• 3
  • 4
2022-09-14, 20:20
Medlem
Adelaides avatar
Båda banden spelar i Göteborg i oktober. Vilka bör man åka och se? Jag har redan sett Träd, Gräs och Stenar en gång men kan absolut tänka mig att se dem igen. Deep Purple har jag aldrig sett.
Citera
2022-09-14, 21:21
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Båda banden spelar i Göteborg i oktober. Vilka bör man åka och se? Jag har redan sett Träd, Gräs och Stenar en gång men kan absolut tänka mig att se dem igen. Deep Purple har jag aldrig sett.

Annars om det går så ta och se båda två tycker jag
Deep Purple har jag sett live för några år sedan
Träden har jag inte sett live
Citera
2022-09-19, 00:08
Medlem
Adelaides avatar
Träd, Gräs och Stenar verkar vara ledaren i denna tråd.

För mig vinner de också, även om valet inte var helt lätt, för Deep Purple är också bra (eller mja, efter Made In Japan kunde de ha lagt ner med fanan i topp enligt mig).
Citera
2022-10-29, 18:16
Medlem
Adelaides avatar
Jag gillar ändå denna jämföring. Om än otippad.
Citera
2023-12-05, 21:18
Medlem
Adelaides avatar
Spelade TGoS ens 1975? Har för mig de splittrades 1972 typ.
Citera
2023-12-05, 23:01
Medlem
elektronikfreaks avatar
Har sett Deep Purple många gånger. Första gången var väl när de var i Sverige första gången 1970. Träd gräs och stenar har jag faktiskt aldrig sett live... men hört många gånger på vinyl.

Rankar fortfarande Blackmore som en av världens bästa och skickligaste gitarrister.
Citera
2023-12-05, 23:41
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Har sett Deep Purple många gånger. Första gången var väl när de var i Sverige första gången 1970. Träd gräs och stenar har jag faktiskt aldrig sett live... men hört många gånger på vinyl.

Rankar fortfarande Blackmore som en av världens bästa och skickligaste gitarrister.

Blackmore är grym. Älskar hans riff på Machine Head.
Citera
2023-12-06, 16:40
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag är ett stort Purple-fan, men Stormbringer (som var det album de turnerade för den gången) är inte en av mina favoriter. De gick från pulserande, tuff bluesrock och fokuserade gitarrsolon på Burn ett år tidigare till ett mycket mer soul- och "slow funk"-influerat sound och det fungerade bara inte. Blackmore var också otillfreds med den här svängen och han lämnade bandet senare 1975.

Tekniskt sett är Stormbringer kanske inget dåligt album men det känns oftast inte som att det hettar till eller svänger, låtarna känns också mer formulärmässiga än de brukar vara med Purple. Love Don't Mean a Thing är kul - Glenn Hughes stönar fram en text som låter som en parodi på "jag är utfattig och livet är jävligt-blues", detta samtidigt som han förmodligen tjänade någon miljon pund i månaden och åkte runt i jetplan vid denna tid. Den stönande rösten och textrader som följande blir bara för mycket:

A woman who ain't got a dime,
I can't use her, no.
If she aint got no cash, man,
I gotta refuse her
Now I need a woman with a whole lotta will
So she can help me, baby,
Help me pay my bill! -
I need my mo-oney;
Gotta have my moneeey!

(man frågar sig på exakt vilket sätt den viljestarka damen ska "hjälpa honom betala" hans räkningar,,,)

Sillstryparn & co hade jag däremot gärna sett live och naturligtvis även TGS.

Hade det varit 1984 och Perfect Strangers-turnén vs Schlager-EM med Herreys så hade jag alla gånger gått och sett Purple.

På Stormbringer tycker jag man hör att bandet är "dött".
Citera
2023-12-06, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enjoy
Träd, gräs och stenar. Lätt.

Jag bumpar ditt 200 år gamla inlägg eftersom du har så rätt, min man!

Hoppas att du har hälsan och lever life!
Citera
2024-12-22, 13:33
Medlem
Craiggs avatar
Träd Gräs och Stenar såklart. Men Deep Purple är inte dåliga heller.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in