2023-07-30, 00:30
Medlem
Jag är rätt smal och kort och många slipsar är långa, gör det något om slipsen hänger nedanför byxorna eller ska den vara precis ovanför byxorna?
Citera
2023-07-30, 00:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Det fanns en bok som hette ungefär ”87 sätt att knyta en slips”, hitta en favoritknut som blir lite kortare.
Citera
2023-07-30, 03:48
Medlem
Generellt säger man att den skall gå ned till bältet. Men då spelar det roll hur högt dina byxor sitter. Men tänk att den skall gå ned absolut som längst till roten av penis. Den får inte gå upp till naveln.
Det spelar även roll hur din kostym är skuren. Alltså om den är längre på sidorna eller en modern passning. Man måste kolla på proportionerna. Detsamma gäller knuten. Den skall hålla samma bredd som slaget på kavajen och kragen på skjortan.
Citera
2023-07-30, 06:06
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag är rätt smal och kort och många slipsar är långa, gör det något om slipsen hänger nedanför byxorna eller ska den vara precis ovanför byxorna?

En slips ska vara en aning över ditt bälte (ngn eller några cm).
En del tycker att det gör den lång och sladdrig.
Det är därför det finns slipsnålar.
Citera
2023-07-30, 07:39
Medlem
Förutom längden så finns det några fler saker att tänka på för att det ska bli snyggt.

1. Ha alltid skjortan knäppt ända upp när du bär slips. Lämna inte översta knappen oknäppt. Lika fult som det är att ha skjortan knäppt hela vägen upp när man inte bär slips, lika fult är det att ha översta knappen oknäppt när man bär slips.

2. Matcha aldrig slipsen med en eventuell näsduk. Det enda det signalerar är att du är ovan att bära kostym och köpte slipsen och näsduken i ett sånt där litet kit. Ser billigt och fult ut.

3. Slipsknuten ska inte vara bulkig och lös, utan smal och tight upp mot skjortan.
https://www.youtube.com/watch?v=246VAGzQokw
Citera
2023-07-30, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Förutom längden så finns det några fler saker att tänka på för att det ska bli snyggt.

1. Ha alltid skjortan knäppt ända upp när du bär slips. Lämna inte översta knappen oknäppt. Lika fult som det är att ha skjortan knäppt hela vägen upp när man inte bär slips, lika fult är det att ha översta knappen oknäppt när man bär slips.

2. Matcha aldrig slipsen med en eventuell näsduk. Det enda det signalerar är att du är ovan att bära kostym och köpte slipsen och näsduken i ett sånt där litet kit. Ser billigt och fult ut.

3. Slipsknuten ska inte vara bulkig och lös, utan smal och tight upp mot skjortan.
https://www.youtube.com/watch?v=246VAGzQokw

Kan ju vara rätt snyggt med slips o näsduk i samma färg beroende på vad för färg.
Citera
2023-07-30, 21:27
Medlem
fuzzpedals avatar
Det gör inget om din slips råkar hänga över eller nedanför bältet (eller, om du inte har ett bälte som riktmärke, en bit ned över gylfen). Jag själv har generellt rätt hög midja på alla mina byxor, oavsett material och modell, och det ser i ärlighetens namn rätt fult ut att ha slipsen enbart ned till naveln som en slags silkeshaklapp.

Jag föreslår en dubbel four in hand för att korta slipsen något. Sedan kan du försöka att hålla bakstycket typ lika långt som bakstycket (om det behövs) genom att justera knuten allteftersom. Det gör inget om de är lika långa, eller om bakstycket rentav är något längre, framförallt om det går att dölja under kavaj, väst eller tröja.

Tillägg: TS är till synes ett renodlat KFK-miffo. Jag låter likväl mitt inlägg vara kvar av ren artighet, om någon annan råkar ha samma frågeställning framöver. Varsågod för hjälpen.
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-07-30 kl. 21:45.
Citera
2023-07-30, 21:39
Medlem
Herrcykels avatar
Personligen så tycker jag att det är stiligast när slipsen slutar ovanför bältet (jag har dock sällan bälte, men du förstår längden), men beroende på din stil/val av kostym kan det ändå fungera att ha en slips som går något längre. Jag har själv gått till en skräddare och kortat ner vissa av mina slipsar. Kostar typ 50 kr/slips så tycker det kan vara en värd investering.
Citera
2023-08-19, 23:06
Medlem
Flygaresss avatar
Min subjektiva uppfattning bara… men en asymmetrisk slipsknut är snyggare, tänk lite preppy nonchalans. En totalt symmetrisk knut för direkt tankarna till en officer eller konduktör

Och som nån skrev: ffs big no no inte matchande slips och näsduk!!!

Och till topic, slutet på slipsen (”triangeln”) ska vara i jämnhöjd med bältet så att spetsen precis täcker bältets spänne men inte går längre ned.
Senast redigerad av Flygaress 2023-08-19 kl. 23:09.
Citera
2023-08-21, 12:41
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48

Man ner så tippen nuddar spännet på bältet, på senare år har trenden varit några centimeter kortare än det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in