Citat:
Jag har sparat sedan 2007 någonting och nu har jag tillslut kommit upp i
en miljon om man slår ihop alla aktier & fonder och mitt sparkonto exklusive pensionsspar.
Så det tog 16 år. Vad gör jag nu?
1 miljon är ju inte mycket idag. Jag behöver ungefär 10 gånger så mycket för att kunna leva på någon slags passiv inkomst.
Tänkte från början att jag skulle spara till en villa, men även om jag säljer min lägenhet och lägger in denhär miljonen så räcker det inte till någon villa i stockholm.
en miljon om man slår ihop alla aktier & fonder och mitt sparkonto exklusive pensionsspar.
Så det tog 16 år. Vad gör jag nu?
1 miljon är ju inte mycket idag. Jag behöver ungefär 10 gånger så mycket för att kunna leva på någon slags passiv inkomst.
Tänkte från början att jag skulle spara till en villa, men även om jag säljer min lägenhet och lägger in denhär miljonen så räcker det inte till någon villa i stockholm.
Grattis! Det är alltid svårare att tjäna ihop till den första miljonen om man börjar med 0.
Själv var jag i samma situation när jag var ung och det tog mig 7 år att tjäna ihop min första miljon. Pluggade också då men fastighetsmarknaden hade större utväxling då i slutet på 90-talet.
Den andra miljonen tog ca 5 år pga jag hade både lgh, aktier, lön samt låga kostnader.
Den tredje miljonen tog också ca 6-7 år men då hade vi två barn, föräldraledighet och höga kostnader.
4 miljonen tog bara ett par år då kapitalbasen var större än den första millen osv.
Idag har jag passiv inkomst i form av hyresintäkter, ränteintäkter och aktieutdelning.
Dock går den inte att leva på men jag strävar mot att kunna få en skaplig nivå på det hela.
Du är på god väg så det är bara att köra på.
Så har du flyt så satsar du på rätt kort och har en hyfsad lön samt låga kostnader så bör du idag klara den andra miljonen på under 5 år, den 3 e på 2-3 år den fjärde på 2 år osv.