2023-08-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Läst om detta mycket förr. Först byter du till fluoxetin(prozac) eftersom den har halveringstid på flera dagar. När du väl står på den så trappar du långsamt ut med orallösning. Eftersom den har så lång halveringstid så trappar den i princip ut sig själv vid utsättning. Detta står på internetmedicin och diverse läkarsidor. Sedan minskar du med 5% per tillfälle. Alltså minska 5%, när du är stabil igen efter utsättningen tar du 5% igen. Så fortsätter du så tills du kommer på 0 är den mest rekommenderade metoden.

Att trappa ut venlaflaxin är väldigt tungt, den är väldigt potent samt har kort halveringstid.
Hittade denna lista och ser att Fluoxetin är SSRI preparat möjligen snarlikt Sertralin, Escitalopram m fl.
Det vore en dröm om det gick att göra så. Fasa ut Venlafaxin och börja ta en SSRI istället. Är någon bättre än de andra ? Fluoxetin bäst ? Dock kommer oron att SSRIn inte råder på Venlafaxinets biverkningar när det tas bort med trötthet, energilöshet och nervosistet, ångest hög puls.
Jag har fungerat något sånär på låg dos av Venlafaxin och vill helst inte riskera bli sängliggande och apatisk m.m. Inte minst för familjen som också far illa om jag blir sån.

SSRI
Citalopram (Cipramil)
Escitalopram (Cipralex, prema)
Fluoxetin (Fontex, Prozac,Fluctin)
Sertralin (Zoloft, Oralin,Sertrone)
Paroxetin (Seroxat, Paroxiflex)

NaSSA
Mirtazapin(Mirtin)

SNRI
Venlafaxin (Efexor, Efastad)
Duloxetin (Aritavi,Cymbalta,Loxentia,Yentreve)
Citera
2023-08-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Finner det märkligt att patienter inte kan sluta med Venlafaxin.
Du intar medicinen på kvällen, så slipper du nattsvettningar.
Nedtrappning kan ske på en vecka med halva dosen och Alprazolam till kvällen.
Efter två veckor är biverkningarna borta.
Nedtrappning med enstaka korn är placebo.
Jag fick brainzaps när jag gick från 2.5 mg alltså 10 korn (av 300 korn i 75mg) . Kan garantera dig att det är verkligt, inte placebo. Nästan samma brainzaps som från 75 mg till 0 för många år sen
Citera
2023-08-10, 16:58
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NerdCharlie
Jag fick brainzaps när jag gick från 2.5 mg alltså 10 korn (av 300 korn i 75mg) . Kan garantera dig att det är verkligt, inte placebo. Nästan samma brainzaps som från 75 mg till 0 för många år sen
Ja, men det är inte "farligt" mer än det är lite obehagligt.
Du drar bara ut på det hela väldigt länge om du ska ta enstaka korn.
Citera
2023-08-10, 16:59
Medlem
Citat:
Finner det märkligt att patienter inte kan sluta med Venlafaxin.
Du intar medicinen på kvällen, så slipper du nattsvettningar.
Nedtrappning kan ske på en vecka med halva dosen och Alprazolam till kvällen.
Efter två veckor är biverkningarna borta.
Nedtrappning med enstaka korn är placebo.
Om det skulle vara så som du säger att det inte är biverkningar vid nedtrappning då är det ju så att depressionen ligger latent och kommer tillbaka när venlafaxin är borta. Det är ju i mångt och mycket identiska symtom så hur ska man veta vad som är vad? Hur vet du ?
Citera
2023-08-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ja, men det är inte "farligt" mer än det är lite obehagligt.
Jag har inte sagt att brainzaps är farligt.
Jag brydde mig inte så mycket om dem och de var lite lindrigare då jag gick från 3 mg ca till 0 mg och då kom brainzaps dag 2 efter jag slutat.
Det var bara ett exempel på att kroppen påverkas av tabletten redan på 3 mg (12 korn per dag av 300 korn i en 75 mg depå-tablett)
Citera
2023-08-10, 17:05
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Om det skulle vara så som du säger att det inte är biverkningar vid nedtrappning då är det ju så att depressionen ligger latent och kommer tillbaka när venlafaxin är borta. Det är ju i mångt och mycket identiska symtom så hur ska man veta vad som är vad? Hur vet du ?
Dina utsättningssymptom är inte depression utan sensoriska störningar som uppstår när du avslutar behandlingen.
Att patienter blir rädda och tror de är beroende, gör att de drar ut på det hela istället för att bara stå ut några veckor och sedan är det över.
Gällande själva depressionen får du diskutera med din läkare.
Citera
2023-08-10, 17:07
Medlem
Citat:

Jag är inte så säker på det. Det skulle då innebära att alla de biverkingarna av nedtrappningen och utsättningen inte är biverkningar om man får tro dig.
Det betyder ju då att det måste vara min depression som kommer tillbaka. Det krävs alltså just 3 mg Venlafaxin och inget annat för att hålla depressionen stången. Visst om du säger att det är så det är inte omöjligt men det låter spontant inte heller som sannolikast.

I så fall kan jag ju vara glad då att jag bara behöver ta 3 mg Venlafaxin för att vara frisk medan andra ligger på 150 - 225 mg dvs min dos x 50 eller bortåt x100
Är det alltså det du säger?

