2023-08-23, 17:47
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jo, det är samma sak för vår dotter nu när hon övningskör. Vi har tre bilar, men ingen med manuell låda. Så hon får övningsköra och köra upp med automat.

Många andra här i området som gör lika dant. Kommer nog gå mer och mer åt det hållet.

Det roliga eller märkliga är dock att detta tydligen upprör en massa människor. Mycket känslor i tråden!

Jo, det är samma reaktion på de flesta "nya" fenomen, solceller? idioter! Elbilar? Idioter, körkort med automat? Idioter!

Förstår din dotters predikament men som du skrev, det är en tydlig trend.
Citera
2023-08-23, 17:54
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Din okunnighet är välkänd redan….

Den sista F1 med manuell låda och H-mönster på spaken, 1995

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Forti_FG01

Den första F1 med (halv)automatiskt transmission kom 1989

Källa: https://www.formula1-dictionary.net/gearbox.html

Före 1989 var alltså alla F1-lådor vanliga manuella med H-mönster
Alltså aldrig någonsin, då jag inte ens levt så länge och det därmed blir irrelevant (som att 1989, när alla bilar var manuella, är relevant med trådtopic). Bra försök
Senast redigerad av avc 2023-08-23 kl. 17:57.
Citera
2023-08-23, 18:17
Bannlyst
Det finns inga manuella bilar nya om 2-3år
Hör till Stenåldern.

Alla värsting bmw M5 , Ferrari m.f.l är automat med idag.

Om körskolor ska ha fabriksnya bilar om säg 5år, finns endast automat.
I framtiden kommer uppkörningar ske med automat, men är man fattig och råkar ha råd med gammal
manuel bil bara så får man ha det ändå.

Numera är det köer i varje stad, det är inte som på 80 talet.
Skönt med automat, kommer själv aldrig köpa en manuel bil mera,. äckligt växla och trycka en koppling
som ett jävla mongo

7-12 växlade automatlådor är fint. Specielt 9växlad som jag har, man märker inget
och dom är så jävla rappa att man hinner inte växla lika fort själv längre ens.
Har en Suv med 8stegs automat v12a
Nya tider
Senast redigerad av Bentayga 2023-08-23 kl. 18:19.
Citera
2023-08-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Alltså aldrig någonsin, då jag inte ens levt så länge och det därmed blir irrelevant (som att 1989, när alla bilar var manuella, är relevant med trådtopic). Bra försök

Okunnig igen….

Det fanns en gott om bilar med automatväxellåda långt före 1989…..
Citera
2023-08-23, 18:35
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Återigen så anklagar du helt ogrundat folk för att ha automatkort bara för att de säger emot dig. Varför?

(Att dra korrekta slutsatser av information är för övrigt en bra sak att kunna göra i trafiken...)
Jag jävlas bara lite med dom allvarliga automatfacisterna

Citat:
Så är det. Dock får jag ge kolgrillen en poäng i att förmågan att handveva igång en bil har väldigt mycket mindre att göra med att framföra fordonet än vad manuell växling har.
Tack.

Citat:
Det är förmodligen också så att de som klarar att lära sig växla manuellt generellt är säkrare förare i automatbilar än de som inte klarar det, av den enkla anledningen att de som klarar att lära sig köra automat men inte manuell ligger närmre sin mentala begränsning.
Så där ja, äntligen börjar vi komma någonstans

