2023-07-29, 22:21
Medlem
Det finns skyltar på vissa skogsslingor (motionsslingor) i skogen att det inte är tillåtet att cykla där. Uppsatta av kommunen. Något jag naturligtvis skiter i o cyklar där ändå när jag känner för det.

Nu till frågan - Vad kan straffet bli för denna förseelse, om man kommer i klammeri med rättvisan pga denna brottslighet?

Moralpredikan om att jag riskerar att cykla på barn etc. undanbedes. Det får ni ta i annan tråd.
Citera
2023-07-29, 22:31
Medlem
sommarlovs avatar
Det verkar bero på vart du bor!

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/aktiviteter/cykling/
Citera
2023-07-29, 22:36
Avslutad
Böter.
Citera
2023-07-29, 22:53
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Det finns skyltar på vissa skogsslingor (motionsslingor) i skogen att det inte är tillåtet att cykla där. Uppsatta av kommunen. Något jag naturligtvis skiter i o cyklar där ändå när jag känner för det.

Nu till frågan - Vad kan straffet bli för denna förseelse, om man kommer i klammeri med rättvisan pga denna brottslighet?

Moralpredikan om att jag riskerar att cykla på barn etc. undanbedes. Det får ni ta i annan tråd.
Det är så gulligt när sådana som du skiter i de föreskrifter som gäller alla andra.

Påföljden lär bli böter för olovligt förfarande/brukande eller något liknande.
Citera
2023-07-29, 22:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken

Straffet borde väl vara samma som om du cyklar på andra ställen där du inte får som t ex gångbanor, trottoarer osv?
Citera
2023-07-29, 23:02
Medlem
Blev lite nyfiken, så jag kikade på lagar, hittade Trafikförordning (1998:1276) https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K10

Citat:
10 kap. Lokala trafikföreskrifter m.m.

1 § Särskilda trafikregler får, utom i de fall som avses i 10 och 14 §§, meddelas genom lokala trafikföreskrifter för en viss väg eller vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område eller för ett område eller en färdled i terräng.

Frågan är väl om kommunen får sätta upp förbudet, men jag antar att det kanske anses vara terräng och då har kommunen rätt att bestämma verkar det som.
Citat:
3 § Lokala trafikföreskrifter meddelas av följande myndigheter:
1. kommunen
a) i fråga om vilket område som enligt 1 § andra stycket 3 ska utgöra tättbebyggt område eller miljözon,
b) för andra vägar inom tättbebyggt område än allmänna vägar för vilka staten är väghållare,
c) för samtliga vägar inom tättbebyggt område om föreskrifterna rör färdhastighet, stannande eller parkering, d) för vägar utom tättbebyggt område för vilka kommunen är väghållare, och
e) för terräng, och
2. länsstyrelsen
a) i andra fall än som avses i 1,
b) i fråga om stopplikt och väjningsplikt enligt 1 § andra stycket 12 och 13 för vägar i korsningar med allmän väg för vilken staten är väghållare, och
c) i fråga om sådana föreskrifter som avses i 1 § tredje stycket.

Citat:
Andra trafikanter

6 § Till penningböter döms en förare av ett fordon som inte är motordrivet och sådan trafikant som avses i 1 kap. 4 § första stycket, som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
[...]
2. andra lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1 § än sådana som rör stannande eller parkering,

Med andra ord. Jag uppfattar förordningen som att kommunen får begränsa cykelåkning på motionsslingan och att du teoretiskt kan straffas med penningböter om du bryter mot det.

Obs. skrivet av en berusad lekman...
Citera
2023-07-29, 23:10
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Blev lite nyfiken, så jag kikade på lagar, hittade Trafikförordning (1998:1276) https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K10

Frågan är väl om kommunen får sätta upp förbudet, men jag antar att det kanske anses vara terräng och då har kommunen rätt att bestämma verkar det som.

Med andra ord. Jag uppfattar förordningen som att kommunen får begränsa cykelåkning på motionsslingan och att du teoretiskt kan straffas med penningböter om du bryter mot det.

Obs. skrivet av en berusad lekman...

Med hänvisning till dina hänvisningar får kommunen sätta upp skyltar om sådant förbud.

"Till terräng räknas allt som inte är väg" det vill säga motionsslingor räknas som terräng och det står kommunen fritt att begränsa mot exempelvis cykling.

Undrar för övrigt om det är möjligt att begränsa annan framfart som inte är med fordon. Kan man förhindra skidåkning eller att människor klättrar i berg ?
Citera
2023-07-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Med hänvisning till dina hänvisningar får kommunen sätta upp skyltar om sådant förbud.

"Till terräng räknas allt som inte är väg" det vill säga motionsslingor räknas som terräng och det står kommunen fritt att begränsa mot exempelvis cykling.

Undrar för övrigt om det är möjligt att begränsa annan framfart som inte är med fordon. Kan man förhindra skidåkning eller att människor klättrar i berg ?

Lokala föreskrifter verkar nämna att det kan ingå
De särskilda trafikreglerna får gälla följande:
[...]
22. Andra särskilda trafikregler.

Lite luddigt men jag antar att det betyder att kommunen då kan i princip sätta upp vilka regler som helst så länge det inte finns någon annan lag eller förordning man kan luta sig emot.

Fotgängare får enbart hoppa på ett ben i motionsslingan!
Citera
2023-07-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag satte en tallgren i framhjulet på en skogscyklist förra sommaren. Jäklar vilken vurpa det blev. Hoppas han slog sig ordentligt. Jag gick lugnt därifrån nynnandes på ”Lili Marlene”.

Det var straffet.

Det låtet som mordförsök. Ett brott som kan leda till långt fängelsestraff.
Citera
2023-07-30, 02:06
Medlem
SwizzerNöts avatar
Självklart cyklar man i skogen där det inte är folk. Jag saktar alltid in när det kommer folk och är det flera det rör sig om funkar det ju inte att cykla alls. Men det är intressant att gående tror att de äger skogen när jag cyklat där i 40 år innan dom orkade ta sig dit.

Till snubben som tycker det är okej att stoppa en pinne i hjulet, kör du även över folk som korsar vägen på andra ställen än övergångsställen?
Citera
2023-07-30, 07:48
Bannlyst
när såg du patrullerande poliser sist, och har du någonsin sett dom längs med motionsslingor? du åker antagligen på en tillsägelse i verkligheten, lär knappast skrivas rapporter mm för sådant trams
Citera
2023-07-30, 12:28
Medlem
Jag har cyklat i skogen på dessa "motionsslingor" i flera år. Jag anser mig då också vara motionär. Jag saktar naturligtvis in när det kommer gående. Ingen gående har hittills påpekat att jag gör något fel. Inte heller har jag sett någon polis i skogen som haft kontroll.

Är det någon som lyckats få böter för detta? Det borde vara ganska liten risk att "åka fast".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in