2023-08-07, 09:11
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Provade själv att göra hemmagjord glass med grädde och kondenserad mjölk. Lade till kakao för att få chokladsmak. Blev gott, men kostade i slutändan 40-45kr för lite mer än en liter - alltså betydligt dyrare än att köpa ett 1.75l paket från Triumf Glass. Kanske man kan använda billigare ingredienser i och för sig.

Tjenis.

Jag tror din uträkning är korrekt, det kostar säkert så mycket det kostar I verkligheten.
Och komma ner i pris med bara mjölk och typ Oboy, blir nog inte så gott.

Så bara glassen är mer än 2 dagars mat för henne, när budgeten bara var 20 kronor om dagen.
Citera
2023-08-07, 09:48
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.

Jag tror din uträkning är korrekt, det kostar säkert så mycket det kostar I verkligheten.
Och komma ner i pris med bara mjölk och typ Oboy, blir nog inte så gott.

Så bara glassen är mer än 2 dagars mat för henne, när budgeten bara var 20 kronor om dagen.

Jag tror att det blir gott om man bara använder vanlig mjölk och grädde också. I så fall borde man kunna få ner priset till 25-30kr för samma mängd.
Citera
2023-08-07, 14:40
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Skulle ju kunna vara så att hon redan har ett rejält lager av basvaror och därför inte räknar det till den regelbundna matshoppingen.

Ja, det är mycket möjligt. Har man redan matvaror att ta av kan man leva mycket snålt under en tid. Men det går nog inte att leva på 600kr över tid utan att bli undernärd om man inte dumpstrar eller hämtar livsmedel som delas ut gratis.
Citera
2023-08-09, 23:57
Medlem
bunjackens avatar
Hur mycket kostar mat egentligen? Tror jag sett siffran 2000 kronor per månad för en vuxen då äter man normalt men inte äter ute?

Hur ska jag äta för att äta så billigt som möjligt nyttigt som onyttigt snatteri uteslutet dock? Mina cent

Frukost 1 påse billig chips/ ostbågar nån macka jättefranska alt 1 hel brödkaka

Lunch makaroner/ris och fiskad fisk alternativ olovligt slaktad fågel

Kvälls mat jättfranska och plockade kantareller/svamp eller bär

Regel nr 1 släng ingen mat må hellre illa men spy inte heller

Regel nr2 ska du på kalas ät inte innan så du äter mer där

Regel nr 3 fråga om du kan få köpa varor med dåligt bäst före datum billigt eller till och med få dem.
Citera
2023-08-11, 01:55
Medlem
Fappy11s avatar
Jag handlar mat för för 600 var 4:e dag typ xD
Citera
2023-08-13, 20:40
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hur mycket kostar mat egentligen? Tror jag sett siffran 2000 kronor per månad för en vuxen då äter man normalt men inte äter ute?

Konsumentverket tar fram tabeller varje år som ligger till Grund för bidrag och lån. Det ska alltså vara vad som är ”rimligt” att lägga på mat. 2 500 sek för en vuxen och runt 1 500 för ett barn är det i år. Och sen tillkommer kostnader för hygien och dylikt. Mycket pengar i år med skenande priser. En del lägger väldigt mycket mindre på mat så klart och andra väldigt mycket mer. Men detta är enligt Konsumentverket summan som krävs för att äta gott, medvetet (bra för klimatet), varierat och hälsosamt.

Här är tabellen:
https://publikationer.konsumentverke...wsVersion=2257
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-08-13 kl. 20:49.
Citera
2023-12-23, 16:33
Medlem
Raytheons avatar
SVT Gävleborg exploaterar vidare.

Julbord under tusenlappen – Anna-Maria från Arbrå ger sina bästa tips
Citera
2023-12-23, 16:49
Medlem
Man kan köpa 20 kilo ris för 600kr.
Resten av ingredienserna har hon väl lurat till sig.
Citera
2024-04-12, 20:45
Medlem
Som någon här sade..köper man tex ris och pasta under två år har man gott om lager för att göra mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in