2023-08-03, 16:34
Medlem
-tomten-s avatar
En enkel liten fråga.
Har inte polisen rätt att använda tårgas vid sådana här tillfällen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
9 polisbussar, 30 personer. Man eskorterade och ledde tusentals till attacken och verkade inte ens veta eller förstå vilken sida dom stod på. Man hade noll koll och var totalt underbemannade, verklighetsfrånvända och förstod ingenting. Nu vill man tysta ned det hela för det är "skyddsvärda" intressen man har att göra med. Så det kostade inget, ingen skadades, inga bilar är förstörda, inget har hänt här, titta bort.

Så inga poliser fanns vid festivalen och 30 poliser höll koll på motdemonstrationen som innehöll tusentals om jag fattade det hela rätt.

Om det stämmer så är inkompetensen skrämmande. Men tyvärr har man vetat väldigt länge att Sveriges polisledning oavsett vart i Sverige lider av stor inkompetens.

Hur kan man inte ha kolla på olika grupperingar i samhället. Det är väl det första man ska se till att lära sig. Inte bara titta i Sverige utan även utomlands eftersom skiten även kommer hit.

Kanske har med att det inte finns några poliser och därför alltid underbemannade med tanke på att ingen vill jobba som polis pga Sveriges polischefer.
Citera
Medlem
Tur att man har cykelavstånd till arbetet! Så fort jag stämplat ut på eftermiddagarna så höjs förväntan medan jag i hyfsad takt trampar hemåt, jag brukar fundera lite över vad jag ska få läsa om när jag kommit hem och slutar snart aldrig förvånas.

Gängskytte och sprängda hyreshus är ju vardag och inte ens ett inbördeskrig mellan två afrikanska folkgrupper får mig tyvärr att höja brynen längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkobyDo
Kan någon insatt berätta vad som ligger bakom tumultet i sak?
Jag kan citera lite från SvD:

Citat:
En av festivalens organisatörer, som vill vara anonym, uppger för SvD att man kände till att det fanns en hotbild långt i förväg. Det ska bland annat ha riktats hot på social medier, av personer som är kritiska mot regimen i Eritrea. Enligt organisatören ska polisen ha informerats om detta för två månader sedan, men hoten har inte ”tagits på allvar”.
Citat:
Festival Eritrea Scandinavia har anordnats sedan 1990-talet, enligt Nyhetsbyrån Järva. Evenemanget har tidigare fått kritik för att gå den eritreanska regimens ärenden. Det har också rapporterats om att regimen tjänar miljontals kronor på festivalen.

Tidigare har många demonstrerat mot festivalen under parollen ”Dawit Isaak Campaign” efter den eritreansk-svenske författaren Dawit Isaak som suttit fängslad i Eritrea utan rättegång sedan 2001.
Citat:
SvD har pratat med riksdagsledamoten Joar Forsell (L) som tidigare har deltagit i seminarium om ”den eritreanska regimens verksamhet i Sverige”.

Han säger att våld inte är rätt väg att gå för att göra motstånd, men betonar samtidigt att det måste till ”en rad” politiska lösningar för att hindra den eritreanska regimen från att agera i Sverige.

– Det behövs en genomlysning av både bidrag och andra former av offentligt stöd som riskerar att nå verksamheter med kopplingar till den eritreanska diktaturen. Sådant borde ej få förekomma, säger han.

Enligt Forsell hade våldsamheterna på Järvafältet enkelt kunnat förhindrats.

– Det är ingen rättighet att få låna eller hyra plats för att hålla en festival. Föreningen som hyr ut samt Stockholms stad som äger fastigheten borde inte möjliggjort detta.

Han menar att den ”repressiva eritreanska diktaturen” använder föreningar, festivaler och kyrkor i andra länder för att samla in pengar och ”sprida sitt förtryck.”

– Detta är en beklaglig motreaktion men det är inte svårt att förstå varför det sker, säger han.
Citera
2023-08-03, 16:35
Medlem
Kh4ns avatar
Att följa med huvudnyheterna i dagens Sverige är på sitt tragiska sätt komiskt. Inget av det påminner om Sverige.
Citera
2023-08-03, 16:35
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricimer
Okej, så vi tar emot flyktingar från Eritrea. De är arga på de regimtrogna, får man anta. Hur fan kom de regimtrogna hit då!?!

För att styra upp bråk som dissidenter kan skapa?
Citera
2023-08-03, 16:36
Medlem
Finns det någon kanal som sänder live nu 16:35?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
En enkel liten fråga.
Har inte polisen rätt att använda tårgas vid sådana här tillfällen?

Dom får använda allt dom har, även pistol, men det vill, kan och får man inte. Det vet alla vid det här laget.

Hade det varit svenskar, invandringskritiker eller fotbollssupportrar så hade det varit en annan sak.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Nu måste väl ändå de mest PK-marinerade människorna få upp ögonen?
Citera
2023-08-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Oftast inte och det gäller ju fler länder. Dom är nationalister för sina länder, regimtrogna och saknar skäl för asyl och uppehållsrätt och har alltså uppenbart ljugit. Då borde tillstånden ha dragits tillbaka direkt i samtliga fall. Om man kan åka på semester när man vill och vara där långa perioder så har man inga skyddsskäl. Det har man ändå inte med massa länder emellan och Sverige på andra sidan världen som man helt saknar koppling till.

650000 som råkade illa ut under kriget med Etiopien. Några borde ju ha åkt till Sverige. 🤷🏼‍♂️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkobyDo
Kan någon insatt berätta vad som ligger bakom tumultet i sak?

Enligt SVTs sida: ” Konflikt mellan eritreanska regimtrogna och regimmotståndare
Kulturfestivalen ”Festival Eritrea Scandinavia” har hållits sedan 90-talet. Festivalen har tidigare har fått kritik för att stödja den eritreanska regimen.

Torsdagen motdemonstranter ska vara motståndare till regimen och de två grupperna har drabbat samman under sina respektive sammankomster.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WildGrowth
I Sverige bor det ca. 50,000 Eritreaner, dessa motdemonstranter utgör bara 2%.

När man läser 50 tusen så tänker jag direkt
Hur många städer har just runt 50 tusen invånare

Trollhättan 59 tusen
Skövde 57 tusen
Borlänge 52 tusen
Falkenberg 47 tusen

Jag tror knappast dessa är utsprida runt om i Sverige utan majoriteten bor i samma kommun
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in