Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Det är ju onödigt lägga för mycket på pensionen. Speciellt på tjänstepensionen. Dirketpensionen kan man ju ta ut när som helst
Aha ok jag förstod inte. Med direktpension menar du som du sparar och förfogar över själv, eller?
Citera
2023-08-08, 14:56
Medlem
Har nästan 30 år kvar men inser att man inte kommer kunna pensionera sig i Sverige av många olika anledningar, en är att jag inte vill bli omhändertagen av en MENA invandrare som inte kan svenska men så kmr de se ut, OM man har tur. Ni som tror staten kmr ta hand om er kmr bli väldigt lurade och då är det lite för sent att agera.

Därför behövs kapital så jag sparar ca 5k i månaden, kör mkt indexfonder. Ska öka sparandet med tiden med då barn å så växer upp.
Citera
2023-08-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retarded-dick88
Aha ok jag förstod inte. Med direktpension menar du som du sparar och förfogar över själv, eller?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.9/378193.html
Citera
2023-08-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.9/378193.html
cool thanks
Citera
2023-08-08, 18:19
Medlem
Ett litet sidospår om det är ok......
Har suttit och googlat länge men utan att finna svaret...

Vad är MAX man kan få i allmän folkpension per månad efter skatt.
( alltså inget med tjänstepensionen att göra)

Nån som kan hitta eller vet. TACK
Citera
2023-08-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassek0ng00
Tjatja.

Har ca 29år kvar att jobba och kommer endast få ut ca13tusen efter skatt, som tur är så är jag väldigt ekonomiskt av mig och har lycktas spara ihop en miljon under 10års arbete med en vanlig knegarlön. För att få ett bra liv när man blir äldre så tänker jag fortsätta att spara 5000 varje månad vilket blir ca 1.7miljoner när jag är 65år. Jag bor fortfarande i hyres men har endast en hyra på 5000 inkl ett eget garage vilket jag trivs med. Borde man köpa en bostadsrätt och sälja när man blir gammal och på så sätt tjäna mer pengar? Jag vill bo utomlands när jag blir 60 och framåt.

Finns det något säkert sätt att spara dessa 5000kr i månaden i 20år? just nu har jag allt på sparkonto med en ränta på endast 3%.

Tar gärna emot tips.

Om jag vore du skulle jag lägga pengarna på indexfonder.

Har du testat en kalkylator som räknar ränta på ränta?

Testa denna: https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Om du lägger in din miljon på indexfonder, sparar 5000kr i månaden och får en avkastning på 6% per är, då kommer du att ha ca 10 mille om 29 år, borde räcka som pensionskapital.
Citera
2023-08-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Om jag vore du skulle jag lägga pengarna på indexfonder.

Har du testat en kalkylator som räknar ränta på ränta?

Testa denna: https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Om du lägger in din miljon på indexfonder, sparar 5000kr i månaden och får en avkastning på 6% per är, då kommer du att ha ca 10 mille om 29 år, borde räcka som pensionskapital.

Tack för tipset, just nu har jag endast 3.7% ränta vilket ger ca 22.000 per år, vilket går till soppa till bilen, vill ha säkra indexfonder som växer övertid, ingen gambling när det kommer till livet. Behöver ha 1.7miljoner när jag går i pension så jag får ut 20lax iaf tills 85år, det är väl planen.

Får kolla indexfonder, är det safe att spara i en längre tid?

Tänkte dö på spanska solkusten och inte i sverige.
Citera
2023-08-09, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej lol. Ingen vet hur världen ser ut om 30 år. Att gå runt och räkna på vad man får utbildning pension är helt meningslöst.

Därmed inte sagt att man inte ska spara, investera, osv.

Sant, ingen vet hur världen ser ut, men eftersom jag vill försöka dra från sverige vid 55-60 så behöver jag investera på något sätt, oavsett vad som händer så behöver tips. Vill inte sitta som gubbarna gör på mitt willys och tippa hela dagarna och dricka nån kaffe för 10kr för att man valde fel sätt att spara och tänka
Citera
2023-08-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassek0ng00
Tack för tipset, just nu har jag endast 3.7% ränta vilket ger ca 22.000 per år, vilket går till soppa till bilen, vill ha säkra indexfonder som växer övertid, ingen gambling när det kommer till livet. Behöver ha 1.7miljoner när jag går i pension så jag får ut 20lax iaf tills 85år, det är väl planen.

Får kolla indexfonder, är det safe att spara i en längre tid?

Tänkte dö på spanska solkusten och inte i sverige.
Jag skulle säga att indexfonder är ganska safe med en investeringshorisont på 30 år. Det är viktigt också att du hela tiden återinvesterar din årliga avkastning, så att du får ränta på ränta, med indexfonder sker det automatiskt. När du har tillräckligt med kapital så kommer ränta på ränta göra jobbet åt dig, den kommer ge dig betydligt mer än din årliga besparing.

Jag har ungefär samma mål som du men har mindre tid kvar tills pension, sparar själv bara i indexfonder via min tjänstepension.
Senast redigerad av Perfecthairline 2023-08-09 kl. 11:05.
Citera
2023-08-09, 11:10
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag befinner mig i din situation, tjänar piss och har ungefär lika många år kvar.

Angående pensionen, så tänker jag att före jag blir pensionär så lär jag få ut ett lagom arv som kommer att hjälpa mig bra.
Det löser sig.
Citera
2023-08-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag skulle säga att indexfonder är ganska safe med en investeringshorisont på 30 år. Det är viktigt också att du hela tiden återinvesterar din årliga avkastning, så att du får ränta på ränta, med indexfonder sker det automatiskt. När du har tillräckligt med kapital så kommer ränta på ränta göra jobbet åt dig, den kommer ge dig betydligt mer än din årliga besparing.

Jag har ungefär samma mål som du men har mindre tid kvar tills pension, sparar själv bara i indexfonder via min tjänstepension.

Så igentligen så är det bara att börja stoppa in 5k varje månad på typ nån global indexfond?

Typ denna

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/417655/lansforsakringar-global-index

spara på 2-3% i 20år till känns ju värdelöst när man har ca 1.2miljoner som ligger och skräpar.
Citera
2023-08-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag befinner mig i din situation, tjänar piss och har ungefär lika många år kvar.

Angående pensionen, så tänker jag att före jag blir pensionär så lär jag få ut ett lagom arv som kommer att hjälpa mig bra.
Det löser sig.

Jag bör få ut 1miljon i arv men det är absolut inget jag tänker på, man får skapa sitt eget öde och låta sina päron leva ut sitt liv och sina pengar, desamma bör du göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in