-Europa har riktiga livstidsstraff. Det finns lite undantag. Till ex Spanien vägrar i bland (baskiska) terrorister att de får dö hemma. Vi gjorde samma sak med bombmannen. Holland är det väl det enda landet i västeuropa som har garanterat livstidsstraff men antalet dömda efter WWII är väl mellan 5-10st. Breivik kan ju bli en i Norge som får stanna kvar tills han dör.
Vi vet ju faktiskt inte om de verkliga förhållanden vid biljakten ännu. Det är ju en sak om de sköt i luften för att skrämmas jmf om de försökte träffa polisbilen.
Sen bör ju dessa herrar bli inlåsta ett längre tag. Det mår säkert samhället bra av. Hur länge det får domstolen besluta. Försöksbrott om jag förstår rätt. så kan det ge allt från lägre straff än minimum för ett utfört mord, dock minst fängelse, till livstid. Men jag är inte utbildad jurist, så någon jurist kan säkert hoppa in. Dock har jag läst tusentals domar, ofta ganska grova brott.