Resultat: Vad tycker du om att moskéer vill se förbud?
Jag gillar det inte / håller inte med dem
90,50%
581 röster
Jag gillar det / håller med dem
5,30%
34 röster
Jag har ingen åsikt / har inte bestämt mig
4,21%
27 röster
2023-07-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Ikke bare må den holdes utenfor stat og styre, hvis man absolutt vil ha islam her oppe så må den også kulturelt reformeres på den måten vi gjorde med kristendommen. Like lite som store grupper av middelalder-kristne hadde fungert i våre samfunn, fungerer det ikke med islam slik den er heller. Derfor er det viktig at det vi gjorde for å trekke tenner på kristendommen blir gjort med islam også. Så at folk harselerer, kritiserer, gjør satire etc. om islam og brenner noen koraner er bare bra.
Redigerad version:
Islam är väl okej och enligt religionsfrihet men islamister, politisk islam och islamistiska sekter är det inte.
Man går i vanlig skola utan religiösa inslag och sedan som vuxen kan man välja en religion.
Vanliga muslimer i Sverige kan ju inte ta avstånd till dessa islamister med ett våldskapital.
Varför: Jo hemländerna förföljer dom, inte bara i deras hemländer, utan även här i Sverige.
Men Per Gahrton skrev: Precis som den sekulära demokratin i Sverige har lyckats fördriva kristendomen från politik, rättsväsende, lagstiftning och administration, måste naturligtvis islam hållas utanför dessa områden.

Svensk översättning av Ornu och tack:
Det måste inte bara hållas utanför staten och regeringen, om man absolut vill ha islam här uppe så måste det också reformeras kulturellt på det sätt som vi gjorde med kristendomen. Lika lite som stora grupper av medeltida kristna hade fungerat i våra samhällen fungerar det inte heller med islam som det är. Det är därför det är viktigt att det vi gjorde för att attackera kristendomen görs med islam också. Så folk som trakasserar, kritiserar, satiriserar etc. om islam och bränner några koraner är bara bra.
Citera
2023-07-30, 18:25
Medlem
Jag och tre miljoner till etniska svenska vill se ett förbud mot Islam....
Riktiga grinungar dessa muslimer.
Citera
2023-07-30, 18:26
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TvertOm
Ett 40 tal, finns det, har hela listan i tidigare inlägg i resp. stad.

Inlägg: (FB) 30 svenska moskéer vill se förbud mot kränkningar mot Islam

Det finns långt många fler än så, redan 2005 fanns det 120st, de kallas källarmoskeer och detta innebär bara att de finns i en lokal som från början byggts till annat ändamål, idag finns det sannolikt många fler.
Citera
2023-07-30, 18:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det kan väl räcka att tolka lagen på ett annat sätt?
Man får nog titta på det hela ur en svensk kontext också.
Om någon slaktar en ko ska ju inte det vara förbjudet.
Har man som uppsåt att provocera människor skall man dömas.
Ställer man sig utanför en ambassad för ett muslimskt land och bränner Koranen
har man ju sjunkit ganska lågt i en argumentation och då är det dags för lagväsendet att gripa in.

Vidare tycker jag inte att religiösa manifestationer skall få någon
form av polisbevakning bara för att de får polistillstånd.
Ger de sig in i en leken av provokationer får de tåla steken.

Så när muslimska ledare börjar kräva att du inte får besöka en kyrka eller synagoga, inte äta fläsk, inte dricka alkohol, inte tatuera dig, inte ha hund, inte ha utomäktenskapligt sex eller utöva någon annan religion än islam - då är det helt ok att ingen myndighet eller något polisväsende står upp och skyddar dig från hot om våld?

För med ditt icke-islamska beteende har du ju gett dig ”in i leken och får leken tåla”?
Citera
2023-07-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Det finns långt många fler än så, redan 2005 fanns det 120st, de kallas källarmoskeer och detta innebär bara att de finns i en lokal som från början byggts till annat ändamål, idag finns det sannolikt många fler.

120 förmånga isåfall, tyckte 40 tal var många nog.
Citera
2023-07-30, 18:33
Medlem
Kedoxs avatar
Nästan roligare att se vilka moskeér som inte ville se ett förbud
Ligger väl lite i sakens natur att vilja värna om det man håller kärt.

Personligen tycker jag inte vi behöver en enda moske i Sverige.
Citera
2023-07-30, 18:46
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
" Per Gahrton skrev: Precis som den sekulära demokratin i Sverige har lyckats fördriva kristendomen från politik, rättsväsende, lagstiftning och administration, måste naturligtvis islam hållas utanför dessa områden."

Säga vad man vill om gubben men där har han rätt.
Det där är en naiv föreställning med tanke på att Sverige inte kommer vara särskilt svenkt om typ 20-30 år med tanke på den enorma invandring vi har till Sverige från muslimska länder.
Den sekulära demokratin i Sverige växte fram med en svensk befolkning.
Om det inte har betydelse kan man ju fråga sig varför Iran och andra muslimska länder inte är sekulära demokratier idag.
Citera
2023-07-30, 18:47
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Visst, men det är inte särskilt realistiskt.
Man kan väl ändå säga att vi är på rätt väg med tanke på att svenska kyrkan och staten gick skiljda vägar för lite över tjuoår sedan. Det finns alltså ingen statsreligion eller statskyrka i Sverige längre.
Men religilösa inslag är ändå betydande än idag, tyvärr.

Man kan inte förbjuda folk att tro på sagor, det är omöjligt.

Jag håller med, förbud av religioner håller inte, och är heller inget jag skulle skriva under på.

Däremot är det på tiden att våra politiker sätter ned foten och konstatera att inga religioner förtjänar någon som helst särställning i ett sekulärt samhälle, om man nu faktiskt vill att Sverige ska vara just sekulärt. Det är, i min mening, orimligt att någon ska kunna åberopa särskilda rättigheter bara för att vad den personen tror eller tycker har stöd i någon gammal religiös urkund.

Således fritt fram att tro på vilka gudar man vill, men den tron ska inte tillmätas större betydelse än tron på att GAIS är bäst i fotboll, att sossarna ska få ordning på statsfinanserna, eller att världen styrs av rymdödlor.
Citera
2023-07-30, 18:48
Medlem
Sverige har fungerat helt ok med religionsfrihet och yttrandefrihet fram tills muslimer flyr sina egna länder.
Varför komma hit och sen vill påverka så vårt land blir lika värdelöst som det landet de flydde ifrån?
Citera
2023-07-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Nästan roligare att se vilka moskeér som inte ville se ett förbud
Ligger väl lite i sakens natur att vilja värna om det man håller kärt.

Personligen tycker jag inte vi behöver en enda moske i Sverige.
Länder som Iran och Irak och islamister i dessa har ett våldskapital så du äventyrar ju hela din släkt om du personligen hotar islamiska sektledare.
Citera
2023-07-30, 19:00
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag vill inte ha moskéer och islam i Sverige. Sverige är mitt land, inte deras.

Varför kan de inte bara bedriva islam i muslimska länder, då slipper de känna sig kränkta här.
Citera
2023-07-30, 19:01
Bannlyst
Sverige och Danmark har gjort allians för att bekämpa mot muslimska världen!

Vi befinner oss i det allvarligaste säkerhetspolitiska läget sedan andra världskriget, och här hemma vet vi att både stater, statsliknande aktörer och enskilda individer kan utnyttja situationen”, skriver Kristersson.
https://www.expressen.se/nyheter/turkiets-krav-stoppa-koranbranningarna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in