2023-07-31, 19:58
Medlem
Hej!

Finns det någon som känner Engelska skola Enskede?

Jag letar efter omdöme om skolan på grund av vår barn har fått plats där. Vi tänker på att byta kommunal skola till Engelska.

Tack för alla tips!
Citera
2023-07-31, 20:12
Medlem
Byt till Enskedefältets skola, den är riktigt bra, jobbat där. Eller så är det därifrån ni rymmer vem vet! Det är i för sig f-6, er unge kanske är äldre
Citera
2023-07-31, 20:34
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wernom
Hej!

Jag letar efter omdöme om skolan på grund av vår barn har fått plats där. Vi tänker på att byta kommunal skola till Engelska.

Tack för alla tips!

Du bör nog satsa på en svensktalande skola i första hand om du ni vill byta skola.
Det viktigaste är att barnet lär sig att behärska svenska språket ordentligt i tal och skrift.
Även i en svensktalande skola får barnet lära sig engelska.
Citera
2023-08-01, 12:20
Medlem
Barnet kan svenska flyttande nu. Engelska undervisar svag tror jag.
Barnet befinner sig i svensk samhället och det är omöjligt att lära sig inte svenska då.
Jag har läst att fri skolorna stjäla pengar för privata mål (rektors resor t.ex.) och inget för barns resor till museum, laptop i klasserna. Är det falsk information?
Citera
2023-08-01, 12:46
Medlem
Och många lärare i friskolor har inte svenska lärarlegitimation. Betyder det att vem som helst kan vara lärare på friskolor?
Citera
2023-08-06, 09:13
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Och många lärare i friskolor har inte svenska lärarlegitimation. Betyder det att vem som helst kan vara lärare på friskolor?

Jag avråder starkt från att sätta dit barn i engelska skolan. Riktig bluffskola där deras affärsidé går ut på att ha så mycket lättundervisade som möjligt samtidigt som de drar ner på allt annat. Enda sättet som de kan göra vinst på (eftersom att IES är ett aktiebolag) är att skära ner på saker.
  1. Stora klasse, oftast runt 32 elever per klass
  2. Obehöriga lärare
  3. Liten skolgård
  4. Utländska lärare som inte pratar svenska och som har låga löner
  5. Lärarna har mer undervisningstid vilket gör att de har mindre tid till planering
  6. Usel tillgång till elevhälsa (kuratorer, skolsköterskor, speciallärare, specialpedagoger, osv)
  7. Ofta dålig tillgång till ämneslokaler till ämnen som slöjd och kemi där man måste kunna labba

https://www.aftonbladet.se/tagg/inte...ngelska-skolan
Citera
2023-08-06, 19:24
Medlem
Citat:
Hej!

Tack för alla tips!

Ännu en stackars sate som har lyssnat på djungeltrummans prisande dån av propaganda? Man byter skola för sina barn i hopp om "bra betyg" och ordning i klassrummet... I själva verket sköts IES helt horribelt och har länge varit nära att stängas ned. Koncernen är en av de koncerner med lägst andel behöriga lärare. Enligt Skolenkäten för elever i åk 5 2023 kände sig färre elever sig trygga och säkra på IES-Enskede än IES övrigt och jämfört med riksvärdet. Färre elever ansåg att de kunde lita på läraren och få inflytande över undervisningen än riksvärdet.

I en rad etableringskontroller på huvudmannanivå har huvudmannen flera problem med skolledning, lokaler och elevhälsa. Skolinspektionen har förlagt vite på många skolenheter.
Citera
2023-08-06, 19:26
Medlem
Citat:

I Sverige råder det lagkrav att lärare skall ha en legitimation. Men IES är en av de koncerner som har lobbat till sig dispens då de tar in indier som lärare. Undervisningen är usel helt enkelt.

Om ditt barn inte kan engelska redan nu får barnet det ordentligt svårt att hänga med på IES.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in