• 1
  • 2
2023-07-29, 16:54
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerburk
Är det någon som vet hur jag får tag på en karta över Västerbotten? Planerar att vandra där framöver och vore bra med en kartbok, gärna i kompakt format. Lämnar gärna mobilen avstängd så långt det går.
Jag är kartfreak och del av mitt jobb, helt eller delvis under många år. 295 kr för en vatten- och rivtålig karta är överpris; min kompis printar ut för typ 10 kr/A4, fast en viss startavgift är ju skälig. Eller printa ut själv och laminera. Lamineringsmaskin för 200, inkl plastfickor för typ tio år.

Sen, om du ska gå stigar, eller mindre grusvägar, kommer kartan ibland inte stämma så värst. Det finns en delay för nya stigar/stickvägar, och gamla leder som inte har målats eller röjts på en halv mansålder kan finnas där. På kartan alltså, men inte i skogen. Att ha en gps-position på sina steg är prima och dessutom gratis.
Citera
2023-07-29, 17:02
Medlem
Jonas Marjama och Magnus de besche

Skulle jag själv lita 100 procent på.

Dessa 2 killar är riktigt kompetenta.

Går i god för dem

https://start.beredskapsverige.se/om-oss
Citera
2023-07-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Jag är kartfreak och del av mitt jobb, helt eller delvis under många år. 295 kr för en vatten- och rivtålig karta är överpris; min kompis printar ut för typ 10 kr/A4, fast en viss startavgift är ju skälig. Eller printa ut själv och laminera. Lamineringsmaskin för 200, inkl plastfickor för typ tio år.

Sen, om du ska gå stigar, eller mindre grusvägar, kommer kartan ibland inte stämma så värst. Det finns en delay för nya stigar/stickvägar, och gamla leder som inte har målats eller röjts på en halv mansålder kan finnas där. På kartan alltså, men inte i skogen. Att ha en gps-position på sina steg är prima och dessutom gratis.

Detta är ju smart. Tror jag har tillgång till en lamineringsmaskin. Då är det ju supernkelt att bunta ihop en egen liten kartbok eller dylikt inför turer. Tack
Citera
2024-04-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
"Överlevnad" är en gammal klassiker av John Wiseman.

EDIT: "Överlevnadshandboken" heter Wisemans bok!

Wiseman's "SAS Survival Handbook" är typ sämst på marknaden (har haft den sedan början på 80-talet när jag fick den av pappa), tyvärr...
Citera
2024-04-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockerburk
Jag har ett tag vandrat runt i skogen med en liten fotoflora-bok. Den är grym för att identifiera växter men sisådär när det kommer till att hitta ätbara saker. Jag söker alltså en bra bok i litet format med ätbara eller användningsbara växter. Vore kul om ni också har andra tips på böcker kring att vandra/tälta/bo i skogen, lite som en överlevnadshanbok eller dylikt. Jag har kollat på lokala bokhandeln men de hade inget där som föll i smaken.

Må bäst!

Leta efter Källmans "Vilda växter som mat och medicin".

Här finns Handbok Överlevnad som PDF
Senast redigerad av Revol.Eiregnil 2024-04-26 kl. 13:15.
Citera
2024-04-27, 01:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revol.Eiregnil
Leta efter Källmans "Vilda växter som mat och medicin".

Här finns Handbok Överlevnad som PDF

Tack så mycket! Verklig nostalgi att läsa igen efter 30 år och en handbok som står sig än - TS kommer klara sig mycket långt på de råden.
Citera
2024-04-27, 01:34
Medlem
zombie-nations avatar
Gillade nyhetsbrever "Dags att plocka". Tror jag har mina kvar. Synd de inte skickas längre. Man fick på rätt årstid vad som fanns i naturen.
Citera
2024-04-27, 01:41
Medlem
Inte en bok men nätet har mycket.

https://www.naturskyddsforeningen.se...h-at-vild-mat/
Citera
2024-04-27, 01:45
Medlem
Ramslök växer vilt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ramsl%C3%B6k
Citera
  • 1