2023-08-13, 17:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Som Till exempel att Om jag åker bil i Göteborg så får jag betala trängselskatt som mestadels finansierar en svindyr järnvägstunnel som jag har 0 nytta av eftersom jag aldrig åker tåg.
Dessutom får bilisterna i Göteborg betala för alla andra utifrån som kommer åka tåg via västlänken.
Det är ungefär samma sak.
Vägnätet hanteras på ett sätt, och dit räknas Trafikverkets bilfärjor, som väl trafikerar Hönöleden.. Och vägnätet har sina lagar och regler som bl a baseras på att vägnätet utnyttjas för pendling.

Färjan till Gotland är något helt annat. Den används inte för pendling och räknas inte till vägnätet. Idag är reglerna sådana, att Gotlänningar får en kraftig rabatt, medan övriga (som till huvuddel är turister och fastlänningar med fritidsbostad på Gotland) betalar fullt pris.

Man kan så klart diskutera om den modellen är rätt eller fel. Själv tycker jag (som då o då besöker Gotland som turist) att turister och firitidshusägare ska betala vad det kostar. Det känns inte rimligt att staten ska subventionera semesterresor. Däremot är jag öppen för en diskussion om rabatten för Gotlänningar, som jag nog tycker kunde vara större.

Ett mellanting mellan Trafikverkets färjor och Gotlandsfärjan är de skärgårdsbåtar som finns på många ställen längs Sveriges långa kust. I Stockholms skärgård gäller SL-kortet på Vaxholmsbolagets båtar, men har du inte kort får du betala. Personer som är fastboende på öar utan biltrafik finns ett subventionerat s k ö-kort. På andra håll finns andra lösningar.
Citera
2023-08-13, 22:24
Medlem
brianmolkos avatar
För fastbooende ?
Citera
2023-08-14, 00:27
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Ett mellanting mellan Trafikverkets färjor och Gotlandsfärjan är de skärgårdsbåtar som finns på många ställen längs Sveriges långa kust. I Stockholms skärgård gäller SL-kortet på Vaxholmsbolagets båtar, men har du inte kort får du betala.

SL-kortet gäller bara under lågsäsong, och man behöver minst månadskort eller längre periodkort för att åka
Citera
2023-08-14, 01:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
SL-kortet gäller bara under lågsäsong, och man behöver minst månadskort eller längre periodkort för att åka
Tack! Hade litet bråttom där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in