Citat:
Däremot har jag svårt att tro att kunskapen om att kunna växla manuellt i sig påverkar möjligheten att framföra en automatbil på ett säkert sätt.
Fast nu blev det lite motsägelsefullt.
Nyss var vi överens om att de som klarar att lära sig växla manuellt generellt är säkrare förare i automatbilar än de som inte klarar det, av den enkla anledningen att de som klarar att lära sig köra automat men inte manuell ligger närmre sin mentala begränsning.
Citat:
Någon som klarar av att lära sig manuell låda men väljer att inte göra det kommer vara lika säker i en automatbil som om han hade valt att lära sig det. Här bortser jag från de incidenter som kan uppkomma av att någon som är van vid manuell kör automat, såsom en plötslig inbromsning när man tycker det är dags att växla.
Självklart. Tror inte någon har hävdat något annat i tråden?
Citat:
Att dra slutsatsen att någon som inte klarar av att lära sig manuell låda automatiskt blir en osäker förare är dock bara nonsens. Det är inget jag kommer tro på utan att få se en källa på det.
Såklart inte automatiskt. Men vi pratar om hundratusentals och då måste vi generalisera.
Och många som väljer begränsat B har inte den mentala förmågan att lära sig att växla manuellt,,,,och därmed generellt är sämre förare än de med icke begränsat B.
Citera
2023-08-23, 21:59
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bentayga
Det finns inga manuella bilar nya om 2-3år

håller med. förutom typ husbilar så köper folk helt enkelt inte manuellt växlade längre, och på grund av det lägger ju biltillverkarna ner produktionen. det är lätt att sitta här på forumet som 30-40 åring och grymta om manuellt B-körkort men hade du varit 18 här och nu och just ska ta körkort så ser jag fan inte poängen. riktigt corner case att du idag av någon anledning får en manuellt växlad bil av jobbet osv och då måste tacka nej
Citera
2023-08-23, 23:08
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Fast nu blev det lite motsägelsefullt.
Nyss var vi överens om att de som klarar att lära sig växla manuellt generellt är säkrare förare i automatbilar än de som inte klarar det, av den enkla anledningen att de som klarar att lära sig köra automat men inte manuell ligger närmre sin mentala begränsning.
Det du missar i mitt resonemang är att det som gör en till en säkrare förare är förmågan att lära sig det hela. Om man verkligen gör det är oväsentligt.

Citat:
Såklart inte automatiskt. Men vi pratar om hundratusentals och då måste vi generalisera.
Och många som väljer begränsat B har inte den mentala förmågan att lära sig att växla manuellt,,,,och därmed generellt är sämre förare än de med icke begränsat B.
Du skrev detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Då bör man inte erhålla körkort. Den förmågan krävs med fler reglage även i en automatväxlad bil.
Den förmågan krävs bara när man kör manuell. Så länge man kan visa att man kan köra säkert med en automat så är det fullt tillräckligt för att köra automat.

Och det är bara att tänka så här. Ta en förare som saknar den kognitiva kapaciteten att köra med manuell. Öka kapaciteten lite så att den PRECIS räcker till att hantera en manuell låda. Nu är det en förare som enligt dig är en säker förare, men all den extra kapaciteten vi lade till går åt till att hantera lådan. Just den föraren är alltså lika säker med en automat utan ökningen som han hade varit med en manuell efter ökningen.

Jag utesluter inte helt att du kan ha rätt, för det vore ovetenskapligt, men jag tror inte på det utan källa. Och att du inte ens har en källa utan bara hänvisar till egna filosoferingar gör mig än mer tveksam. När jag har diskuterat med folk är det nämligen ytterst vanligt att folk som resonerar på det sättet visar sig ha fel.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-08-23 kl. 23:16.
Citera
2023-08-23, 23:56
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Det du missar i mitt resonemang är att det som gör en till en säkrare förare är förmågan att lära sig det hela. Om man verkligen gör det är oväsentligt.

Du skrev detta:

Den förmågan krävs bara när man kör manuell. Så länge man kan visa att man kan köra säkert med en automat så är det fullt tillräckligt för att köra automat.

Och det är bara att tänka så här. Ta en förare som saknar den kognitiva kapaciteten att köra med manuell. Öka kapaciteten lite så att den PRECIS räcker till att hantera en manuell låda. Nu är det en förare som enligt dig är en säker förare, men all den extra kapaciteten vi lade till går åt till att hantera lådan. Just den föraren är alltså lika säker med en automat utan ökningen som han hade varit med en manuell efter ökningen.

