2006-07-31, 17:32
Medlem
Tankards avatar
Tjo, vet inte om det är rätt subforum men det är lite svårt att placera den här spaningen. Vet inte riktigt hur jag skall uttryck mig så jag hoppas det inte blir för obegripligt.

Jag fick internet 1997 och såhär tio år senare kan jag se tillbaks på mig själv före min internettid och se en otroligt naiv person i mig själv. Jag har blivit betydligt mer kritisk till allt jag läser och kan ögonblickligen söka annan information i samma ämne, eller diskutera med människor av en helt annan erfarenhet än mig själv. Detta har fått mig att drastiskt ändra perspektiv på det mesta i omvärlden då jag inte längre matas "enbart" av kvällstidningarna och public service eller andra kanaler.

Skulle kunna raljera på ganska länge om mina erfarenheter av att kunna utbyta erfarenheter och meningar med människor runt om i världen, och vilken effekt det har haft på mig. Det som är lite mer intressant för mig är vilken effekt internet kommer att ha på det globala samhället inom exempelvis tio år?
Det är ju en helt ny infrastruktur (eller är det bara en fluga? ) som håller på mognar och smälter ihop med resten av samhället på alla möjliga tänkbara sätt. Nu svämmar ju naturligtvis internet över av propaganda och troll o.s.v. precis som vanliga samhället men det är ändock revolutionerande tycker jag.

Vad tror ni internet kan föra med sig för positiva, eller kanske negativa konsekvenser? Personligen känns det jäkligt intressant och givande att kunna exempelvis diskutera konfilkten i Libanon men både libaneser och israeler (i realtid dessutom), det var något svårare på den gamla analoga tiden.

Det måste ju vara positivt för demokratin, eller?
Citera
2006-07-31, 20:09
Medlem
dumms avatar
Givetvis är det positivt, så länge du inte får restriktioner över hur du ska använda internet, se på Kina t.ex.
Jag kan bara hålla med, jag sitter ibland ett par dagar irad framför datorn utan att träffa kompisar o.s.v, jag kan vara lika social på internet anser jag. Här har jag också möjlighet att hitta personer som vet vad de pratar om. I stället för att diskutera politik med mina politikhatande irl-vänner så finns det hur många intresserade som hellst på internet.
Jag vågar inte spå nåt om framtiden dock, men jag vågar spå hur skärmarna kommer se ut om ett tiotal år, jag gissar på att de kommer vara halvmåneformade så att man kan kolla rakt åt höger och ha information där.
Citera
2006-07-31, 20:10
Medlem
mr_zipoxs avatar
Internets skönhet är att alla kan vara med på relatift lika vilkår utan att behöva en stort penningpung eller kändiskap. Alla kan tala med alla på samma vilkår. Så länge inte staten lägger sig i allt för mycket så är internet sveriges största kommunikations frihet, vilket jag håppas att det alltid kommer vara.
Citera
2006-07-31, 20:15
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumm
Givetvis är det positivt, så länge du inte får restriktioner över hur du ska använda internet, se på Kina t.ex.
Jag kan bara hålla med, jag sitter ibland ett par dagar irad framför datorn utan att träffa kompisar o.s.v, jag kan vara lika social på internet anser jag. Här har jag också möjlighet att hitta personer som vet vad de pratar om. I stället för att diskutera politik med mina politikhatande irl-vänner så finns det hur många intresserade som hellst på internet.
Jag vågar inte spå nåt om framtiden dock, men jag vågar spå hur skärmarna kommer se ut om ett tiotal år, jag gissar på att de kommer vara halvmåneformade så att man kan kolla rakt åt höger och ha information där.
Dom har börjat med att utveckla platta skärmar som är helt transparenta som i filmen Minority Report.
Citera
2006-07-31, 20:35
Medlem
Tankards avatar
Tack för feedbacken. :
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in