Blev lite nyfiken, så jag kikade på lagar, hittade Trafikförordning (1998:1276)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K10
Citat:
10 kap. Lokala trafikföreskrifter m.m.
1 § Särskilda trafikregler får, utom i de fall som avses i 10 och 14 §§, meddelas genom lokala trafikföreskrifter för en viss väg eller vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område eller för ett område eller en färdled i terräng.
Frågan är väl om kommunen får sätta upp förbudet, men jag antar att det kanske anses vara terräng och då har kommunen rätt att bestämma verkar det som.
Citat:
3 § Lokala trafikföreskrifter meddelas av följande myndigheter:
1. kommunen
a) i fråga om vilket område som enligt 1 § andra stycket 3 ska utgöra tättbebyggt område eller miljözon,
b) för andra vägar inom tättbebyggt område än allmänna vägar för vilka staten är väghållare,
c) för samtliga vägar inom tättbebyggt område om föreskrifterna rör färdhastighet, stannande eller parkering, d) för vägar utom tättbebyggt område för vilka kommunen är väghållare, och
e) för terräng, och
2. länsstyrelsen
a) i andra fall än som avses i 1,
b) i fråga om stopplikt och väjningsplikt enligt 1 § andra stycket 12 och 13 för vägar i korsningar med allmän väg för vilken staten är väghållare, och
c) i fråga om sådana föreskrifter som avses i 1 § tredje stycket.
Citat:
Andra trafikanter
6 § Till penningböter döms en förare av ett fordon som inte är motordrivet och sådan trafikant som avses i 1 kap. 4 § första stycket, som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
[...]
2. andra lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § än sådana som rör stannande eller parkering,
Med andra ord. Jag uppfattar förordningen som att kommunen får begränsa cykelåkning på motionsslingan och att du teoretiskt kan straffas med penningböter om du bryter mot det.
Obs. skrivet av en berusad lekman...