Jag utesluter inte helt att du kan ha rätt, för det vore ovetenskapligt, men jag tror inte på det utan källa. Och att du inte ens har en källa utan bara hänvisar till egna filosoferingar gör mig än mer tveksam. När jag har diskuterat med folk är det nämligen ytterst vanligt att folk som resonerar på det sättet visar sig ha fel.

Jag missade inte det.

Jag raljerade för att provocera de som har fel i tråden.

Tänk så här. A kan säkert hantera 6 saker inom 4 sek.
B kan säkert hantera 9 saker inom 4 sek.

Hoppar B in i As bil så går det förmodligen bättre än tvärtom.

Kan man preeecis hantera en manuelt växlad bil ska man kuggas på uppkörningen.

Berättar jag vad jag gjort och gör inom trafik/motorsport så riskerar jag att outa mig.
Alla har rätt till sin åsikt. Fundera över mina, hata dom, ignorera eller håll med.
Det håller liv i forumet och för i det stora historiskt sett utvecklingen framåt. Även om folk blir dummare och dummare.
Första generationen finns nu i Sverige som är mer ointelligent än den föregående på över 100 år.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2023-08-24 kl. 00:10.
Citera
2023-08-24, 00:07
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
håller med. förutom typ husbilar så köper folk helt enkelt inte manuellt växlade längre, och på grund av det lägger ju biltillverkarna ner produktionen. det är lätt att sitta här på forumet som 30-40 åring och grymta om manuellt B-körkort men hade du varit 18 här och nu och just ska ta körkort så ser jag fan inte poängen. riktigt corner case att du idag av någon anledning får en manuellt växlad bil av jobbet osv och då måste tacka nej
Det stämmer inte.
Budgetbilar säljs nya med manuell växellåda då det är en billigare konstruktion.
I budgetklass under 50k (trolig prisklass för majoritetens första bil) så finns det klart fler manuellt växlade bilar än tvärtom.

Man begränsar sig. Har man möjlighet och förmåga så ta vanligt B-kort är mitt råd.
Det är ju inte så att det hindrar en att köra bekvämt med automat när man har möjlighet till det
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2023-08-24 kl. 00:29.
Citera
2023-08-24, 01:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Finns det någon fråga där så många ivrar för att ha begränsningar, att kunna mindre.

Det är nu 49 sidor där flertalet tycker att vissa saker är meningslösa att lära sig, såsom att kunna köra bil med manuell växellåda.

Resonerar dessa människor likadant i andra frågor också ?

Varför lära sig simma när det alltid finns flytvästar på dom båtar jag tänker åka med.
Varför lära sig laga mat när man kan gå på restaurang, eller gifta sig.
Listan kan göras evighetslång med saker man inte behöver kunna, men som ändå är rätt bra att kunna.

Normalt i alla andra frågor strävar folk efter att kunna mer, inte mindre.

Är det bara jag som finner detta märkligt ?
Citera
2023-08-24, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Finns det någon fråga där så många ivrar för att ha begränsningar, att kunna mindre.

Det är nu 49 sidor där flertalet tycker att vissa saker är meningslösa att lära sig, såsom att kunna köra bil med manuell växellåda.

Resonerar dessa människor likadant i andra frågor också ?

Varför lära sig simma när det alltid finns flytvästar på dom båtar jag tänker åka med.
Varför lära sig laga mat när man kan gå på restaurang, eller gifta sig.
Listan kan göras evighetslång med saker man inte behöver kunna, men som ändå är rätt bra att kunna.

Normalt i alla andra frågor strävar folk efter att kunna mer, inte mindre.

Är det bara jag som finner detta märkligt ?

Ja din tankegång vurpar….

Dina jämförelser blir ju mer som att… Varför lära sig köra bil när det finns buss, taxi, T-bana, spårvagn, typ…

Nu handlar det om folk som av en eller annan anledning väljer att ta körkort för bil, och tycker automatkörkort räcker för dem.

