2026-09-06, 18:40
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
du har domen, kanon…

Katchanovskis engelska sammanställning som du troligen också sitter med.
Sidan 42–45 Här citeras vittnen som pratar om skott från Hotel Ukraina.
Sidan 94–96 Här sammanfattar domstolen att det fanns "okända personer" i hotellfönstren. Ej fastställt vilka. Min tro är att det var ryssar.
Inga Banderas.

Men…Läs domslutet, inte bara vittnesmålen. D v s ovan. enskilda vittnesmål är inte intressant, om man inte läser domstolens slutgiltiga bedömning.
I den riktiga domen börjar detta i slutet, kring sidan 1 600 och framåt, de sista 50 sidorna där domstolen avkunnar sin dom.
Där står det klart och tydligt att Oleh Yanishevskyi döms till livstids fängelse för mord sidan 1680+ i originalet. Du vet vem han är? Det står att 31 demonstranter mördades av Berkut-polisen.

False flagg…och om nynazistisk statskupp vore sann, varför dömde domstolen poliserna för massmord? domstolen slog fast att det var en 'terrorattack' från statens sida. Inga banderas.
Troligen fokuserar du på vittnesmål om 'okända skyttar'. som domstolen mycket riktigt nämner men….konstaterar att de inte var orsaken till de 48 dödsfallen.
Mmedan du helt ignorerar att domstolen faktiskt fällde polisen för morden. Du läser troligen utdragen som Katchanovski har valt ut åt dig…?
men du har uppenbarligen inte läst domstolens faktiska slutsats. Läs helheten.
ukrainska originaldomen 759/3445/15-к.
Sidan 892–900: Här diskuterar domstolen skyttarna i Hotel Ukraina. De konstaterar att de fanns där, men de slår också fast att det saknas bevis för att dessa skyttar var koordinerade med Majdan-ledningen eller att de var de som dödade de demonstranter som rättegången gällde. Jag Tror att det var ryssar.

Domstolen fann att Berkut-polisen använde sina AK-47r för att skjuta ner folk. Kaliber 7,62.
Varför? Ballistiken (kulorna i kropparna) matchade polisens vapen7,62, inte "nynazisternas" eventuella vapen som var gevär eller pistoler. Pistoler har inte 7,62, som du också vet.

Min fråga till dig. Om domstolen bevisar enligt dig, en statskupp, varför dömde de Yanishevskyi till livstid och slog fast att det var polisens kulor som dödade demonstranterna?
Verkar inte rimligt.

Ddomstolen friade faktiskt en polis Tamura och gav en annan Marynchenko ett mycket mildare straff för att de inte kunde bindas till morden. Så…det var ingen hetsjakt, utan man var professionella.
Sedan dömdes flera i sin frånvaro. Undrar varför de drog…

Citat:
Ursprungligen postat av Segelmorot
(Om brödernas uppgifter att Svoboda fått instruktioner av västledare att ordna 100 döda på Majdan)

Jag har domen, ange sidnummer ska jag kontrollera.
Citera
2026-09-06, 19:23
Medlem
Segelmorots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
du har domen, kanon…

Katchanovskis engelska sammanställning som du troligen också sitter med.
Sidan 42–45 Här citeras vittnen som pratar om skott från Hotel Ukraina.
Sidan 94–96 Här sammanfattar domstolen att det fanns "okända personer" i hotellfönstren. Ej fastställt vilka. Min tro är att det var ryssar.
Inga Banderas....

Vi kan ta det sedan, men du påstod att domstolen slagit fast att det inte stämmer som påstås i boken "Maidan. Taiemni faily" (Majdans hemligheter) där bröderna Kapranovy intervjuat Oleh Tiahnybok, en av de högsta Maidan-ledarna och det nazistiska partiet Svobodas ledare, samt Ruslan Koshulynsky, biträdande chef för parlamentet från Svoboda. Dessa uppgav i sina separata intervjuer att en västregerings-representant under deras möte berättade för dem att de västerländska regeringarna skulle vända sig mot Janukovitj om antalet offer bland demonstranter skulle nå 100 (Kapranovy, 2017).

Frågan är, på vilken sida kan jag läsa om detta?
Citera
2026-09-06, 19:31
Medlem
Läs domslutet, inte bara vittnesmålen. Enskilda vittnesmål är inte intressant om man inte läser domstolens slutgiltiga bedömning.

Citat:
Vi kan ta det sedan, men du påstod att domstolen slagit fast att det inte stämmer som påstås i boken "Maidan. Taiemni faily" (Majdans hemligheter) där bröderna Kapranovy intervjuat Oleh Tiahnybok, en av de högsta Maidan-ledarna och det nazistiska partiet Svobodas ledare, samt Ruslan Koshulynsky, biträdande chef för parlamentet från Svoboda. Dessa uppgav i sina separata intervjuer att en västregerings-representant under deras möte berättade för dem att de västerländska regeringarna skulle vända sig mot Janukovitj om antalet offer bland demonstranter skulle nå 100 (Kapranovy, 2017).

Om domstolen bevisar enligt dig, en statskupp, varför dömde de Yanishevskyi till livstid och slog fast att det var polisens kulor som dödade demonstranterna?
Citera
2026-09-06, 19:34
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Min fråga till dig. Om domstolen bevisar enligt dig, en statskupp, varför dömde de Yanishevskyi till livstid och slog fast att det var polisens kulor som dödade demonstranterna?
Verkar inte rimligt.

