Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Hehe, ja, det är klart att man får vad man betalar för. Tror en välhållen HR 310 går för närmare miljonen idag, så undrar om inte en CB 365 är lite dyrare än så.
Men lill-rassyn är snabb som satan för sin storlek. Vi hade krångel med furlexen när vi blev akterseglade av CBn. Hade vi fått ut hela genuan hade det varit en jämnare match.

Ja på senare år har HR börjat bygga båtar som seglar riktigt bra, men fortfarande är gedigna Orust-byggen. Det är riktigt imponerande byggen som kommer från Ellös. Tveklöst båtar i absoluta världsklass.
Dock, en HR310 har inte skuggan av en chans emot en CB365 rent seglingsmässigt, givet att bägge besättningarna vet vad de gör
HR310 tillverkades från 2009 fram till i våras. Eller ja, sista beställningen var någon gång då om jag minns rätt, kanske har de inte byggt färdigt den sista ännu, det är mer än jag vet. Så det är så gott som en aktuell modell. En begagnad sådan från tidigare årsmodeller ligger nog en bit över miljonen som du skriver, men jämför man priset på den med andra båtar bör man ha i åtanke att det HR är lite av Rolls Royce på sjön
CB365 började tillverkas i början av 2000-talet och fram till 2010 tror jag.
Googlade lite och såg en HR310 från 2010 för 1,4 mille och en CB365 från 2005 för 1,2 mille.
Om du vill ha en riktigt bra båt, som seglar riktigt bra och som har riktigt bra utrymmen ombord, till ett riktigt bra pris, då ska du kolla efter en X-332. De kan dock vara lite svåra att få tag på, trots att det tillverkades rätt många, för de är populära och de som har en vill oftast ha kvar dem