2024-04-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Varför får vissa sälja droger?
För att det är bra det finns alternativ livsstil.

Sen får du döma dig själv.

Det är endast läkare, psykiatriker (och indirekt apoteken) som får sälja droger "lagligt" i Sverige...
Citera
2024-04-24, 09:27
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Det är endast läkare, psykiatriker (och indirekt apoteken) som får sälja droger "lagligt" i Sverige...
Ok.
Citera
2024-05-02, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Häst är ju underbart protein.
Borde startas upp nån farm som enbart föder upp till slakt.
Där håller jag med dig, hästkött är mycket gott. Bra kött. Det finns nog en och annan som ätit hästkött på restaurang utan att veta om det!
Det säljs på svarta marknaden. Finns ingen som känner skillnad på en burgare. Hellre häst än nöt!
Citera
2024-05-02, 23:58
Medlem
BewilderedHulders avatar
Älskade när jag fick hästkött på mackan i barndomen. Rökt häst är en delikatess värdig vilken högt aktad gäst som helst, och det är synd att den finaste maten förfars helt i onödan.
Citera
2024-10-06, 12:57
Medlem
Funiculinas avatar
1. Hästkött som köps i butik är både lagligt och säkert att äta (om allt har skötts enligt regelverket).
2. Nu nördar vi ur totalt, spänn fast er!

- Enligt (EU) 2015/262 skall alla hästar ha ett pass. I detta pass finns alla uppgifter som krävs för att man ska kunna se att Lilla Gubben faktiskt är Lilla Gubben (chipnummer/frysmärkning, pälsmönster etc.). I passet skall också alla behandlingar med läkemedel och karenstiden för dessa läkemedel skrivas in - alltså hur lång tid som krävs för att läkemedlet ska ha hunnit utsöndras så att hästen får gå till slakt utan att köttet innehåller restsubstanser i en mängd som överstiger de säkra gränsvärdena. Behöver hästen dö innan karenstiden har gått ut så får den inte slaktas eftersom det kan finnas läkemedelsrester i köttet.

- Det finns omfattande regelverk kring vad för läkemedel man får ge till häst. De enda läkemedel som får ges till häst finns listade i (EU) 37/2010 (allmänt känd som "MRL-förordningen", = Mean Residue Limit) samt (EG) 1950/2006 (allmänt känd som "hästlistan" eller "6-månaderslistan").

- I MRL-förordningen står vad gränsvärdena är för restsubstanser av olika läkemedel i kött/mjölk/ägg etc. (om det finns ett maxvärde för läkemedlet i fråga). I 6-månaderslistan finns läkemedel som är särskilt viktiga inom hästmedicin. Dessa läkemedlel får i normalfallet inte ges till livsmedelsproducerande djur (dit hästar räknas), men för hästar görs genom denna förordning ett undantag med villkoret att 6 månaders karenstid gäller vid behandling med dessa läkemedel. Behandling med läkemedel från 6-månaderlistan förs in i ett separat kapitel i hästens pass. Återigen; behöver hästen dö innan karenstiden har gått ut så får den inte slaktas eftersom det kan finnas läkemedelsrester i köttet.

- Att detta sköts korrekt är beroende av att veterinären skriver in behandlingarna som kräver karens i passet. Vid slakt så måste original-passet följa med hästen och kontrolleras av Livsmedelsverkets personal på plats på slakteriet. Saknas originalpass eller om hästen har en pågående karens så får hästen inte gå till slakt.

>>> Alltså finns det en risk att hästkött innehåller läkemedel OM veterinären inte skrivit in behandlingen i passet OCH hästen går till slakt innan karenstiden har passerat OCH hästen missas i provtagningen som görs av Livsmedelsverkets personal på slakterier. (Har inte hittat hur pass ofta kontrollen av restprodukter i hästkött görs, hoppas att jag kan ha svar på det i nästa vecka!) <<<

För min del ser jag inget fel i att äta hästkött, tvärtom! Jag äter hellre kött av djur som haft ett bra liv, blivit omhändertagna, fått morötter och äpplen av sin ägare och gått i en stor mysig hage än djur som aldrig känt gräs under klövarna eller sett solen. Att jag då inte skulle vilja äta hund/katt är eftersom det (i dagsläget) inte finns något (för Sverige tillämpligt) regelverk kring restsubstanser och provtagning av kött från dessa djur - det är alltså inte säkert att äta, till skillnad från annat kött som ingår i lagstiftningen.

Mvh, Funiculina
Senast redigerad av Funiculina 2024-10-06 kl. 13:00.
Citera
2024-10-06, 13:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Varför är det lagligt att äta hästkött i Sverige? Det är som att äta hund eller katt. Hästen är inte ett boskapsdjur som kossor och grisar utan ett användning och sällskapsdjur som hundar. Det borde vara förbjudet att äta häst!

