• 3
  • 4
2023-07-31, 13:33
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, nej... allt är inte lika, trodde vi hade sluppit likhetsfeminismen.

Vem är likhetsfeminist? Du?

Citat:
Alla kvinnor har en massa groupies om du vill. Det är inte bara artister.

Någonstans måste du ju förklara t ex varför så många killar elitsatsar jämfört med kvinnor. Det gäller idrott, artisteri och företagande. Det är bara plugget de skiter i, det ger för liten belöning gissar jag.

De flesta kvinnor vill ha barn. För de flesta kvinnor är det svårt att elitsatsa på något överhuvudtaget sen de skaffat barn. För män är det en helt annan femma. Män har ofta någon annan som tar hand om barnen och hemmet så att han kan satsa på sin karriär.

Fram till barnskaffandet tjänar kvinnor och män ungefär lika mycket och är lika långt komna i karriären.

Pratar vi fortfarande om ätstörningar inom elitidrotten?

Citat:
Förutom flatorna då... halva lagen är ju homosexuella i damfotbollen. Och de största stjärnorna är nästan alltid flator.

Homosexualitet är en sån icke fråga för mig. Jag har inte ens reflekterat över fenomenet. De homosexuella kvinnorna i damlandslaget lever kanske kvinnor som stöttar dom och tar huvudansvaret för barn och hem så att den kvinnliga fotbollsstjärnan kan satsa på sin fotbollskarriär OCH SAMTIDIGT inte behöver välja bort familj och barn. Den kvinnliga fotbollsstjärnan har kanske samma privilegier som den manliga fotbollsstjärnan.

Som Zlatan har sin Helena som offrade hela sin karriär för Zlatan, men som sagt att hon kommer ta upp den igen nu när Zlatan "går i pension". Så får han ta huvudansvaret för barnen och hemmen.

Citat:
Du kan inte bara köra med att det är ingen skillnad när statistiken är som den är.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter?
Senast redigerad av Jenny9 2023-07-31 kl. 13:57.
Citera
2023-07-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vem är likhetsfeminist? Du?

De flesta kvinnor vill ha barn. För de flesta kvinnor är det svårt att elitsatsa på något överhuvudtaget sen de skaffat barn. För män är det en helt annan femma. Män har ofta någon annan som tar hand om barnen och hemmet så att han kan satsa på sin karriär.

Fram till barnskaffandet tjänar kvinnor och män ungefär lika mycket och är lika långt komna i karriären.

Pratar vi fortfarande om ätstörningar inom elitidrotten?

Homosexualitet är en sån icke fråga för mig. Jag har inte ens reflekterat över fenomenet. De homosexuella kvinnorna i damlandslaget lever kanske med en kvinna som stöttar henne och tar huvudansvaret för barn och hem så att den kvinnliga fotbollsstjärnan kan satsa på sin fotbollskarriär OCH SAMTIDIGT inte behöver välja bort familj och barn. Den kvinnliga fotbollsstjärnan har kanske samma privilegier som den manliga fotbollsstjärnan.

Som Zlatan har sin Linda som offrade hela sin karriär för Zlatan, men som sagt att hon kommer ta upp den igen nu när Zlatan "får i pension". Så får han ta huvudansvaret för barnen och hemmen.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter?

Ja, att bli mamma är en grej jag tror är viktig. Killar kan inte bli det, och har ingen klocka som tickar... det är inte bråttom för killar, de kan lätt vänta.

Homosexualitet påverkar livsvalen enormt mycket. Men det är fascinerande, man blir nästan förvånad med framgångsrika idrottskvinnor som är hetero, men de finns ju de också.

Tror Zlatan köper hemhjälp och jag tror nog inte hans kvinna har fått slita ihjäl sig, haha... det är inte synd om henne vet du.
Citera
2023-07-31, 13:59
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ja, att bli mamma är en grej jag tror är viktig. Killar kan inte bli det, och har ingen klocka som tickar... det är inte bråttom för killar, de kan lätt vänta.

Homosexualitet påverkar livsvalen enormt mycket. Men det är fascinerande, man blir nästan förvånad med framgångsrika idrottskvinnor som är hetero, men de finns ju de också.

Tror Zlatan köper hemhjälp och jag tror nog inte hans kvinna har fått slita ihjäl sig, haha... det är inte synd om henne vet du.

Skrev inte att det var synd om henne.
Senast redigerad av Jenny9 2023-07-31 kl. 14:15.
Citera
2023-08-01, 15:33
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ja så är det generellt, du kan ju kolla på manliga fotbollsspelare, inte många gram fett på de kropparna. Tror killarna blir stolta, men av någon anledning får de inte ätstörningar.

Du kan ha rätt någonstans. Killar brukar knapra hormoner och förstör sig den vägen. Och det kan ske redan i tonåren = sterilitet.

Men nu är elitidrott att man skall prestera. och testosteron m m är strikt förbjudet. Och i de flesta idrotter är vinsten stor med att vara lätt i kroppen. Få idrotter där överflödskilon inte spelar betydelse eller t o m kan vara en fördel.

Någonstans tycker jag ändå inte man kan klä sig i offerkofta. Att vara elitidrottare är ett privilegium, inte en rättighet. Klarar man inte kosthållningen, eller att hålla sig borta från doping... jaha... då är man inte längre elitidrottare.
https://www.fotbollskanalen.se/allsv...-inte-kroppen/
Även manliga fotbollsspelare drabbas av ätstörningar. Hur vanligt det är vågar jag inte spekulera i. Men jag misstänker att det är vanligare än de få fall som lyfts fram i media. Många av dagens manliga toppspelare har mycket mer väldefinierade muskler med mindre underhudsfett. Jämför dem med 1994 års VM-bronsvinnarna. Ta gärna en titt på Tomas Brolin som redan då var knubbig. Han hade underhudsfett så det räckte och blev över. Mycket mer idag.
Citera
2023-08-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
https://www.fotbollskanalen.se/allsv...-inte-kroppen/
Även manliga fotbollsspelare drabbas av ätstörningar. Hur vanligt det är vågar jag inte spekulera i. Men jag misstänker att det är vanligare än de få fall som lyfts fram i media. Många av dagens manliga toppspelare har mycket mer väldefinierade muskler med mindre underhudsfett. Jämför dem med 1994 års VM-bronsvinnarna. Ta gärna en titt på Tomas Brolin som redan då var knubbig. Han hade underhudsfett så det räckte och blev över. Mycket mer idag.

Ja, de deffas hårt, inte samma sak som ätstörningar. Det skall alltid vara samma och likadant enligt vissa, men jag tycker verkligheten visar annorlunda. Det är mer som skiljer än vad som är pk.

Det är mycket hårdare konkurrens idag än för 30 år sedan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in