2023-07-31, 21:46
Bannlyst
Internet,

Det verkar som man får bränna lagboken som man vill, men jag gissar att det kan bli känsligt om man gör det utanför hovrätten. Vad säger expertisen om det här? Kommer ni på vegetarisk korvgrillning och O'boy i Thermoss tillsammans med Skogsmulle?
Citera
2023-07-31, 21:47
Medlem
Ja
Citera
2023-07-31, 22:01
Avslutad
Svarar innan den papperskorgas:

Nej, du behöver inte tillstånd för att bränna en bok utanför en hovrätt.
Citera
2023-07-31, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Svarar innan den papperskorgas:

Nej, du behöver inte tillstånd för att bränna en bok utanför en hovrätt.
Varför skulle den papperskorgas? Jag vet inte och planerar att bränna skitboken (fast hellre att någon annan bränner - gjort 1000 ggr antar jag?), eller boken i sig är väl acceptabel, men hur det praktiseras från pålisanmälningar (som man inte ens kan göra) och uppåt är ingen höjdare. Om man säger så.

EDIT: kan man arbeta med svea rikes lag om man eldar upp SAMTLIGA böcker och förstör alla digitala kopior? Brända jordens...
Citera
2023-07-31, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ForbannadJavel
Ja
Hur ska vi ha det egentligen? Jag går på svaret ovan. Hänvisar till det i eventuell EU-domstol osv.
Citera
2023-07-31, 22:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nej det är inget känsligt med det. Om du gör det som del i en demonstration så bör du söka tillstånd hos polisen. De kommer inte neka dig om det inte finns någon särskild orsak (som att du kan störa något annat evenemang på exakt samma plats till exempel).
Citera
2023-07-31, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej det är inget känsligt med det. Om du gör det som del i en demonstration så bör du söka tillstånd hos polisen. De kommer inte neka dig om det inte finns någon särskild orsak (som att du kan störa något annat evenemang på exakt samma plats till exempel).
Låter rimligt. Då lär jag elda upp en i terapisyfte över den här skiten som pågår. Kan du rekommendera någon särskild årgång, som man kan få gratis?
Citera
2023-07-31, 22:40
Avslutad
Lagboken heter Sveriges rikes lag.
Citera
2023-07-31, 22:46
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Internet,

Det verkar som man får bränna lagboken som man vill, men jag gissar att det kan bli känsligt om man gör det utanför hovrätten. Vad säger expertisen om det här? Kommer ni på vegetarisk korvgrillning och O'boy i Thermoss tillsammans med Skogsmulle?
Ordningslagen säger att allmänna sammankomster endast får anordnas på offentliga platser om du har tillstånd (2 kap. 4 §). Att anordna en allmän sammankomst utan ett sånt tillstånd kan leda till tråkigheter (2 kap. 29 §).

Definitionen av en allmän sammankomst följer av 2 kap. 1 §:
Med allmän sammankomst enligt denna lag avses
  1. sammankomster som utgör demonstrationer eller som annars hålls för överläggning, opinionsyttring eller upplysning i allmän eller enskild angelägenhet,
  2. föreläsningar och föredrag som hålls för undervisning eller för att meddela allmän eller medborgerlig bildning,
  3. sammankomster som hålls för religionsutövning,
  4. teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk, samt
  5. andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas.

För att en sammankomst skall anses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den eller att sammankomsten med hänsyn till de villkor som gäller för tillträde till den bör anses jämställd med en sådan sammankomst.

Bestämmelserna i denna lag om allmänna sammankomster gäller även om det vid en sammankomst förekommer mindre inslag av underhållning eller förströelse av annat slag än framförande av konstnärligt verk.
Citera
2023-07-31, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ordningslagen säger att allmänna sammankomster endast får anordnas på offentliga platser om du har tillstånd (2 kap. 4 §). Att anordna en allmän sammankomst utan ett sånt tillstånd kan leda till tråkigheter
[*]teaterföreställningar, biografföreställningar, konserter och andra sammankomster för att framföra konstnärligt verk, samt[*]andra sammankomster vid vilka mötesfriheten utövas.[/list]
Det kunde man ge sig fan på. Om Staten ser min bokeldning som ett konstnärligt verk (se signatur SJÄLVUTNÄMND ALLKONSTNÄR - Since 2023) kommer det leda till "Tråkigheter", eller hur? Kan jag hänvisa till terapi vid rättegången? Hur många kan vara med när bokjäveln eldas upp? Vilken årgång brinner bäst? Vilket straff kan man förvänta sig? Frågorna är många.

För att citera E. Meduza (i ett dröm-Sverige): "Å man kunde andas. Utan att bli häktad." (Thorsten hällde brännvin i ett glas till Karin Söder).
Citera
2023-08-01, 01:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Lagboken heter Sveriges rikes lag.
Det finns en bunt olika lagböcker. Sveriges Rikes Lag, som kallas den blåa, råkar bara vara den mest populära (tror jag, om det inte ändrats nyligen).

I praktiken innehåller ingen av lagböckerna på marknaden ens en bråkdel av alla lagar. I och med digitaliseringen så används dessutom lagböcker mindre och mindre.
Citera
2023-08-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Det beror på vilken värdering man lägger i ordet. Det kan vara både positivt och negativt, men används som skällsord och nedsättande. Tror inte ens folk vet vad ursprunget till ordet är, generellt. Fast ändå använder dom det. "Rebell" brukar vara mer positivt, konstigt nog kanske. Vet inte. Inte tar jag vilken skit som helst i alla fall.

Ja, elda böcker är verkligen rebelliskt, tufft och originellt. Men om det är din terapi så kan ingen stoppa dig från att elda upp dina egna saker. Tänk på att kolla upp eventuellt eldningsförbud och att du inte råkar starta en brand bara. Om du ställer dig rakt upp och ner på gatan och gör det kan nog polis och/eller brandkår komma och be dig sluta. Inte för att de bryr sig om vilken bok du bränner utan för att de är oroliga för att någon (eller något) ska komma till skada.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in