Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-11, 09:57
Medlem
Jag har gjort en betalning och mottagaren har säger att det fattas £4.50
De säger nu att det är FX kostnader. Det måste då vara en fast kostad eftersom det var samma problem förra gången och exakt samma summa.
Enligt Swedbank ska det kosta 50 kr att skicka pengarna.
Vi har valt att betala våra bankkostnad och de ska betala sina.
På deras hemsida står det.

"Internationell betalning

Internetbanken
50 kr/st

Tillägg för mottagandes banks kostnad
Faktisk kostnad eller generellt kostnad dock lägst 100 kr/st."

Brukar den mottagande banken dra av pengar på summan de får in?
Citera
2023-08-11, 11:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magoni
Jag har gjort en betalning och mottagaren har säger att det fattas £4.50
De säger nu att det är FX kostnader. Det måste då vara en fast kostad eftersom det var samma problem förra gången och exakt samma summa.
Enligt Swedbank ska det kosta 50 kr att skicka pengarna.
Vi har valt att betala våra bankkostnad och de ska betala sina.
På deras hemsida står det.

"Internationell betalning

Internetbanken
50 kr/st

Tillägg för mottagandes banks kostnad
Faktisk kostnad eller generellt kostnad dock lägst 100 kr/st."

Brukar den mottagande banken dra av pengar på summan de får in?

Det drar banken mycket riktigt av! Kryssa i att du betalar mottagarens kostnader nästa gång så slipper du detta problem
Citera
2023-08-11, 11:52
Medlem
Prova göra en SEPA betalning, den ska vara kostnadsfri för både sändare och mottagare samt tror att UK faktiskt fortfarande är kvar i SEPA trots Brexit

https://accesspay.com/knowledge-hub/...-part-of-sepa/

https://www.ecb.europa.eu/paym/integ.../index.en.html
Citera
2023-08-11, 14:53
Medlem
Sedan kan ju mottagarens bank ha en avgift för inkommande internationella överföringar.

Tex min bank tar usd15 för det "jobbet".
Nu så klagar jag varje gång och får då avgiften returnerad
Citera
2023-08-17, 10:43
Medlem
Jag fick ett svar nu. De skrev att det var FX avgifter.
Då har deras bank dragit den summan på det vi betalade vilket är märkligt. Det ska ju vara separat.
Citera
2023-08-17, 10:52
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirfrancis
Prova göra en SEPA betalning, den ska vara kostnadsfri för både sändare och mottagare samt tror att UK faktiskt fortfarande är kvar i SEPA trots Brexit

https://accesspay.com/knowledge-hub/...-part-of-sepa/

https://www.ecb.europa.eu/paym/integ.../index.en.html

Funkar inte då de inte använder euro.
Citera
2023-08-17, 18:13
Medlem
Citat:
Då har deras bank dragit den summan på det vi betalade vilket är märkligt. Det ska ju vara separat.

Saken är väl att det är just det. Du betalar 100£ det dras då 100£ +50kr för dig inte sant?
Mottagaren får 100£ -4,50£ som de betalar.

Har ni kommit överens om att ni båda ska betala era egna avgifter får du förklara hur det fungerar, eller så betalar du bådas avgifter direkt.
Citera
2023-08-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Saken är väl att det är just det. Du betalar 100£ det dras då 100£ +50kr för dig inte sant?
Mottagaren får 100£ -4,50£ som de betalar.

Har ni kommit överens om att ni båda ska betala era egna avgifter får du förklara hur det fungerar, eller så betalar du bådas avgifter direkt.

Man brukar ju betala sina egna avgifter. Jag trodde de skulle få in £100 på sitt konto och att deras bank sen tar ut en avgift på £4,5. Jag har inte varit med om att banken drar av £4,5 från 100 så det ser ut som de fått in för lite. Deras bankavgifter ska vara spesifierade för bokföringen.
Citera
2023-08-18, 12:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Är det inte stora överföringar så rekommenderar jag dig att använda Revolut istället i framtiden så slipper du avgifter och dålig kurs ...Har sett att din bank kan krångla med insättningar så vill du inte byta kan du köra med Lunar först och sedan därifrån till Revolut.
Citera
2023-08-18, 21:39
Medlem
Citat:
Man brukar ju betala sina egna avgifter. Jag trodde de skulle få in £100 på sitt konto och att deras bank sen tar ut en avgift på £4,5. Jag har inte varit med om att banken drar av £4,5 från 100 så det ser ut som de fått in för lite. Deras bankavgifter ska vara spesifierade för bokföringen.

Man kan tycka det, men det betyder inte att det funkar så ... tyvärr.

Ja om de även betalar extra avgift så klart man ska klaga, men min erfarenhet är att det går enligt mitt scenario. Även butiker har accepterat det så.

Men jag håller med dig I sakfrågan, men banker tjänar mer på sättet jag förklarar. Och det är ju det som är det viktigaste. Eller hur?
Citera
2023-08-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Man kan tycka det, men det betyder inte att det funkar så ... tyvärr.

Ja om de även betalar extra avgift så klart man ska klaga, men min erfarenhet är att det går enligt mitt scenario. Även butiker har accepterat det så.

Men jag håller med dig I sakfrågan, men banker tjänar mer på sättet jag förklarar. Och det är ju det som är det viktigaste. Eller hur?

Jo bankerna är ju ute efter att tjäna pengar. Nu vet jag i alla fall hur det fungerar. Får hoppas att det engelska bolaget inte klagar nästa gång igen. Nu borde de veta att deras bank har lite avgifter.
Citera
2023-08-20, 20:07
Medlem
Citat:
Jo bankerna är ju ute efter att tjäna pengar. Nu vet jag i alla fall hur det fungerar. Får hoppas att det engelska bolaget inte klagar nästa gång igen. Nu borde de veta att deras bank har lite avgifter.

Jo, men oavsett tycker jag nog att du borde påpeka det. Visst borde banken skriva typ avgift 4,50 men om de nu inte gör det så kanske bolaget du handlar från kan ändra sitt egna betalningskrav om att köpare betalar bådas avgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in