Citat:
Nu har Du vänt på Din egen orsaksförklaring, så att den närmast är identisk med min. Med undantag för att Du fortfarande inte förstås skillnadenpå värde och social status. Men det beror på att Du har en marxistisk samhällsanalys i botten.
Låt mig ta ett exempel. Bianca Ingrosso anses ha hög social status, men så gott som ingen tillmäter henne något betydande värde. Ingen skulle t ex välja Bianca rådgivare i en krissituation, eller för att producera spik, eller som lärare för barn, eller att styra en båt i hård vind. Hon har inga förmågor eller egenskaper som gör att hon har ett värde utanför den sociala statusbubblan.
Nu har Du vänt på Din egen orsaksförklaring, så att den närmast är identisk med min. Med undantag för att Du fortfarande inte förstås skillnadenpå värde och social status. Men det beror på att Du har en marxistisk samhällsanalys i botten.
Låt mig ta ett exempel. Bianca Ingrosso anses ha hög social status, men så gott som ingen tillmäter henne något betydande värde. Ingen skulle t ex välja Bianca rådgivare i en krissituation, eller för att producera spik, eller som lärare för barn, eller att styra en båt i hård vind. Hon har inga förmågor eller egenskaper som gör att hon har ett värde utanför den sociala statusbubblan.
BI har samma värde som alla andra. Och vänligen försök inte tala för vad andra tillmäter just henne för värde, tack. Det är DU här som sysslar med detta ständiga "värderande" av människor, i akt och mening att särskilja dem, ingen annan.
Vidare, vilka begåvningar och förmågor hon har att bidra till samhället med vet du eller jag ingenting om, eftersom vi inte känner henne alls.
Citat:
Du får nog förklara närmare på vilket sätt kusinäktenskap står i motsatsställning till tvångsäktenskap. I verkliga verkligheten är båda givetvis starkt problematiska och inte sällan sammanfaller de. Man kan således i någon mån motverka tvångsäktenskap genom att motverka kusinäktenskap.
Jag förstår av Ditt svar att Du inte är bekant med olika sätt att förklara varför lagstiftning tillkommer, men detta är inte tråden för undervisning i detta område.
Jag förstår av Ditt svar att Du inte är bekant med olika sätt att förklara varför lagstiftning tillkommer, men detta är inte tråden för undervisning i detta område.
Och var skrev jag någonting om någon "motsatsställning"?
Jag skrev att det verkliga problemet i världen stavas tvångsäktenskap, vilket är ett fenomen som dina politiska idéer skulle leda till, vilket jag redan förklarat för dig säkert 50 ggr.
Det är inte kusinäktenskap, det är ett icke problem i vår del av världen.
Men det är rätt typiskt för högerregeringar att man kastar sig över ytliga symptom istället för att ta tag i grundorsaker.
Klansamhällen bekämpas via att skapa frihet och grundtrygghet för alla individer i samhället, inte via att förbjuda just kusiner att ingå äktenskap.