• 2
  • 3
2023-08-12, 16:57
Medlem
peter_ölbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Om du nu är så innihelvete snål som du säger så förstår jag inte varför du köpte en villa på 250 kvm? 😁
Nu vet jag iofs inte hur stor familj du har? Har du inte möjlighet att kunna elda med ved? Själv eldade jag varken vinter och det gör en jävla skillnad på elförbrukningen, visserligen bor jag betydligt mindre än dig ca 100 kvm. Den dyraste elräkningen jag hade förra vintern låg på 1600 kr så man ser vad det gör med tanke på vilka jävla elräkningar andra hade förra vintern.

Haha, ja det är en bra fråga. Det enkla svaret är att jag inte är själv i besluten om vilket hus som skulle köpas. Bodde tidigare i en nybyggd villa med frånluftsvärmepump och då var det trevligare att öppna elräkningarna.

Få familjer behöver 250 m2 uppvärmd yta men det var det huset som låg på just rätt ställe. Skrev lite högre upp om eldning, har stor täljstenspjäs installerad av tidigare ägare, men den är tyvärr dåligt placerad i huskroppen för att kunna få ut värmen. Jag kan lätt styra ner förbrukningen vilket vi gjorde i vintras men det är fan inte mysigt hemma då kvicksilvret sjunker.

Klart man kan börja leka med tanken på värmeförflyttare och allehanda lösningar men fan vet om det är rätt vägg att gå.
Citera
2023-08-12, 17:08
Medlem
Jag tror ingen har nämnt det i tråden ännu, men kom ihåg att du numera även kan söka bidrag för att göra energieffektivisering av din bostad. Värt att kolla in för vad och hur mycket du kan få inför att du gör kalkylen:
https://www.boverket.se/sv/bidrag--g...ring-i-smahus/
Citera
2023-08-12, 20:49
Medlem
peter_ölbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Jag tror ingen har nämnt det i tråden ännu, men kom ihåg att du numera även kan söka bidrag för att göra energieffektivisering av din bostad. Värt att kolla in för vad och hur mycket du kan få inför att du gör kalkylen:
Tack, har nämnts men kan inte nämnas nog ofta

Har kollat ut två firmor. Ska försöka få kontakt under kommande vecka och se om dom har några bra synpunkter.

Det mest sunda kanske skulle vara att byta ut den gamla luftvärmepumpen som mest låter och knappt värmer men känns som att man bara skjuter upp konverteringen? Ja fan vet.
Senast redigerad av peter_ölback 2023-08-12 kl. 20:52.
Citera
2023-08-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Tack, har nämnts men kan inte nämnas nog ofta

Har kollat ut två firmor. Ska försöka få kontakt under kommande vecka och se om dom har några bra synpunkter.

Det mest sunda kanske skulle vara att byta ut den gamla luftvärmepumpen som mest låter och knappt värmer men känns som att man bara skjuter upp konverteringen? Ja fan vet.

Jag hoppas du får bra input från firmorna!

Jag bor själv i ett gammalt hus, dock med vattenburen värme (där värmekällan visserligen behöver bytas/förnyas relativt snart, suck). Men om jag hade varit i din sits hade jag nog ändå valt att byta från el till någon typ av vattenburen värme. Både för att man inte vet hur det blir med elpriserna framöver, och för att det pratas en hel del om krav på energieffektivisering i både Sverige och EU. T.ex så finns det ju ett förslag på att alla bostäder ska uppnå minst energiklass D inom 10 år, och jag tror att eluppvärmda hus har svårt att nå den energiklassen: https://www.energinyheter.se/2023031...alla-fran-2033
Citera
2023-08-13, 17:45
Medlem
peter_ölbacks avatar
Tack för synpunkter. Ja, vi får se vad dom säger. Jag tror liksom du att det lär knappast blir fördelaktigare med direktverkande värme i framtiden. Visserligen är moderna luft-luft-pumpar väldigt effektiva men hur man än vrider arslet så låter dom och det krävs bra planlösning för att få ut värmen.
Citera
2023-08-14, 10:22
Medlem
Har du även kikat upp nya bidraget ifrån boverket? Det gäller vad jag förstår för dina problem, konvertering ifrån EL till annat system.

Kolla upp det också med länsstyrelsen lokalt. Bidraget kom i år så ganska nytt.

Edit: såg nu att det redan tipsats.
Senast redigerad av dunderklumpen76 2023-08-14 kl. 10:29.
Citera
2023-08-14, 10:37
Medlem
Vad beräknas en konvertering till vattenburen el kosta?
I vilken del av Sverige bor du?

Investerar du i ett nytt system kommer säkert huset stiga minst lika mycket, och bli lättare att sälja när det väl är dags. Räkna med att energikostnaden går ner med ca 40%. Ta den besparingen till räntan, och lägg merkostnaden på tryggheten med ett stabilt och säkert elsystem de närmaste 20 åren.
Citera
2023-08-14, 10:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_ölback
Goddagens! Bor i kåk byggd på 70-talet med direktverkande el. Har sen inflytt drömt om att konvertera till vattenburet värmesystem med lämplig värmepump men det är en fläskig utgift.

Kåkjäveln är stor, dryga 250 m2 och har idag 17 elradiatorer och 3 LL-värmepumpar. 1 lastgammal och 2 som är ett par år gamla.

Då jag är snål så in i helvete har vintrarna varit en plåga med väldigt ojämn värmekomfort då jag inte har haft elradiatorerna på utan låtit värmepumparna blåsa på för fulla muggar med fläktljud och orkanvindar som följd.

Skulle tippa på att årlig förbrukning med komfortvärme i hela huset skulle 20k+ kWh. Är inte helt säker då jag som sagt är en snål jävel så jag har i princip haft snorkallt på bottenplan och då haft en förbrukning på 15-16k kwh. Besparingen på uppvärmningskostnaden är en sak men komforten slår nästan högre.

Nu så, frågeställningen. Har ett privat pensionssparande på ISK som vuxit över åren. Dessa pengar skulle kunna betala en konvertering till vattenburet värmesystem och lämplig värmepump. Är jag en komplett idiot om jag blåser mitt framtida jag på detta?

Har lekt lite med en kalkylator och kommit fram till att om jag dubblar pensionsparandet efter att jag tömmer den så hinner jag ikapp tills dess jag har tänkt pensionera mig om cirka 30 år.

Har ganska hög belåning på kåken, och inga planer på att flytta i närtid. Om allt vill sig väl blir jag och familj kvar minst 15 år.

Inte så mycket men det finns nu ett energibidrag att söka om man byter från direktverkande el. Tror tyvärr det endast handlade om 30000kr men dock en liten peng.

https://www.lansstyrelsen.se/stockho...545db43f360f1b
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in