2023-07-30, 15:19
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Har haft återkommande diareer varje veckoslut samtidigt som jag varenda dag har ont i magen.

Avföringen är gulbrunaktig för det mesta.

Är detta inte ett starkt tecken på tarmcancer? Kan en vårdcentral hitta en tumör?
Citera
2023-07-30, 15:22
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Har haft återkommande diareer varje veckoslut samtidigt som jag varenda dag har ont i magen.

Är detta inte ett starkt tecken på tarmcancer? Kan en vårdcentral hitta en tumör?

Det kan finnas en mängd av orsaker till att du har återkommande diarréer vid veckoslutet. Har du det bara då och normal avföring dessemellan? Festat till det? Ätit något annorlunda?

Men för att svara på din fråga så ska förändrade avföringsvanor som håller i sig längre än några veckor alltid undersökas och ja en vårdcentral kan påbörja en sådan undersökning och vid behov remittera dig vidare.

1177 hade antagligen varit bättre än flashback för att få svar på din fråga.
Citera
2023-07-30, 15:23
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:

Nej du måste göra olika undersökningar som du remitteras till. Ofta kan de ta väldigt lång tid att göra. Under den tiden fram tills eventuellt provsvar och påbörjad behandling kan din cancer utvecklas till att orsaka din död.

Mitt bästa tips är att du kollar upp privata företag som kan erbjuda snabb cancertestning. Det kostar på, men kan eventuellt rädda ditt liv.
Citera
2023-07-30, 15:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kan vara vad fan som helst. Vanligast är väl laktosintolerans.
Citera
2023-07-30, 15:28
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Citat:

Vårdcentraler kan remittera dig, men om de ens väljer att göra det vilket de ofta inte gör, så tar det väldigt lång tid innan du får genomgå riktiga undersökningar. Köerna är enorma. Under den tiden hinner din cancer utvecklas och det minskar dina chanser att klara dig. Många svenskar som dött pga antingen att man inte skickade de till röntgen för man antog att det var nått annat, eller att väntetiden var för lång. Varje dag är viktigt.
Citera
2023-07-30, 15:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Kan vara. Det mest givna tecknet dock är om blod i avföringen. Då ska alarm ljuda att något är ruttet i Danmark. Att ha diareer och ont i mageen ger inte att det är prio ett larm. Du måste in på scan på direkten. Det kan bara vara något du käkat.
Citera
2023-07-30, 15:34
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan vara vad fan som helst. Vanligast är väl laktosintolerans.

Äter ingen laktos. Har även börjat uteslöuta allt gluten sedan en vecka tillbaks (tar dock långtid innan man blir bättre om det är glutenintolerans>)
Citera
2023-07-30, 15:35
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det kan finnas en mängd av orsaker till att du har återkommande diarréer vid veckoslutet. Har du det bara då och normal avföring dessemellan? Festat till det? Ätit något annorlunda?

Men för att svara på din fråga så ska förändrade avföringsvanor som håller i sig längre än några veckor alltid undersökas och ja en vårdcentral kan påbörja en sådan undersökning och vid behov remittera dig vidare.

1177 hade antagligen varit bättre än flashback för att få svar på din fråga.

Dricker 4 starköl på fredagen och 4 starköl på lördagen, annars är allt som vanligt.

Har dock gjort det länge utan problem.
Citera
2023-07-30, 15:39
Medlem
Drugglarns avatar
Vilken ledande fråga du ställer, varför skulle det vara cancer? Jag gissar på hypokondri och dåliga matvanor.

Eftersom du är orolig, beställ ett läkarbesök hos vårdcentralen.
Citera
2023-07-30, 15:41
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Dricker 4 starköl på fredagen och 4 starköl på lördagen, annars är allt som vanligt.

Har dock gjort det länge utan problem.

Att du gjort det länge utan problem betyder inte att det inte kan bli det så småningom. Just att det bara är kring veckoslutet säger mig att det möjligtvis kan ha med det att göra snarare.

Men som sagt aldrig fel att kolla upp förändrade avföringsvanor som håller i sig.
Citera
2023-07-30, 15:59
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Vilken ledande fråga du ställer, varför skulle det vara cancer? Jag gissar på hypokondri och dåliga matvanor.

Eftersom du är orolig, beställ ett läkarbesök hos vårdcentralen.

Mina matvanor är extremt strikta, ingen skräpmat, inget socker, ingen laktos m.m

Det är ölen som är det onyttiga, men ibland kommer diareen även när jag inte druckit på ett tag.
Citera
2023-07-30, 16:00
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Att du gjort det länge utan problem betyder inte att det inte kan bli det så småningom. Just att det bara är kring veckoslutet säger mig att det möjligtvis kan ha med det att göra snarare.

Men som sagt aldrig fel att kolla upp förändrade avföringsvanor som håller i sig.

Ja jag ringer vårdcentral imorgon. Men jag hoppas inte det är ölen, för de är det enda roliga i mitt liv som jag ser fram emot varje helg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in