2023-07-27, 08:54
Medlem
Gällande ”nyheten” att Mich McConnel frös och blev tyst under 20 sek när han skulle prata under presskonferensen.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/senatledaren-tystnar-far-inte-fram-ett-ord/

Självklart all omtanke till den gamle mannen och hoppas han får hjälp med sin hälsa men… Det jag hade velat få en diskussion om/förståelse kring är HUR det är möjligt att USA blivit allt mer gubb-styrt. Jag fattar att det finns patriarkala strukturer och att män med makt har svårt att inse sina begränsningar på ålderns höst - men hur kan människor i samhället så väl som i organisationer fortsätta ge dessa gubbar möjligheter till positioner som yngre förmågor hade klarat bättre?

Självklart har säkert USA mer av en kultur av att respektera äldre och deras kompetens mer än Sverige - men känns som att USA blivit värre sista åren… Även om t.ex. Trump och Biden står för olika saker politiskt så är ju den gemensamma nämnaren att de är lastgamla och inte borde ha en chans att ha fått sina positioner som president.

När jag såg filmen där Mitch fryser undrar man ju lite hur gubb-kulturen i politiken där borta kan ha gått så långt? Vi ser männen ramla offentligt, tappa ord och nu även tystna. Jag försöker föreställa mig någon liknande situation i Sverige och hur långt ifrån ett sådant scenario känns! Låt oss aldrig tillåta gammelgubbar bestämma! Kan egentligen bara se kungen och drottningen hamna i liknande situationer eftersom de automatiskt tillåts åldras till döden på sin tjänst. Men politiker måste fasen ha rimlig ålder. Sedan kan livet och ohälsa drabba även yngre men låt mig slippa se defekter direkt kopplade till ålderdom. Förlåt om det blev mycket ageism i detta inlägg och rätta mig gärna om dessa gubbar har mirakel-kompetens som kompenserar för deras åldrings-symtom.
Citera
2023-07-27, 09:36
Medlem
swebarbs avatar
Fick en stroke kanske ? Håller med om att såpass gamla gubbar ska inte ha såna här jobb, dom är helt klart för gamla, kolla biden gubben klarar knappt gå ens utan att snubbla hela tiden..
Citera
2023-07-27, 09:39
Avstängd
Han såg verkligen extremt gammal och skröplig ut i det klippet. Det börjar bli en gerontokrati.
Citera
2023-07-27, 10:13
Medlem
De här gubbstruttarna har hållit fast i makten hårt. Det som är intressant är när Mitch och Nancy och Donald och Joe och de andra drar sig tillbaka, vad händer då?

Det känns som att när de lossnar och försvinner så är de döda, inte en dag innan dess, helst en dag efter antagligen, så kommer Kongressen att se ut som ett kalvsläpp.

Det kommer att galoppera ut kor och kalvar om vartannat.

Och fem minuter efter det så är det som tjurrusningen i Segovia. Som sker på morgonen och senare så börjar tjurfäktningarna. Näsdukar, coroña, tapas, vino, toro, morto and the next generation för hela slanten.

Men vilka är dessa? Och vilka blir nedtrampade innan de ens kommer fram till porten på CH?
Senast redigerad av granvall 2023-07-27 kl. 10:17.
Citera
2023-07-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lafuente
Gällande ”nyheten” att Mich McConnel frös och blev tyst under 20 sek när han skulle prata under presskonferensen.

Självklart all omtanke till den gamle mannen och hoppas han får hjälp med sin hälsa men… Det jag hade velat få en diskussion om/förståelse kring är HUR det är möjligt att USA blivit allt mer gubb-styrt. Jag fattar att det finns patriarkala strukturer och att män med makt har svårt att inse sina begränsningar på ålderns höst - men hur kan människor i samhället så väl som i organisationer fortsätta ge dessa gubbar möjligheter till positioner som yngre förmågor hade klarat bättre?

