Citat:
Ursprungligen postat av
sznejd
Tumme upp betyder ok. Långfingret betyder ilsken eller stressad.
I övrigt betyder alla tecken som elit sägs använda att de inte har någonting att säga. Fjanteri.
Ah då har jag lärt mig något nytt. Skickar ett handhjärta som tack
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Ursprungligen kommer väl detta från de amerikanska gängen som Crips & Bloods. Det var ett sätt att identifiera sin tillhörighet utan att ropa ut det. Gängen hade många medlemmar och alla kände inte varandra. T.ex. Crips formade bokstaven C med tummen och pekfingret.
Svenska förortskillar såg detta i hiphop-videos och tog efter.
Frågan är hur coolt det egentligen är att forma ett E med fingrarna när man kommer från Eskilstuna. Kanske bättre att skippa det.
När du nämner Crips och Bloods känns det ju ganska logiskt att de skulle komma därifrån, något jag inte haft en tanke på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Äntligen, dags för en encyklopedi i ämnet. Jag tror "gang signs" är sökordet. Man blir ju lite förvånad när barn gör sådant, medvetet eller helt omedvetet, där antagligen nån kartell på andra sidan jorden går i taket.
Seinfelt hade också ett avsnitt om omedvetna tecken med kriminell koppling.
Wikipedia försöker sig på en översikt, men ej fokus alls just gängtecken. Sen får man skilja på de som betyder egna gänget kontra de som bara är varianter av du är dum.
Dom flesta "balla" unga idag har nog noll koll. Dom tar efter och har inte en aning om vad de har för betydelse.
Man ser ju ibland även ungar från orten som gör likadant trots att dom bör va från olika ställer eller tillhöra olika gäng. Så dom har egentligen noll koll.
Är ändå intressant ämne. De är ju allt ifrån gängkriminella till präster och presidenter som gör div tecken. Ordersällskap och Illuminati kopplas väl också till vissa.