2023-07-30, 19:43
Medlem
sixgorillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Ja. Helt borta. Det tog ngra år men kände inte smärta

Hah vad sjukt, jag har exakt likadant just nu! En visdomstand som bara ramlar sönder, gör inte ont eller något
Citera
2023-07-30, 19:43
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Hade liknande problem för ungefär 10 år sedan. Hade och har en god munhälsa men hade inte varit hos tandläkaren på över 4 år då jag studerade. En dag när jag satt och åt godis så bet jag av ungefär 1/4 av en kindtand. Det visade sig att det var ett hål som hade blivit större och större så jag fick dra ut tanden. Mitt tips! Gå till tandläkaren och gör det dessutom regelbundet! Använd dessutom eltandborste och tandtråd.

Tror att det är något liknande som hänt mig. Hoppas de kan slipa till den så inte hela måste dras ut.
Citera
2023-07-30, 19:46
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixgorillion
Hah vad sjukt, jag har exakt likadant just nu! En visdomstand som bara ramlar sönder, gör inte ont eller något

Det var ngn mindre flisa kvar men den drig tandisen bara ut
Citera
2023-07-30, 20:09
Medlem
TheFreaks avatar
Att du inte har värk eller har haft värk från tanden är ett gott tecken och den måste sannolikt bara lagas.
Ring någon tandklinik antingen privat eller inom folkis och be om en akuttid, om dom inte har några eller om dom bara tar emot "egna" patienter på akuttiderna så fråga om dom kan ge dig numret till en klinik som kan ta emot dig.

Du kommer sannolikt få betala för följande åtgärder:
103 Kompletterande eller akut undersökning, utförd av tandläkare ung 485 kr
121 Röntgenundersökning en bild, eller flera bilder, av en tandposition ung 85 kr
706 Fyllning av tre eller flera ytor på molar eller premolar ung 1 870 kr
Den totala summan landar alltså på runt 2400kr.

Har du inte gått till tandläkaren på ett tag har du sannolikt två tandvårdsbidrag, antingen
två bidrag på 600 vardera dvs totalt 1200(om du är inom 25-29 eller pensionsålder 65+) eller två bidrag på 300 kronor vardera dvs totalt 600 kr om du är i en ålder som inte är inom de spann som jag nämnde. Be om att få använda dessa bidrag i samband med besöket.
Citera
2023-07-30, 20:17
Medlem
Men du hallååå ring en tandläkare genast för fan.
Citera
2023-07-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Det är faktiskt farligt att skriva så. Någon idiot läser det och stoppar superlim i munnen vilket är farligt.

Cyanoakrylat används en del i munkirurgi faktiskt.
Citera
2023-07-30, 21:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Men alltså vad är det som händer då? Varför faller den bara sönder.

Antagligen är tanden död eller håller på att dö, eftersom du troligtvis borde nämnt här om du bitit i något hårt då tanden först började paja.
I vilket fall är det bara att gå till tandläkare direkt, annars kan fler tänder drabbas om det tex är en infektion i käkbenet som får tanden att dö/falla sönder.
En trasig tand är rena paradiset för bakterier, oavsett skötsel av munhygien.

Desto längre man väntar, desto större risk att fler tänder drabbas och plånboken blir tunnare och tunnare för varje dag man väntar.
Citera
2023-07-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFreak
Att du inte har värk eller har haft värk från tanden är ett gott tecken och den måste sannolikt bara lagas.
Ring någon tandklinik antingen privat eller inom folkis och be om en akuttid, om dom inte har några eller om dom bara tar emot "egna" patienter på akuttiderna så fråga om dom kan ge dig numret till en klinik som kan ta emot dig.

Du kommer sannolikt få betala för följande åtgärder:
103 Kompletterande eller akut undersökning, utförd av tandläkare ung 485 kr
121 Röntgenundersökning en bild, eller flera bilder, av en tandposition ung 85 kr
706 Fyllning av tre eller flera ytor på molar eller premolar ung 1 870 kr
Den totala summan landar alltså på runt 2400kr.

Har du inte gått till tandläkaren på ett tag har du sannolikt två tandvårdsbidrag, antingen
två bidrag på 600 vardera dvs totalt 1200(om du är inom 25-29 eller pensionsålder 65+) eller två bidrag på 300 kronor vardera dvs totalt 600 kr om du är i en ålder som inte är inom de spann som jag nämnde. Be om att få använda dessa bidrag i samband med besöket.

Det där låter som fantasipriser. Jag betalde 1300 kronor förra gången jag gjorde en undersökning med röntgenbilder.
Citera
2023-07-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Men du hallååå ring en tandläkare genast för fan.

En söndag?
Citera
2023-07-30, 22:06
Medlem
Citat:
En söndag?
Nåväl ta det imorgon kl 08:00.
Citera
2023-07-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Nåväl ta det imorgon kl 08:00.

Antar att det är flera tandläkare som skriver i tråden för att de vill ha fler kunder.

En sak som är beklämmande är att det kan vara dramatiskt olika priser för samma sak hos olika tandläkare. Även inom folktandvården verkar det som. Konstigt.
Citera
2023-07-30, 22:40
Medlem
Troll tråd eller?
Åk till mekonomen o köp ett fälgkors, sen vidare till specsavers och gör ett syntest. Påvägen hem så införskaffar du en bigmac o co, plusmeny och jordgubbs milkshake. Kan ta en hotchili dip också.
Denna bigmac meny eldar du upp i en tunna utanför valfri lindexbutik.
Sen åker du hem, tar 2 Alvedon och sover.
När du vaknar imorgon så åker du till Tandläkaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in