Självklart har säkert USA mer av en kultur av att respektera äldre och deras kompetens mer än Sverige - men känns som att USA blivit värre sista åren… Även om t.ex. Trump och Biden står för olika saker politiskt så är ju den gemensamma nämnaren att de är lastgamla och inte borde ha en chans att ha fått sina positioner som president.

När jag såg filmen där Mitch fryser undrar man ju lite hur gubb-kulturen i politiken där borta kan ha gått så långt? Vi ser männen ramla offentligt, tappa ord och nu även tystna. Jag försöker föreställa mig någon liknande situation i Sverige och hur långt ifrån ett sådant scenario känns! Låt oss aldrig tillåta gammelgubbar bestämma! Kan egentligen bara se kungen och drottningen hamna i liknande situationer eftersom de automatiskt tillåts åldras till döden på sin tjänst. Men politiker måste fasen ha rimlig ålder. Sedan kan livet och ohälsa drabba även yngre men låt mig slippa se defekter direkt kopplade till ålderdom. Förlåt om det blev mycket ageism i detta inlägg och rätta mig gärna om dessa gubbar har mirakel-kompetens som kompenserar för deras åldrings-symtom.

Nej, det är rätt bisarrt. Biden, Trump, Pelosi, McConnell... så otroligt gamla. Tycker det är aningen riskfyllt att låta människor i den åldern uppbära samhällsbärande positioner, det är en stroke bort de är helt satta ur spel. Utifrån är det oerhört svårt att förstå. De verkar ha stora problem med att lita på och släppa fram yngre människor, vilket sannolikt inte är gynnsamt.
Citera
2023-07-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lafuente

Det här klippet på Mitch kommer att få representera det som nu händer. De här vita männen är på väg ut ur sortimentet. När de föddes så var världen så fundamentalt annorlunda att det är fantastiskt att de ens kunde överleva på den tiden.

Men de har hållit hårt samman för att hålla tillbaka de som kommer efter dem. De har hållit ihop och suttit på toppen i tusenelvatolv år nu. Det ska bli så spännande att se vad som kommer efter att jag nästan går sönder.
Citera
2023-07-27, 10:23
Medlem
krautbrains avatar
Vill du säga något mer till pressen eller gå tillbaka till dit kontor?

Rätt talande mening. Mitch McConnel har någon form av attack. Det går inte upp för någon att ringa sjukvården vilket skulle vara det normala ifall någon bara försvinner så där.
Citera
2023-07-27, 10:30
Medlem
Overminds avatar
Kablarna i hjärnan glappar utav helvete.

Han är nog död och begravd vilken dag som helst nu. Lika bra för gamla skitgubbar som honom skall inte ha den positionen de har i den åldern!
Citera
2023-07-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain

Rätt talande mening. Mitch McConnel har någon form av attack. Det går inte upp för någon att ringa sjukvården vilket skulle vara det normala ifall någon bara försvinner så där.

Så klart att det har ringts efter någon av lökarna som jobbar i huset. En så gammal man har förstås teamet full koll på hans hälsa.

Och de två långa männen som står där är helt beredda att ta tag i honom om han dippar. Det är därför de står där.

Edit: läkarna, inte lökarna
Citera
2023-07-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Kablarna i hjärnan glappar utav helvete.

Han är nog död och begravd vilken dag som helst nu. Lika bra för gamla skitgubbar som honom skall inte ha den positionen de har i den åldern!

Finns ju ett mellanalternativ också. Han kan sitta i solen med en filt över benen och försöka att komma ihåg vilken dag det är, och vem av barnbarnen som ringer.
Citera
2023-07-27, 10:54
Medlem
Var han inte inlagd på sjukhus nyligen efter en kraftig hjärnskakning?
Det kan ju förklara en del.
Citera
2023-07-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain

Det skulle kunna vara en stroke eller TIA. Men tydligen blir man sådär av demens också? Att man fastnar och behöver hjälp att ”komma igång igen”. Jag trodde det var främst parkinson, men kanske händer med demenssjukdomar också. Någon föreslog att det inte var första gången det hänt Mitch, att det kanske händer lite då och då och att de runt omkring honom är vana.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in