När blev det olagligt att äta sin hund eller katt?
Citera
2024-10-06, 13:14
Medlem
hippilis avatar
Äta hästkött, det borde finnas mer att köpa det är mycket bra mat och vi äter ju ko gris och andra matdjur till vardags.

Skulle tro att skulle det finnas i affärer skulle priserna på kött gå ner eftersom det blir en del överskott på köttmarknaden och på så sätt sälja mer
Citera
2024-10-10, 13:18
Medlem
Funiculinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funiculina
>>> Alltså finns det en risk att hästkött innehåller läkemedel OM veterinären inte skrivit in behandlingen i passet OCH hästen går till slakt innan karenstiden har passerat OCH hästen missas i provtagningen som görs av Livsmedelsverkets personal på slakterier. (Har inte hittat hur pass ofta kontrollen av restprodukter i hästkött görs, hoppas att jag kan ha svar på det i nästa vecka!) <<<

Nu så, fick inget jättetydligt svar tyvärr. Livsmedelsverket bestämmer för varje enskilt slakteri vad som ska provtas och hur många prov som ska tas just det året. Stora slakterier eller slakterier som fått anmärkningar tar fler prov, slakterier som hanterar mindre mängder och inte haft anmärkningar tar färre - detta för att livsmedelskontrollen ska vara riskbaserad. (Alltså att man till viss del riktar provtagningen för att vara säkrare på att avvikelser fångas upp.)

Men i och med att livsmedelskontrollen ska vara just riskbaserad så är det rimligt att tänka sig att prov tas från en större andel av hästarna som slaktas än från t.ex. korna som slaktas, eftersom hästar oftare behandlas med läkemedel som kräver lång - eller livstids karens.

Det är alltså inte säkert att varje häst provtas, men å andra sidan provtas inte heller varje ko/gris/får/etc.

Min bedömning är att det är marginellt säkrare att äta annat kött än häst eftersom hästar oftare behandlas med läkemedel som kräver lång - eller livstids karens. Men ur ett etiskt - samt resursperspektiv är det bra att äta svenskt hästkött.
- Hästarna har i de flesta fallen haft ett bättre liv än en ko/gris/får etc.
- Att kött som skulle kunna bli mat blir biogas, kremeras eller grävs ned känns mycket onödigt.

Mvh, Funiculina
Citera
2024-10-10, 15:33
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag är svårt kluven i frågan.

Det här gäller ju inte bara hästar utan även kossor och grisar, väldigt intelligenta djur, minst lika smarta som hundar och katter. Eftersom jag av moralisk princip vägrar äta valkött, trots att det är en av de godaste köttbitar jag ätit (en gång), så borde jag ju rent principiellt också vägra äta alla såna djur.

Men, det är ju så gott.

Jag kan mycket väl tänka mej att man i en inte för lång framtid betraktar oss med samma avsmak som vi nu gör med kannibaler. Äta tänkande djur, hur fan kunde vi.

Enda räddningen är att man får fart på matskrivarna, så det går att få tag i kött från ko, gris och häst utan att behöva döda några såna djur.

Å andra sidan, om alla slutade äta dessa djur, så skulle de flesta behöva avlivas, för köttbönderna har ju inte djuren för att de vill gosa med dem, utan tjäna pengar, och antalet kunder som betalar för att sitta och mysa med grisen i stian är nog ganska begränsat.
Citera
2024-11-27, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nejlika1
Hästar är ett nyttodjur och har använts till mycket till exempel av poliser än idag. Poliser använder inte kossor och grisar eftersom de är boskap och hästen ett nyttodjur. Därför är det fel av människor att äta den. Förstår du då varför man borde förbjuda människor att äta hästkött?

Oxar äter man men dom har använts för att dra verktyg. Ändå äter man oxe.
Citera
2024-11-27, 23:37
Medlem
pyroclasms avatar
Problemet med hästar är just att de används till så mycket "socialt" arbete. Det betyder att det är svårt att spåra vilka mediciner de fått och under vilka förhållande de levt (foder, bete, varifrån stödbete kommer, eventuella tillskott etc.) så vida de inte har fötts upp för just slakt (mat).

Precis som tex Älg är Häst ett dåligt husdjur även om det går att hålla dem som det. De vill inte gå i flock (på samma sätt som nötdjur) och kräver mycket större arealer än tex får.

Häst här helt enkelt oekonomiskt. Därför äter vi inte så mycket av det. I relation till tex Hund så äter vi normalt inte omnivorer då deras kött ackumulerar mycket miljögifter.

Gris är ett undantag, lika smart och "personlig" som hund tex, men går bra att föda upp vegetariskt och har inte så mycket emot att bo i stall med hundratals av sina rasfränder. (Hundar går bara bra i grupp om max 10st (ungefär)).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in