2023-07-29, 23:44
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
4 cl vodka (37,5%),
4 cl bubbelvin (8,5%)
6 cl sprite, (0%)
10 cl is

Vodka: 4*0.375=1.5 cl
Bubbel: 4*0.085=0.34 cl
Total volym ren alkohol: 1.84 cl

Total volym av hela drinken: 24 cl

1.84/24=0.0767=7.67%

Yes, tack! Jag älskar dig! Då då, ca 8% alkohol/drink? Perfekt! Lagom, så det blir ju nog bra.
Citera
2023-07-29, 23:50
Medlem
Låter ok. Skiva ner något fruktigt också. Typ, apelsinskivor eller liknande.
Världen klarar sig med dom matematiker som redan finns.

Häll i efterhand annars. T.ex. om folk inte verkar bli fulla nog(mer sprit), eller någon tycker det smakar för mycket sprit(mer läsk)
Citera
2023-07-29, 23:50
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Fear2Be inte bara tycks kunna räkna utan även redovisa hur resultatet uppstod.
Hur har ni med 29% räknat?

Det svagere bubbellvinet blandas med den starkare vodkan i två lika stora delar.

Tog bort 8,5
från 37,5 som blir 29 procent, alltså utspätt.
Citera
2023-07-29, 23:57
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Vem börjar räkna matematik och alkoholkoncentration när man gör bål? Det är ju en latmasksak att göra när man inte orkar servera flera individuellt. Tror knappast att de som dricker kommer att fundera på alkoholhalten utan smaken.
Citera
2023-07-30, 00:16
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
29 %

Ja, det låter ju intressant i "min värld". Tänkte väl också, något ditåt, men hoppades på ju på "mindre" alkohol%/drink. Shit, får nog ändra på ingredienserna då, mängd/ + mera sprite?
Citera
2023-07-30, 00:57
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Jag är bara lekmansalkoholist så jag vet inte om jag räknar rätt, men jag tror det.

vodka 4cl*0,375=1,5cl alkohol
bubbelvin 4cl*0,085=0,34cl alkohol
Totalt = 1,84cl alkohol

Totalt cl vodka+vin+sprite är 14cl
Jag gissar på att resten kan man räkna med 1 cl per drink... isen smälter mer på sikt iofs, men jag höftar.

Drinken är då 15cl varav 1,84cl är alkohol
1,84/15 blir ca 0,1226666666, alltså kan man tänka att det blir kring 12-13%. Säg att det kanske blir något lägre om du har isen i längre så att den smälter...

Ja, det! Hade ju varit den optimala % på drinken! Asså, är det så? Då är du grym på matte!
Citera
2023-07-30, 01:11
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Du verkar tänka bättre med isen. Jag vet inte hur snabbt det smälter.

Vi kan väl tänka ditt som ett lower bound och mitt som ett övre bound.

Så någonstans mellan 7,7 och 12 är väl rimligt. I slutändan kommer folk få i sig lika mycket alkohol, frågan är väl hur mycket vatten de också får i sig genom isen.

Ja ha, ni är fan grymma allihop, så ca 8%, 12%, 29%. Kan bara tacka er alla för era mattekundskaper, käftar inte emot nånstans.kan ju inte matte/% alls. Det blir nog bra. 1000 tack!
Citera
2023-07-30, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja ha, ni är fan grymma allihop, så ca 8%, 12%, 29%. Kan bara tacka er alla för era mattekundskaper, käftar inte emot nånstans.kan ju inte matte/% alls. Det blir nog bra. 1000 tack!

Det blir inte 29

8-12 är nog en bra uppskattning beroende på hur mycket is du ska ha i och hur mycket det hinner smälta
Citera
2023-07-30, 04:04
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, den skall bestå av 4 cl vodka (37,5%), 4 cl bubbelvin (8,5%) och 6 cl sprite, (0%). Hur mycket alkohol kommer den "drinken" at innehålla? (Och en massa is) 3 iskuber/drink. Snälla hjälp mig. Det är till en stor fest, och tänkte att göra det som "välkomstdrink" som är explorer vodka "röda bär", muserande rose, och sprite + is/frysta bär. Jag kan ingenting om drinkar, och ännu mindre i matte.
.

Explorer (även om det är röda bär), Rosé och Sprite.. samt lite frysta bär...

Du måste VERKLIGEN ha något emot dina gäster.

Tänk om.. googla och binga för det där låter som riktigt vidrigt rävgift.
Citera
2023-07-30, 09:20
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Du skall blanda på BÅL på följande ingredienser ?

4 cl vodka
4 cl bubbelvin
6 cl sprite
en massa is

Är du den ende som kommer komma på festen eller , tror du att 14 cl dryck skall räcka till ett helt partygäng . Det är 35 cl i en kvarting , brukar en kvarting räcka till ett helt partygäng ?

Jag trot inte riktigt du förstår konceptet bål , bål är när man tar fram en stor skål och tex slänger i ett helrör vodka , ett helrör bubbel och sedan massa frukter och frysta bär och toppar upp med två enliters juicepaket eller typ en 1,5 liter sprite . Det du gör är en drink

Men för att vara behjälplig din DRINK som du kommer blanda Innehåller 4 cl vodka 37,5% och
bubbel 6cl 8,5% och slödryck 6 cl 0%

Din drink kommer landa på 16 cl vätska på 12,6%
Citera
2023-07-30, 09:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pizzarelli
Du skall blanda på BÅL på följande ingredienser ?

4 cl vodka
4 cl bubbelvin
6 cl sprite
en massa is

Är du den ende som kommer komma på festen eller , tror du att 14 cl dryck skall räcka till ett helt partygäng . Det är 35 cl i en kvarting , brukar en kvarting räcka till ett helt partygäng ?

Jag trot inte riktigt du förstår konceptet bål , bål är när man tar fram en stor skål och tex slänger i ett helrör vodka , ett helrör bubbel och sedan massa frukter och frysta bär och toppar upp med två enliters juicepaket eller typ en 1,5 liter sprite . Det du gör är en drink

Men för att vara behjälplig din DRINK som du kommer blanda Innehåller 4 cl vodka 37,5% och
bubbel 6cl 8,5% och slödryck 6 cl 0%

Din drink kommer landa på 16 cl vätska på 12,6%
Ja, vilket var exakt det TS sa i första inlägget, det är en välkomstdrink på en större fest.
Citera
2023-07-30, 09:28
Medlem
Full-Retards avatar
Du kan tänka såhär, gör ett glas med allt annat, sen häller du i explorer tills du är nöjd. Då vet du hur mycket du behöver för 1 glas.

Sen tar du din stora bålskål och tänker att det är ditt glas och häller i samma ratios.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in