Biverkingarna av nedtrappningen som jag antecknade innan jag började med Venlafaxin igen:
-förhöjd puls vissa dagar dvs 90-110 vid stillasittande
-energilöshet, ingen ork att ta tag i saker och orkar jobba enbart någon timme per dag med saker som kräver koncentration
-ser trött ut och känner mig helt färdig och trött men inte sömnig
-kan inte somna om efter 5 tim sömn då och då
Citera
2023-08-10, 17:10
Medlem
Citat:
Dina utsättningssymptom är inte depression utan sensoriska störningar som uppstår när du avslutar behandlingen.
Att patienter blir rädda och tror de är beroende, gör att de drar ut på det hela istället för att bara stå ut några veckor och sedan är det över.
Gällande själva depressionen får du diskutera med din läkare.
Så detta är bara övergående sensoriska störningar:
-energilöshet
ok? hur länge då då ? Tex energilöshet är ju inget man vill ha i 6 mån och inte få nånting gjort. Då plockar jag hellre med kornen mg för mg om det går att slippa och må bra hela tiden.
Så även för förhöjd puls 2-3 dgr i veckan av att kroppen känner att något saknas / abstinens av läkemedlet?
Och den förkortade sömnen ? hur länge är det så denna lilla sensoriska störning pågår tänker du dig ? 6 mån?
Citera
2023-08-10, 17:14
Medlem
Citat:
drar ut på det hela istället för att bara stå ut några veckor och sedan är det över.
Så du menar att jag gav upp för tidigt. jag gick från 2,5 mg till 0 och var på 0 i 14 dagar. Om jag bara väntat någon vecka till hade alt gått bra ?
Dessförinnan trappade jag ner från 37.5 under 6 månader till 2.5 mg.
Citera
2023-08-10, 17:14
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Så detta är bara övergående sensoriska störningar:
-energilöshet
ok? hur länge då då ? Tex energilöshet är ju inget man vill ha i 6 mån och inte få nånting gjort. Då plockar jag hellre med kornen mg för mg om det går att slippa och må bra hela tiden.
Så även förhöjd puls 2-3 dgr i veckan av att kroppen känner att något saknas / abstinens av läkemedlet?
Det jag skriver gäller själva utsättningen av läkemedlet.

Dina andra symptom får du diskutera med en läkare.
Det är möjligt att du behöver fortsätta med medicinering.
Citera
2023-08-10, 17:16
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Hittade denna lista och ser att Fluoxetin är SSRI preparat möjligen snarlikt Sertralin, Escitalopram m fl.
Det vore en dröm om det gick att göra så. Fasa ut Venlafaxin och börja ta en SSRI istället. Är någon bättre än de andra ? Fluoxetin bäst ? Dock kommer oron att SSRIn inte råder på Venlafaxinets biverkningar när det tas bort med trötthet, energilöshet och nervosistet, ångest hög puls.
Jag har fungerat något sånär på låg dos av Venlafaxin och vill helst inte riskera bli sängliggande och apatisk m.m. Inte minst för familjen som också far illa om jag blir sån.

SSRI
Citalopram (Cipramil)
Escitalopram (Cipralex, prema)
Fluoxetin (Fontex, Prozac,Fluctin)
Sertralin (Zoloft, Oralin,Sertrone)
Paroxetin (Seroxat, Paroxiflex)

NaSSA
Mirtazapin(Mirtin)

SNRI
Venlafaxin (Efexor, Efastad)
Duloxetin (Aritavi,Cymbalta,Loxentia,Yentreve)

Du kan nog känna av lite under bytet, men att bara din kropp vänjer sig vid SSRI så kommer du att må bättre. Kan ta 2-4 veckor.

Jag skulle antingen ta Sertralin eller fluoxetin. Båda har orallösning som är lätt att dosera. Fluoxetin har jag inte testat själv men det är väl den som brukar rekommenderas om man har svårt med utsättningen pga dess halveringstid. Sertralin har jag själv trappat ut från normaldos till 0 på 2 år med hjälp av orallösning. Det kan vara individuellt vad du svarar bra på. Men utan att titta vill jag minnas att Escitalopram, Citalopram, Paroxetin inte har orallösning. Då får du köpa en krutvåg och omvandla tablettens vikt till mg, sedan måste du dela tabletter ofta, så det kan vara jobbigt.
Citera
2023-08-10, 17:19
Medlem
Citat:
Det jag skriver gäller själva utsättningen av läkemedlet.

Dina andra symptom får du diskutera med en läkare.
Det är möjligt att du behöver fortsätta med medicinering.
Visst, jag säger inte att du har fel.
Men den logiska slutsatsen av det du säger blir ju att det är mina egna symtom som kommer tillbaka och det som tabletten bidrar med i form av förhöjd puls, energilöshet , sömnproblem är något som drar över på några veckor.
Jag skulle alltså väntat kanske 5 veckor på 0 mg Venlafaxin istället för 2 veckor ? Eller är det så att det behövs just 1/10 tablett av 37.5 mg Venlafaxin för att hålla mina egna symtom /depression borta?

Jag tycker inget av de två alternativen ditt resonemang leder till låter sannolika.

Jag tror mer att det är nedtrappningssymtom, särskilt pulsen som drar iväg och orkeslösheten och sömnen och dessa kommer man tillrätta med tror jag med att trappa ut långsammare. Inte alls på några veckor som du pratar om. Har du nån patient eller hört om nån som gjort det efter långvarigt bruk som lyckats och fortfarande lyckats 2 år senare med historik ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in