2023-07-30, 16:02
Medlem
Europes avatar
Låter inte så sannolikt, de är nog sannolikare med fel på buksportskörteln eller gallblåsan, samt extremt sannolikare med stress, förstoppning (ger ofta värk, samt diarré när det släpper) och/eller IBS. Nej, vårdcentralen hittar inte tumörer, du blir eventuellt skickad på remiss till t.ex. koloskopi. Du börjar med att boka tid hos vårdcentralen och går dit för att förklara problemet.
Senast redigerad av Europe 2023-07-30 kl. 16:05.
Citera
2023-07-30, 16:21
Medlem
Har också återkommande problem med magen, starka magknip och diarréer, dock inte direkt kopplat till helger utan det kommer och går och är lugnare däremellan. Varit på gastroskopi och koloskopi men de hittade inget särskilt. Problemen kvarstår dock efter mer än ett år, även om de inte kommer lika ofta längre. Först trodde jag att det var magsår eller blindtarmen för att det gjorde så ont men det var det tydligen inte. Jag får lära mig att leva med det sa en sjukvårdsanställd till mig och det kan man väl göra i viss mån, anpassa kost och leverne till problematiken. Äta skonkost, inte äta för mycket och inget av det man tror kan trigga eller förvärra problemen, men riktigt jobbigt är det emellanåt.
Senast redigerad av brakfesten009 2023-07-30 kl. 16:40.
Citera
2023-07-30, 16:30
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Har också återkommande problem med magen, starka magknip och diarréer, dock inte direkt kopplat till helger utan det kommer och går och är lugnare däremellan. Varit på gastroskopi och koloskopi men de hittade ingen särskilt. Problemen kvarstår dock efter mer än ett år, även om de inte kommer lika ofta längre. Först trodde jag att det var magsår eller blindtarmen för att det gjorde så ont men det var det tydligen inte. Jag får lära mig att leva med det sa en sjukvårdsanställd till mig och det kan man väl göra i viss mån, anpassa kost och leverne till problematiken. Äta skonkost, inte äta för mycket och inget av det man tror kan trigga eller förvärra problemen, men riktigt jobbigt är det emellanåt.

Har du testat Foodmap?
Citera
2023-07-30, 16:32
Medlem
flytandelyckas avatar
Gulbrun lös avföring är typiskt för svenskar som åker utomlands och utsätts för en annan bakterieflora. Har du varit utomlands senaste tiden eller ätit något utöver det vanliga?
Citera
2023-07-30, 16:35
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Stresstadarn ger utslag.

Du behöver nog förstärka ditt lugn
Citera
2023-07-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Har du testat Foodmap?

Nej jag har inte testat det men ska läsa på lite mer om vad det innebär och applicera en del av det till mitt liv, tack för tipset!
Citera
2023-07-30, 16:43
Medlem
Vitman-33s avatar
Prova detta, jag har också liknande symptom ibland. Men då kör jag en vecka med probiotika och så slipper man käka dimor. Dessa bakterier är livsviktiga. Helt klart värt ett försök!

https://www.apotea.se/biosalma-mage-mjolksyrebakterier-84-kapslar
Citera
2023-07-30, 16:51
Medlem
Citat:
Har haft återkommande diareer varje veckoslut samtidigt som jag varenda dag har ont i magen.

Avföringen är gulbrunaktig för det mesta.

Är detta inte ett starkt tecken på tarmcancer? Kan en vårdcentral hitta en tumör?

Det mest troliga är att det inte är cancer.
Det mest troliga är att du äter för mkt av något eller för lite av något.

Gå till Vc.
Ta blodprov, läkaren kommer känna med ett finger i röven oxå, ta avföringsprov, remiss till dietist, remiss till röntgen om läkaren tycker det, testa koloskopi.

Sen får du högst troligen diagnosen magont i papperen, dvs odefinierade magproblem.

Det du kan göra själv är att utesluta en sak i taget själv, från det mest troliga och nedåt.

Att börja med mjölksyrebakterier över tid kan oxå funka.
Citera
2023-07-30, 17:39
Medlem
Citat:
Mina matvanor är extremt strikta, ingen skräpmat, inget socker, ingen laktos m.m

Det är ölen som är det onyttiga, men ibland kommer diareen även när jag inte druckit på ett tag.

Äter du havregrynsgröt och dricker blåbärssoppa ibland?
Citera
2023-07-30, 18:12
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Äter du havregrynsgröt och dricker blåbärssoppa ibland?

Havregrynsgröt med blåbär till varje morgon i 2 veckor nu efter problemen startade.
Citera
2023-07-30, 20:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Äter ingen laktos. Har även börjat uteslöuta allt gluten sedan en vecka tillbaks (tar dock långtid innan man blir bättre om det är glutenintolerans>)
Varför äter du inte laktos?
Varför utesluter du gluten?

Citat:
Mina matvanor är extremt strikta, ingen skräpmat, inget socker, ingen laktos m.m

Det är ölen som är det onyttiga, men ibland kommer diareen även när jag inte druckit på ett tag.
Varför äter du inte en normal kost och slutar att dricka fulöl?
Citera
2023-07-30, 20:14
Medlem
Låter som ångest
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här