2023-07-31, 22:19
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har sparat sedan 2007 någonting och nu har jag tillslut kommit upp i
en miljon om man slår ihop alla aktier & fonder och mitt sparkonto exklusive pensionsspar.

Så det tog 16 år. Vad gör jag nu?

1 miljon är ju inte mycket idag. Jag behöver ungefär 10 gånger så mycket för att kunna leva på någon slags passiv inkomst.

Tänkte från början att jag skulle spara till en villa, men även om jag säljer min lägenhet och lägger in denhär miljonen så räcker det inte till någon villa i stockholm.

Grattis! Det är alltid svårare att tjäna ihop till den första miljonen om man börjar med 0.
Själv var jag i samma situation när jag var ung och det tog mig 7 år att tjäna ihop min första miljon. Pluggade också då men fastighetsmarknaden hade större utväxling då i slutet på 90-talet.

Den andra miljonen tog ca 5 år pga jag hade både lgh, aktier, lön samt låga kostnader.

Den tredje miljonen tog också ca 6-7 år men då hade vi två barn, föräldraledighet och höga kostnader.

4 miljonen tog bara ett par år då kapitalbasen var större än den första millen osv.

Idag har jag passiv inkomst i form av hyresintäkter, ränteintäkter och aktieutdelning.
Dock går den inte att leva på men jag strävar mot att kunna få en skaplig nivå på det hela.

Du är på god väg så det är bara att köra på.

Så har du flyt så satsar du på rätt kort och har en hyfsad lön samt låga kostnader så bör du idag klara den andra miljonen på under 5 år, den 3 e på 2-3 år den fjärde på 2 år osv.
Citera
2023-07-31, 22:20
Medlem
lugna ner digs avatar
Även om man inte kommer så långt med i dagens ekonomi så är det en viktig milstople, så grattis!

Insåg själv att jag rätt nyligen hamnade nånstans där över men likt dig kommer jag inte långt med min mille och tyvärr är jag inte höginkomsttagare heller. Egentligen kanske det var något år sedan men allt är så utspritt så det är lite omständigt att räkna, tillgängligt belopp på min vanliga bank är endast 35k just nu.
Citera
2023-07-31, 22:34
Medlem
sista-vagen-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Hur fan tog det 16 år att skramla ihop en mille?
ser livet ut lika för alla som bor i sverige?
känner folk som knappt klarar av spara 500kr i månaden. pga hyror eller andra orsaker så som dålig utbildning, etc, etc,.
Citera
2023-07-31, 22:41
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
en miljon om man slår ihop alla aktier & fonder och mitt sparkonto exklusive pensionsspar.

1 miljon är ju inte mycket idag. Jag behöver ungefär 10 gånger så mycket för att kunna leva på någon slags passiv inkomst.

Tänkte från början att jag skulle spara till en villa, men även om jag säljer min lägenhet och lägger in denhär miljonen så räcker det inte till någon villa i stockholm.

Vad arbetar du som om man får fråga?
Citera
2023-07-31, 22:45
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sista-vagen-ut
ser livet ut lika för alla som bor i sverige?
känner folk som knappt klarar av spara 500kr i månaden. pga hyror eller andra orsaker så som dålig utbildning, etc, etc,.
Riktiga luffare du känner!
Citera
2023-07-31, 23:09
Medlem
Hej. Jag avstår från att ge finansiell rådgivning då jag inte vill hållas ansvarig för eventuella bankrutter eller personliga konkurser som kan uppstå till följd av mina råd. Därmed så nöjer jag mig med att gratulera dig, ts - inte bara till den sparade miljonen, utan till det sunda och pragmatiska psyke som krävs för att åstadkomma en sådan bravad. Väl mött. //Jens
Citera
2023-07-31, 23:16
Medlem
Bra jobbat!
Den första millen är jobbigast den andra kommer av farten oftast så länge man har lite "vind i seglet" och marknaden går bra om man har pengarna investerade.

Jag är påväg mot min 3:e miljon men helt ärligt så trodde jag att man skulle känna sig mer förmögen än vad man gjorde inte ens vid 2 miljoner kände jag något speciellt troligtvis så kommer det ej bli någon skillnad vid 3 miljoner.

1 miljon är en bra slant men lite som du skriver så är det typ kontantinsatsen till en stockholmsvilla så man kanske ej är rik men man ska santidigt ej glömma att de flesta i sverige knappt har pengar för o täcka 3 månadsutgifter vid utebliven inkomst.
Citera
2023-07-31, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlettoscara
Är väl imponerande oavsett ålder. Är inte alla som lyckas spara ihop till 1 miljon. Vet folk med höga löner som ändå inte har så pass mycket i sparkapital på grund av att man bränner pengar på skit och statusprylar.

Kräver disciplin att spara ihop så pass mycket, vilket få har.

Absolut. Det har du helt rätt i. Har kommit lite mer än halvvägs och är 40. Upplever inte att jag lever sparsamt. Mycket resor och snålar inte med teknik osv samt barn.

Men att jag ska bli ekonomiskt oberoende det tror jag inte på. Behövs inte heller. Mitt sparande blir helt enkelt ett trevligt tillskott när det är dags..
Citera
2023-08-01, 00:01
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Finns ju billigare bostäder.
bostadsmarknaden är nog bra.
kontantinsats på en 800.000 och du kan köpa en lägenhet/sommarstuga/radhus för 3-3,5 mille
Å ha 200 k kvar plus kapitalet från lägenhetsföräljningen.
Då har du en värdestegring på ett kapital på 3 mille. Om inte räntorna skenar.
Citera
2023-08-01, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
1 miljon på 16 år.

😂
Hur mycket har du själv undansparat?
Inte allt för många som ha en miljon liggandes i aktier fonder/sparkonton. Svensken är rätt fattig överlag.
Citera
2023-08-01, 06:18
Medlem
hydrols avatar
Citat:

"Så det tog 16 år. Vad gör jag nu?"

Livet är kort. Sätt sprätt på pengarna säger jag. Få verkar ångra att dom inte hade mer pengar på banken när livet är slut, brukar vara andra visor om att man inte gjort det ena eller det andra. Men du lyssnar väl inte på mig och ska jaga mer pengar i absurdum, helt biten och besatt av förekomsten av siffror i en dator.
Citera
2023-08-01, 07:02
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Min första miljon tog 11år men min andra tog bara 3 år! Lite annorlunda med mer kapital och mer erfarenhet

Sen rullar det bara på!
Nu det lättar!

Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Vad tror du medellönen ligger på?

Killen lever i en fantasivärld där han tror alla har Stockholmslöner.

En miljon är mycket pengar oavsett hur man det det. Det är en väldigt bra kontantinsats om man skulle få för sig att köpa hus eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in