2006-07-30, 22:32
Avslutad
Håller på att knåpa ihop till civilekonom. Har nu läst de flesta ekonomikurserna och är sugen på att jobba heltid ett tag. Måste ju dock ha 40 poäng som inte har med ekonomi att göra. Någon som har förslag på några riktigt lökiga kurser som man kan läsa parallellt med heltidsarbete utan att det blir för mycket jobb? Får gärna vara kurser som "ser bra ut att ha".

Skulle vara kul att läsa lite statsvetenskap, vet dock inte hur mycket jobb det skulle kräva.
Citera
2006-07-31, 00:47
Medlem
Vilket universitet? Du vet att de där 40 poängen KAN vara ekonomiska också väl? Jag menar om du trodde att du var tvungen att välja några kurser du inte egentligen är intresserad av.
Citera
2006-07-31, 05:13
Medlem
Svinpälss avatar
Skulle nog råda dig att ta kurser du har nytta av. Civelekonomer har det väll tufft nog som det är på arbetsmarkanden?
Citera
2006-07-31, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svinpäls
Skulle nog råda dig att ta kurser du har nytta av. Civelekonomer har det väll tufft nog som det är på arbetsmarkanden?

Mjo, men samtidigt spelar det vad jag har förstått ingen större roll vad man har läst, så länge man har en examen.
Citera
2006-07-31, 10:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
Vilket universitet? Du vet att de där 40 poängen KAN vara ekonomiska också väl? Jag menar om du trodde att du var tvungen att välja några kurser du inte egentligen är intresserad av.

Sthlms U. Självklart vet jag att de KAN vara ekonomiska också. Skulle vara kul att göra något nytt dock.
Citera
2006-07-31, 10:43
Medlem
fbes avatar
Hmmm, för en arbetsgivare ser det inte så snyggt ut med "lökiga" kurser i CVt, men för all del:
Jag läste 5p Dinosaurier på nätbaserad kurs för SU. Tar en handfull kvällar, på sin höjd, men det blir förstås roligare om man bryr sig en smula.
Citera
2006-07-31, 10:52
Medlem
Bottenskraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Hmmm, för en arbetsgivare ser det inte så snyggt ut med "lökiga" kurser i CVt, men för all del:
Jag läste 5p Dinosaurier på nätbaserad kurs för SU. Tar en handfull kvällar, på sin höjd, men det blir förstås roligare om man bryr sig en smula.

Finns det sju stycken uppföljningskurser till den då så man kommer upp i 40 poäng..?

-

Läs statsvetenskap om du är intresserad av det! Det är inte speciellt kämpigt. Första terminen är ju mest introduktion, lite allmänt om ideologierna, demokrati och sådant, och andra terminen är inte så jobbig heller. B- uppsatsen knåpar man ihop på en kaffekvart.
Citera
2006-07-31, 11:14
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap
Finns det sju stycken uppföljningskurser till den då så man kommer upp i 40 poäng..?

-

Läs statsvetenskap om du är intresserad av det! Det är inte speciellt kämpigt. Första terminen är ju mest introduktion, lite allmänt om ideologierna, demokrati och sådant, och andra terminen är inte så jobbig heller. B- uppsatsen knåpar man ihop på en kaffekvart.
Måste de 40p vara inom ett och samma ämne? Det förstod inte jag. ursäkta så mycket.
Citera
2006-07-31, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bottenskrap

-

Ja Statsvetenskap skulle vara intressant, men som jag har förstått det behöver det inte vara 40p inom samma ämne?
Citera
2006-07-31, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fbe

Nej givetvis föredrar man ju kurser som "ser bra ut" samtidigt kan de väl vara lökiga? Engelska tex kan ju se rätt bra ut, en polare som läste det lade ner runt 1-2 timmar i veckan.
Citera
2006-07-31, 12:22
Medlem
Motvilligs avatar
Läs "ekonomisk" eller "juridisk" engelska/franska/tyska/whatever. Ser väl hyfsat bra ut och om du redan kan språket är det busenkelt.
Citera
2006-07-31, 12:25
Medlem
Bottenskraps avatar
Jaha, så det behöver inte vara inom samma ämne? Då är det väl bara att ta två eller flera introduktionskurser i olika ämnen, dessa är ju alltid softa.

Apropå engelskan beror det mycket på hur pass bra ens vokabulär är innan man börjar märkte jag under mina engelskastudier. Jag hade inga problem och klarade tentorna utan att behöva lägga ned mycket tid alls, andra däremot kämpade i flera år med samma vokabulärtest. Det rena grammatikpluggandet har ju eftersatts alltmer, så det är knappast något man behöver oroa sig för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in