Citat:

Frågan är, på vilken sida kan jag läsa om detta?
Citera
2026-09-06, 19:54
Medlem
Segelmorots avatar
Citat:
Verkar inte rimligt.

Som sagt, jag ska besvara alla dina frågor. Men börja med att förklara ditt eget påstående.

Det var du som öppnade med att påstå att domstolen har slagit fast att det som bröderna påstod i sin bok inte stämmer. Ta det först innan du börjar med nya saker.
Citera
2026-09-06, 20:01
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Vad får dig att tro att du bestämmer….

Har jag påstått att domstolen har gjort recension av en bok?

Citat:
Som sagt, jag ska besvara alla dina frågor. Men börja med att förklara ditt eget påstående.

Det var du som öppnade med att påstå att domstolen har slagit fast att det som bröderna påstod i sin bok inte stämmer. Ta det först innan du börjar med nya saker.
Citera
2026-09-06, 20:13
Medlem
Segelmorots avatar
Citat:
Vad får dig att tro att du bestämmer….

Har jag påstått att domstolen har gjort recension av en bok?

Så här skrev du:

Bröderna.
Må så vara, men domstolen sa att de hade fel.
Va fan är det för fel på dig?
Citat:
Taras Kuzio är kopplad till OUN, den ursprungliga nazismen i Ukraina Han arbetar i samma nätverk som CIA skapade, som från början gick under namnet Aerodynamics. Vidare är bröderna som skrev boken, som gavs ut i Ukraina, nationalister och inte i opposition till kuppregeringen.
Citera
2026-09-06, 20:18
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Ja, domstolen har ju dömt annorlunda, än vad Taras påstår.
Domstolen sa, eller dömde, skrev eller uttryck det på vilket sätt du vill.

Varför litar du mer på en politisk intervju i en bok från 2017 än på en kriminalteknisk ballistikundersökning i en domstol från 2023?
Domstolen har bevisat att det var polisens kulor – inte 'nynazisternas/banderss – som dödade demonstranterna.
Har du något tekniskt svar på det, eller tänker du fortsätta prata om sidnummer för bokrecensioner?

Citat:
Så här skrev du:

Bröderna.
Må så vara, men domstolen sa att de hade fel.
Va fan är det för fel på dig?
Citat:
Taras Kuzio är kopplad till OUN, den ursprungliga nazismen i Ukraina Han arbetar i samma nätverk som CIA skapade, som från början gick under namnet Aerodynamics. Vidare är bröderna som skrev boken, som gavs ut i Ukraina, nationalister och inte i opposition till kuppregeringen.
Citera
2026-09-06, 20:22
Medlem
Om domstolen bevisar enligt dig, en statskupp, varför dömde de Yanishevskyi till livstid och slog fast att det var polisens kulor som dödade demonstranterna?

Citat:

Citera
2026-09-06, 20:50
Medlem
Segelmorots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt

Jag återkommer till det.

Jag ville först klara ut om domstolen har yttrat sig om Brödernas bok. Och det har den tydligen inte, som jag misstänkte.
Citera
2026-09-06, 21:05
Medlem
Segelmorots avatar
Citat:
Ja, domstolen har ju dömt annorlunda, än vad Taras påstår.
Domstolen sa, eller dömde, skrev eller uttryck det på vilket sätt du vill.

Varför litar du mer på en politisk intervju i en bok från 2017 än på en kriminalteknisk ballistikundersökning i en domstol från 2023?
Domstolen har bevisat att det var polisens kulor – inte 'nynazisternas/banderss – som dödade demonstranterna.
Har du något tekniskt svar på det, eller tänker du fortsätta prata om sidnummer för bokrecensioner?

Ingenting tyder på att domstolen har undersökt dessa böcker, och därmed kan det knappast finnas något material hos domstolen i ämnet som varken bekräftar eller dementerar att det gick till som Bröderna dokumenterat. Vad gäller de inhyrda georgiska krypskyttarna som framträtt i flera västerländska tv-kanaler, både i Italien och Israel, har jag för mig att de till och med var med på länk under rättegången i Ukraina om Majdan. Det får vi återkomma till.

Men huvudspåret är alltså inte att det var Svoboda som sköt, utan Svoboda bevakade byggnaderna. Så man hade en massa vilda demonstranter omkring sig, vilket gjorde att polisen inte kunde få tillgång till dem.

Polisen försökte ta sig in och gripa krypskyttarna. Krypskyttarna var, som sagt, från Georgien och tillhandahållna av Michael Saakashvili, Georgiens tidigare president, som sedan blev guvernör i Odessa. Troligen som tack för hjälpen. Krypskyttarna nämner även namnet på en amerikansk officer som ledde operationen, Brian Christhoper Boyenger
Senast redigerad av Segelmorot 2026-09-06 kl. 21:10.
Citera
2026-09-06, 21:13
Medlem
Segelmorots avatar
Här är länken till den första delen av dokumentären om krypskyttarna, gjord av italiensk TV.

https://www.youtube.com/watch?v=wR1NFI6TBH0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in