Då hade det varit en bättre formulering av dig om du skrivit…

Var lära sig till stjärnkock, det räcker att kunna laga vanlig enkel husmanskost

Varför lära sig fjärilssim eller crawl, det räcker med vanligt bröstsim (fundera t ex på hur många svenssons som klarar 200m fjäril eller ens 50m, mot hur många som lätt klarar 200m eller mycket mer bröstsim…)

Att det däremot sällan är en nackdel att lära sig mer om man vill eller måste, är inte fel tänkt, men att påstå att folk är korkade för att de bara tar körkort för automat, och därför också måste vara sämre bilförare är rent ut sagt idiotiskt.

Hela denna tråd är idiotisk, full med korkade felaktiga generaliseringar och påstående helt utan saklig grund från de som är negativa till automatkörkort och de som tar sådana.

Vi kan istället säga att en automatväxlad bil generellt sett är en säkrare ”bättre” bil än en manuellt växlad för alla förare oavsett vilket körkort de har eller klarat att ta. Detta för att man med automatik tagit bort en hel del moment som tar fokus från annat i bilkörningen som kan påverka säkerheten.

Att utifrån det hävda att de som då klarar av manuellt växlade bilar också alltid är säkrare bilförare är galet fel, därför att det inte alls är nån garanti att alla dessa oavsett hur duktiga de är att rent tekniskt framföra ett fordon, eller hur stor simultankapacitet de har runt det, även skulle vara lika bra eller bättre på att i alla situationer identifiera risker i trafiken och agera på bästa sätt i varje enskilt tillfälle för att kontrollera eller eliminera dessa risker.

Vissa kan säkert vara det, andra inte, och detta oavsett vilket körkort de valt att ta, eller bara klarat att ta.

Betänk nu att vi genom bilens historia på över 100 år, hela tiden strävat till att automatisera, göra det enklare, att hantera allt som har med själva bilkörningen att göra, att göra det bättre. Helt enkelt för att människan är bekväm av sig, och helst vill slippa hålla på med onödiga moment som kan ta tid och koncentration från annat som man tycker är väsentligare.

Listan på saker och funktioner i våra bilar som genom historien automatiserats, eller på olika sätt gjorts mycket enklare att hantera för att utföra det vi måste eller vill utföra, är närmast oändlig, och omfattar säkert en massa saker som dagens förare tar som helt för givna men som förr inte alls var så enkla att hantera som idag.

Var t ex folk bättre bilförare för att de i bilens ungdom fick sitta och slita med en tungstyrd bil, utan defroster, med torkare som de fick veva runt själva samtidigt som de skulle köra bilen och växla osynkad låda med dubbeltramp och justera chocken manuellt för att motorn skulle hålla sig igång….

Idag har vi massor med på ett eller annat sätt helt eller delvis automatiserade mer eller mindre viktiga funktioner i våra bilar som bidrar till att kunna göra bilkörningen enklare och säkrare.

Hur många trafikolyckor har inte orsakats av att folk fipplat med saker i bilen som de inte borde ha fipplat med just då, och som de sluppit fippla med om denna funktion varit mer automatiserad i aktuell bil…?
Citera
2023-08-24, 12:25
Medlem
Automatkörkort är ett handikappundantag som används av lata personer.

"Det kommer inte tillverkas några manuella bilar om något år"
Vänd blicken utanför storbils-sverige. Ja det stämmer att stora bilar så som Volvo V90, Audi A6 inte kommer att fås med manuell låda framöver.
Vänd blicken till södra Europa, i Spanien och Italien finns det knappt en automatväxlad bil att uppbringa.
I princip varenda bil är manuell, automatrevolutionen är långt borta på många platser.
Din 19 åriga son ska åka på semester till Italien och ska hyra bil
Manuell småbil typ Citroen C1: €15 / dygn
Enda automatalternativet: Mercedes Vito 9 pax: €240 / dygn

På hemmaplan, din 18-åriga dotter har fått jobb som fluffer i grannstaden och vill ha en småbil för 20.000 kr.
Som manuellt alternativ så kan du köpa en 10-12 år gammal Kia/Citroen för dessa pengar.
Vill du ha en automatväxlad småbil i den prisklassen så kommer du behöva köpa en 20 år gammal, sämre bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in