2023-08-12, 16:50
Medlem
Machiavellys avatar
Hej alla!

Mod får flytta tråden om den är felplacerad.

Jag är på bilresa på Balkan och har märkt hur jäkla stor skillnad det är på asfalten här nere jämfört med i Sverige.

För det första är asfalten på Balkan extremt hal. Med vanliga sneakers som är lite blankslitna så har jag halkat när jag är gåendes på en liten lutande väg.

Utöver det så skulle en gång starta med en automatbil på en väg som hade några graders lutning. Jag skojar inte nu - den framhjulsdrivna bilen fick kämpa sig upp! Den slirade och skickade framvagnen höger och vänster och ville inte klättra - som om det vore en isig vinterväg i Sverige.

En annan intressant sak är att det räcker med att man gör en U-sväng i 5-10 km/h och däcken kommer skrika (som på amerikanska filmer ni vet…). I Sverige händer det aldrig! Vad är orsaken till att däcken skriker på denna sortens asfalt för en liten U-sväng jämfört med i Sverige där man måste göra något ordentligt kraftigt för att det ska skrikas däck?

Alltså jag har ingen bild att visa er men asfalten är så sjukt len så det är läskigt. I Sverige är den vass och stenig.

Vad är skillnaden och varför är det så i respektive länder?
Hur påverkar det bränsleförbrukning, slitage på däck etc med de båda?
Citera
2023-08-12, 17:03
Medlem
Då ska du se hur den blir när det regnat.
En släkting har förklarat att den är hal för att det är något ämne i asfalten som ger friktion som anses vara för dyrt.
Citera
2023-08-12, 19:21
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Bitumen (tung oljeprodukt) används för att binda ihop sten = Då får man asfalt. Det är det enda asfaltsbetong innehåller.

Variationen är vilken typ av sten man använder samt hårdhet på Bitumen, i Sverige finns en grövre krossad sten pga. ska kunna stå emot tjäle (is som spränger sönder asfalten när vattnet ska expandera, men även tränga utan vid smältning) och vatten.

Många andra länder använder mer finmalen sten vilket dämpar ljudnivån på asfalt och blir slätare.

I Varmare länder används bitumen som är hårdare eftersom värmen och belastningen annars trycker undan beläggningen som gör vägen spårig/vågig, antagligen detta som gör den mer hal/oljig.
Detta är också svaret på varför tungt trafikerade vägar i Sverige är så in i helvete spåriga = vårt bindemedel är för mjukt, inte på grund att vi bor varmt, men för hög belastning av tunga fordon.
Senast redigerad av VissenBuske1987 2023-08-12 kl. 19:29.
Citera
2023-08-12, 20:23
Medlem
det är för att italien säljer materialen. Dem fifflar.
Citera
2023-08-16, 13:32
Medlem
Sonny00s avatar
Kan det vara så att våra dubbdäck sliter på bindemedlet så att asfalten blir skrovligare och får mer friktion?
Citera
2023-08-17, 17:38
Medlem
Grubbla även lite på hur vanliga hårda stenmaterial är på Balkan. Läs mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dinariska_alperna
Citera
2023-08-21, 15:46
Medlem
Limma skinkbits avatar
Hur varmt var det när TS var på Balkan? Blir det riktigt varmt så kan asfalten mer eller mindre smälta och då blir det halt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in