• 1
  • 2
2023-08-05, 15:47
Medlem
pfanners avatar
Jag har en kombinerad och integrerad kyl & frys från electrolux (länk) som har börjat stänga av sig själv utan anledning. Detta sker någon gång i veckan.
När jag upptäcker att den har stängt av sig så startar jag upp den "som vanligt" igen, utan problem. Oftast hinner den inte tappa så mycket kyla, men nu efter sommarsemestern var det inte skoj att komma hem.

Garantin har gått ut (och kvitto saknas).
Service känns svårt eftersom felet dyker upp oregelbundet. Jag vill inte betala 2000 kr för att någon ska komma och kika på ett "fungerande" kylskåp. Det känns så himla onödigt att slänga och köpa nytt.

Någon som har en idé om vad som kan orsaka detta? Nån reservdel jag kan testa att byta?
- När den är igång så fungerar den felfritt och håller en jämn temperatur
- Kompressorn jobbar normalt
- Inga konstiga ljud eller varningar
- Kylskåpsdörren stänger sig ordentligt
- Ingen isbildning i kylen
- Jag har testat flera eluttag utan framgång (dessutom: om jag bryter strömmen, så startar den automatiskt när den återfår strömmen)
Citera
2023-08-05, 16:00
Medlem
byta termostaten kanske ?

eller kontakta eletrosnusken de kanske vet mera

ock du har du provat att ställa om temperaturen
Senast redigerad av diseledvin 2023-08-05 kl. 16:06.
Citera
2023-08-05, 16:11
Medlem
Stänger strömmen av sig eller vad händer? Den ska ha en egen säkring i elnätet.
Citera
2023-08-05, 16:21
Medlem
paskharens avatar
Jag har en electrolux som hade exakt samma problem, förvisso bara en kyl. Jag bytte termostat och startrelä, sedan funka den perfekt.

Electrolux eller aeg tror jag dom samarbetar med nu. Har en hemsida som säljer reservdelar till deras produkter. Bara slå in SNR så kommer det upp passande delar.
Citera
2023-08-05, 16:25
Medlem
Full-Retards avatar
Har du testat att ändra att ha det lite varmare i kylen?
Testa ett annat eluttag.
Sen det hederliga tricket att slå på den?

Min frys från 70-talet la ner och sen har jag inte fixat nån ny.
Lever utan frys

Får köpa nytt när kylen lagt ner också.
Senast redigerad av Full-Retard 2023-08-05 kl. 16:29.
Citera
2023-08-05, 16:29
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfanner
Jag har en kombinerad och integrerad kyl & frys från electrolux (länk) som har börjat stänga av sig själv utan anledning. Detta sker någon gång i veckan.
När jag upptäcker att den har stängt av sig så startar jag upp den "som vanligt" igen, utan problem. Oftast hinner den inte tappa så mycket kyla, men nu efter sommarsemestern var det inte skoj att komma hem.

Garantin har gått ut (och kvitto saknas).
Service känns svårt eftersom felet dyker upp oregelbundet. Jag vill inte betala 2000 kr för att någon ska komma och kika på ett "fungerande" kylskåp. Det känns så himla onödigt att slänga och köpa nytt.

Någon som har en idé om vad som kan orsaka detta? Nån reservdel jag kan testa att byta?
- När den är igång så fungerar den felfritt och håller en jämn temperatur
- Kompressorn jobbar normalt
- Inga konstiga ljud eller varningar
- Kylskåpsdörren stänger sig ordentligt
- Ingen isbildning i kylen
- Jag har testat flera eluttag utan framgång (dessutom: om jag bryter strömmen, så startar den automatiskt när den återfår strömmen)

Tips:

Termostatproblem: En felaktig termostat kan orsaka att kyl och frys inte fungerar som de ska. Det kan resultera i att kylskåpet antingen blir för kallt eller inte tillräckligt kallt, vilket kan få enheten att stänga av sig för att undvika överbelastning.

Kondensorspolar och fläktproblem: Om kondensorspolarna är smutsiga eller om fläkten inte fungerar korrekt kan det orsaka överhettning och få kylskåpet att stänga av sig själv för att skydda motorn.

Dörrtätning: En dålig eller trasig dörrtätning kan leda till att varm luft tränger in i kylskåpet, vilket ökar temperaturerna och gör att kompressorn går mer än vad den borde. Detta kan i sin tur leda till att enheten stängs av för att förhindra överhettning.

Elektroniska fel: Det kan finnas problem med de elektroniska komponenterna i kylskåpet, som kretskort eller reläer, vilket kan orsaka oavsiktliga avstängningar.
Citera
2023-08-05, 17:05
Medlem
pfanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
byta termostaten kanske ?

eller kontakta eletrosnusken de kanske vet mera

ock du har du provat att ställa om temperaturen
Jag har testat lite olika temperaturer, ingen skillnad. Jag har också varit i kontakt med electrolux, det var dom som ville skicka en servicetekniker för 2 tkr.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Stänger strömmen av sig eller vad händer? Den ska ha en egen säkring i elnätet.
Nja, strömmen verkar det inte vara något fel på, och den har en egen säkring.

Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Jag har en electrolux som hade exakt samma problem, förvisso bara en kyl. Jag bytte termostat och startrelä, sedan funka den perfekt.

Electrolux eller aeg tror jag dom samarbetar med nu. Har en hemsida som säljer reservdelar till deras produkter. Bara slå in SNR så kommer det upp passande delar.
Hmm,det kan vara värt att testa, jag hittar dock ingen termostat på sidab, men byta startanordningen kan vara värt att testa.

Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Tips:

Termostatproblem: En felaktig termostat kan orsaka att kyl och frys inte fungerar som de ska. Det kan resultera i att kylskåpet antingen blir för kallt eller inte tillräckligt kallt, vilket kan få enheten att stänga av sig för att undvika överbelastning.

Kondensorspolar och fläktproblem: Om kondensorspolarna är smutsiga eller om fläkten inte fungerar korrekt kan det orsaka överhettning och få kylskåpet att stänga av sig själv för att skydda motorn.

Dörrtätning: En dålig eller trasig dörrtätning kan leda till att varm luft tränger in i kylskåpet, vilket ökar temperaturerna och gör att kompressorn går mer än vad den borde. Detta kan i sin tur leda till att enheten stängs av för att förhindra överhettning.

Elektroniska fel: Det kan finnas problem med de elektroniska komponenterna i kylskåpet, som kretskort eller reläer, vilket kan orsaka oavsiktliga avstängningar.
På den där beskrivningen låter det inte som ett problem med termostaten. Jag vågar nog också utesluta att det skulle bero på temperaturen inuti kylskåpet. Däremot är värme och ventilation i skåpet inget som jag har funderat över. Vi har haft några riktigt varma dagar i sommar. Kanske ventileras inte kylskåpet tillräckligt bra. Jag ska se om jag kan undersöka det på något vis.
Citera
2023-08-05, 17:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kontakta electrolux och prata med dem, om det nu är en till här på forumet som har exakt samma fel så kanske det är något standardfel.
Låter som en överhettning av komponent som kyls av när skåpet stängs av och funkar sen igen när det startas.

De delar personen i tråden säger sig ha bytt låter rätt billiga så kan vara värt att testa gör det först. Bättre att byta båda komponenterna skulle jag säga.
Citera
2023-08-05, 17:25
Medlem
Jag skulle satsa på att ta hem en servicetekniker om kylen är tillräckligt ny, dom vet ofta snabbt var felet ligger och kan fixa det fort, eller köp en ny. Jag hade först en Electrolux som sattes in efter en renovering -96, som slutade fungera efter ett antal år, därefter en Cylinda, som jag köpte själv, med dubbla kompressorer där frysen slutade att fungera. Jag köpte då en ny Whirlpool kyl/frys men kylen la av efter två-tre år. Då garantin just hade gått ut orkade jag inte trassla med reparatörer så jag köpte en ny Electrolux som har varit bättre men allt detta har inte varit så resurssnålt kanske...men praktiskt: bara hyva ut det gamla och sätta in nytt!
Senast redigerad av brakfesten009 2023-08-05 kl. 18:12.
Citera
2023-08-05, 20:29
Moderator
Tystnads avatar
Gällande Termostat ; på dessa "nya" skåp sitter det numera ett kretskort och givare i både kylen och frysen som är anslutna till kretskortet.

Det är INTE som förr då det fanns en elektromekanisk Termostat kropp med ett vred på och en lång bulb rör som gick in i kylen resp frysen och var fastskruvade på kylplattorna.
dessa var relativt enkla att felsöka och även byta.

Dom "nya" är inte det utan där måste ju man som lekman man byta en hel komponent och se om det hjälper.
electrolux service tekniker har ju självklart mycket mera utbildning och servicemanualer och kunskap som inte är tillgängliga för allmänheten , så lättare för dom.

Jag gissar (vet ej dock) att det är ett fel på kretskortet eller på startenheten på kompressorn.

Tveksamt om det lönar sig laga

är den mer än 5 år är det billigare köpa nytt skåp. dom håller ju knappt 10 år numera.
Citera
2023-08-15, 08:43
Medlem
Har 2 olika skåp men både kyl/frys.
Det ena slutar fungera korrekt när temperaturen blir för låg inomhus men det är nog inte det. Det andra stänger av sig lite då och då som du beskriver, men det ska bero på avfrostningskärlet som fyllts för mycket, säger ägaren (hyr privat). Jag har inte orkat baxa ut hela skåpet o kolla. Men de varnade om det från start. Som tur är har ingen mat blivit dålig, än.

Du kanske har ett sådant också, som fylls alltså.
Citera
2023-08-15, 08:44
Medlem
Vitman-33s avatar
Termostat alt elektronik och ja det går att laga. Har du elektronisk styrd temperatur med sensor eller mekanisk styrd äldre än säg 2014.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-08-15 kl. 08:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in