• 4
  • 5
2023-08-11, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Varför skulle jag ha en bondhåla,som Stockholm som referens?
Det är över 20år sedan jag flyttade från Sverige,så du får tala för digsjälv.

Min poäng var att är du belånad med lika mycket som du har I fritt kapital är du snarare utfattig än rik.
Det är ju knappast svårt låna upp 5-6M till en bostad som banken äger.

4%på 10M minus skatt är 280K
Dvs ungefär 23000kr/mån. En lager/industriarbetares nettoĺön.

Ska det anses som en god inkomst?

Varför du ska ha en bondhåla som Stockholm som referens? Jag antog att du hade det eftersom du skrev så här.
Citat:
Räcker till en hyfsad bostad I Sthlm och sedan var slantarna slut.
Jag har det inte som referens vilket du kanske förstod av mitt resonemang.

Självfallet är det nettoförmögenhet jag pratar om. Dvs tillgångar minus skulder. Men sen kan ju delar av kapitalet så klart vara placerat i en bostad.

När man bor i Sverige, vilket man får anta att man har som utgångspunkt på ett svenskt forum trots att du bor utomlands, så kan man investera i ett ISK-konto, och då är det inte 30% skatt.
Citera
2023-08-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Varför du ska ha en bondhåla som Stockholm som referens? Jag antog att du hade det eftersom du skrev så här.

Jag har det inte som referens vilket du kanske förstod av mitt resonemang.

Självfallet är det nettoförmögenhet jag pratar om. Dvs tillgångar minus skulder. Men sen kan ju delar av kapitalet så klart vara placerat i en bostad.

När man bor i Sverige, vilket man får anta att man har som utgångspunkt på ett svenskt forum trots att du bor utomlands, så kan man investera i ett ISK-konto, och då är det inte 30% skatt.

Nackdelen som jag förstår ett ISK är att man schablonbeskattas (årligen?) på innestående medel oavsett om någon vinst uppstått baserat på statslåneräntan.
Sedan skall politiker inte heller fingra på dagens upplägg om det skall vara ett bättre alternativ I framtiden.

10M sek I investeringsbar nettoförmögenhet,det är inte mycket.
Men visst,det går leva ett enkelt sparsamt liv på avkastningen.
Å andra sidan så finansierar det en hobby eller möjligheten att arbeta deltoid.
Citera
2023-08-11, 17:49
Medlem
Citat:
Nackdelen som jag förstår ett ISK är att man schablonbeskattas (årligen?) på innestående medel oavsett om någon vinst uppstått baserat på statslåneräntan.
Sedan skall politiker inte heller fingra på dagens upplägg om det skall vara ett bättre alternativ I framtiden.

Vi kan dividera fram och tillbaka om 10M är mycket eller inte hur länge som helst. Det är vad det är. Du får ha vilka referenser du vill.
Citera
2023-08-12, 03:22
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fkxfboh
Sverige med deras lagar om allt och hur det är omöjligt att bli rik på jobbet. Aktier och sådant tar extremt lång tid och där konkurrerar du med stora internationella företag som har hundratals miljardär att spendera.

Är kriminalitet den enda utvägen för ambitiösa män som vill tjäna mycket pengar och undgå Sverige tråkiga pengasystem?

Absolut. Köp en M134 Minigun. Sedan rensar du Rinkebytorg på alla knarkpengar.
Citera
2023-08-12, 04:14
Medlem
Citat:

En livsinkomst för en akademiker är 21 miljoner netto.

https://www.saco.se/opinion--fakta/l...or-akademiker/

10 miljoner netto får ändå anses vara väldigt mycket pengar i Sverige - ett halvt liv av arbete för en svensk akademiker. Om du har dem när du är ung och kan slänga in dem på börsen så har du 8-9 år senare utan att investera något mer sannolikt 21 miljoner.

Jag bor också utomlands och tjänar betydligt bättre än vad jag hade kunnat göra i Sverige - men som kontorsarbetare i Sverige så får väl ändå 10 miljoner ses som riktigt fett - speciellt om man inte har några planer på att gå i ung pension.
Senast redigerad av Although1 2023-08-12 kl. 04:24.
Citera
2023-08-12, 04:25
Medlem
Citat:
Sverige med deras lagar om allt och hur det är omöjligt att bli rik på jobbet. Aktier och sådant tar extremt lång tid och där konkurrerar du med stora internationella företag som har hundratals miljardär att spendera.

Är kriminalitet den enda utvägen för ambitiösa män som vill tjäna mycket pengar och undgå Sverige tråkiga pengasystem?

Du som skrivit detta, har du asperger eller är du dum i huvudet?
Citera
2023-08-20, 19:53
Lös till ekonom eller dylikt och arbeta som privatrådgivare sen företagsrådgivare på en av storbankerna. Investera därefter dina pengar klokt.. Boom, du har gjort riktigt bra med pengar.
Citera
2023-08-21, 08:08
Medlem
Bli egenföretagare.
Citera
2023-08-22, 01:25
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Du och jag tycks leva i helt olika länder. Enkelt att bli rik i Sverige? Lever du kvar i skyddad verkstad, en fin villa hos dina rika föräldrar i Täby/Nacka?

Sverige har många miljonärer. 17e flest av alla länder i hela världen.
Citera
2023-08-22, 01:29
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:

Du är en dopad person som flirtar med en kriminell livsstil. Du har uppenbarligen redan klurat ut vad du vill så inte så mycket mer att säga.
Citera
2023-09-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Fast man tjänar inte så mycket pengar som kriminell när man sitter i fängelse där de förr eller senare hamnar.

Att man riskerar fängelse betyder ju inte att man inte kan tjäna några pengar, jo visst så är det lite svårt att beckna koks när man sitter inne men kriminalitet lönar sig väldigt bra om man vet vad man gör.
Citera
2023-09-13, 15:43
Medlem
Den kriminella branchen verkar vara hård i dag med , när det gäller att bli rik TS , de flesta där dör av blyförgiftning rätt snart ,
att jobba till sej slantarna man drömmer om ÄR svårt i detta land , då skatter och avgifter äter upp det mesta , så
gäller att vara klipsk och driven för att lyckas skapa nått från grunden är sanningen

typ alla som emigrerade till amerika en gång i tiden med gulddrömmar , ett fåtal blev rika , men de flesta gick under i fattigdom .
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in