2023-08-02, 11:42
Medlem
Hej! Gått på ett par visningar under sommaren och hittat några lägenheter jag fått upp ögonen för.

Då det är första gången jag köper har jag lärt mig en del under processen, men det känns som om jag bara doppat lilltån i det hela.
Granskat ett par årsredovisningar för två lägenheter jag fattat tycke för. Relativt nya BRFs (8 respektive 6 år gamla). Båda dessa har lån på strax norr om 15000/kvm vilket jag lärt mig är väldigt högt, men inte ovanligt för unga föreningar.

Den jag främst fattat tycke för hade långfristiga skiljer på 11 miljoner och kortfristiga skulder på 19. Avgift på ca 5000 med allt inkluderat (höjdes med 20% för ett år sen). Min plan B som är den yngre av de två hade långfristiga skulder på 76 miljoner, respektive kortfristiga på 42 miljoner. Avgift på typ 2500.

Är detta röda flaggor? Behöver jag undersöka något mer? Behövs fler siffror för att kunna göra ett uttalande?

Om mig:
Inkomst: ca 41000 före skatt
Lånelöfte på 2 miljoner

Är tråden malplacerad ber jag om ursäkt och mod får gärna flytta på tråden till rätt underforum.

Tackar ödmjukt på förhand.
Citera
2023-08-02, 11:52
Avstängd
Till att börja med brukar en röd tråd vara lägenheter som ligger ute relativt länge till försäljning...
Citera
2023-08-02, 11:58
Medlem
Det är ju alltid riskabelt att köpa in sig i en förening som är högt belånad.

Många föreningar går på knäna redan på grund av räntehöjningarna och har inte höjt avgifterna så mycket som de egentligen skulle behöva göra.

Generellt är ju risken större för avgiftshöjningar i nyare föreningar.
Är det en nybyggd fastighet kan man ju och andra sidan räkna med att kostnaderna för underhåll kommer vara låga under ganska många år framåt.

Du skriver om föreningens skulder som visserligen är höga men det viktigaste för dig är att med hjälp av bostadsrättens andelstal räkna ut hur stor del av skulden som blir din andel.
Citera
2023-08-02, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det är ju alltid riskabelt att köpa in sig i en förening som är högt belånad.

Många föreningar går på knäna redan på grund av räntehöjningarna och har inte höjt avgifterna så mycket som de egentligen skulle behöva göra.

Generellt är ju risken större för avgiftshöjningar i nyare föreningar.
Är det en nybyggd fastighet kan man ju och andra sidan räkna med att kostnaderna för underhåll kommer vara låga under ganska många år framåt.

Du skriver om föreningens skulder som visserligen är höga men det viktigaste för dig är att med hjälp av bostadsrättens andelstal räkna ut hur stor del av skulden som blir din andel.

Tack för svar. Mitt förstahandsval hade en andel på 2.5% i föreningen.
Citera
2023-08-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggsecken
Tack för svar. Mitt förstahandsval hade en andel på 2.5% i föreningen.
Om föreningens skuld är 30 miljoner så skulle din andel av föreningens skuld bli 750000.
Om du köper för 2,5 miljoner blir alltså din föreningsbundna skuldkvot 30% vilket inte är så farligt högt.
Citera
2023-08-02, 12:24
Medlem
1 mitt tips är vänta, priserna är på väg neråt gissa vad som händer då både privat personer ock föreningar ska lägga om lånen närmaste åren
2 köp i en förening med låga skulder ock inget större ren behov
3 kolla upp vilka som bor /äger lägenheterna i föreningen
4 läget läget läget
Citera
2023-08-02, 12:28
Medlem
Vänersborgares avatar
Reagerar på de höga kortfristiga skulderna. Dessa ska betalas inom 1 år. Finns det pengar till det?
Citera
2023-08-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Om föreningens skuld är 30 miljoner så skulle din andel av föreningens skuld bli 750000.
Om du köper för 2,5 miljoner blir alltså din föreningsbundna skuldkvot 30% vilket inte är så farligt högt.
Tack så mycket! Vad bör en skuldkvot ligga på?

Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgare
Reagerar på de höga kortfristiga skulderna. Dessa ska betalas inom 1 år. Finns det pengar till det?

Förstahandsvalet har ett bundet kapital och gick minus på ca 2 miljoner på det fria egna kapitalet. Andrahandsvalet hade nästan 300 miljoner i eget bundet kapital. Gick minus på ca 6 miljoner i det fria egna kapitalet.
Citera
2023-08-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
1 mitt tips är vänta, priserna är på väg neråt gissa vad som händer då både privat personer ock föreningar ska lägga om lånen närmaste åren
2 köp i en förening med låga skulder ock inget större ren behov
3 kolla upp vilka som bor /äger lägenheterna i föreningen
4 läget läget läget

Förstår att det kanske kan vara svårt att besvara - men hur länge bör man vänta? Jag siktar på att flytta inom 6 månader.
Citera
2023-08-02, 12:44
Medlem
Jag hade undvikit högt belånade BRF:er nu även om det är nya föreningar. Det är helt omöjligt att sia om hur de kommande åren kommer att bli men jag tror att vi kommer se ett antal BRF:er gå i konkurs och det är inte en risk jag hade tagit.

Förutom skuldkvot så kan det vara bra att kolla renoveringar, finns det pengar för oförutsedda händelser? Jag har en bekant som köpte en lägenhet i en relativt ny föreningen och trots att årsredovisningen granskades noggrant av både bank och honom så fick dom en chockhöjning på 100% på sin avgift efter bara ett par månader. Lägg då till att föreningen inte har en krona i eget kapital och inte skött om ventilation så stora renoveringar kommer komma relativt snart.
Citera
2023-08-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggsecken
Förstår att det kanske kan vara svårt att besvara - men hur länge bör man vänta? Jag siktar på att flytta inom 6 månader.

ja det är frågan om man ska köpa lägenhet , vissa tror att räntan snart går ner men en del tror på höjning av RB på 0,5% i höst ,ganska klart är att maten ock energi priserna går upp i höst ock riksbanken svarar med att höja räntan ock sen kanske det blir bidrag till husägare så de inte går i kk
Citera
2023-08-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollontuggaren
Jag hade undvikit högt belånade BRF:er nu även om det är nya föreningar. Det är helt omöjligt att sia om hur de kommande åren kommer att bli men jag tror att vi kommer se ett antal BRF:er gå i konkurs och det är inte en risk jag hade tagit.

Förutom skuldkvot så kan det vara bra att kolla renoveringar, finns det pengar för oförutsedda händelser? Jag har en bekant som köpte en lägenhet i en relativt ny föreningen och trots att årsredovisningen granskades noggrant av både bank och honom så fick dom en chockhöjning på 100% på sin avgift efter bara ett par månader. Lägg då till att föreningen inte har en krona i eget kapital och inte skött om ventilation så stora renoveringar kommer komma relativt snart.

Tack för svar. Håller med om att de kommande åren kan bli väldigt "spännande" där vi får se hur många svenskar skött sin ekonomi. Att köpa bostadsrätt bara för att se den investeringen gå upp i rök ligger nog absolut sist på min lista i dagsläget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in