• 3
  • 4
2023-07-27, 14:39
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Du har inte begått något brott än så länge. Så länge du deklarerar dessa inkomster 2024 och betalar skatt, så är det helt lagligt. Men det kanske inte är så kul att skatta bort mer än hälften av pengarna du har fått in. Hade själv försökt undvika detta.

Har du mycket pengar kvar på kontot? Om det inte handlar om större summor, är det nog lika bra att låta det vara och satsa på ett nytt bankkonto. Om du berättar hur du har fått in dessa pengar, kommer du med stor sannolikhet bli skyldig att betala en hel del i skatt nästa år.

Vet inte hur det är i dag, men rätt säker på att banken inte rapporterar in till skatteverket. Så ingen vet ens om att pengarna är skattade eller inte. Jag var helt ärlig med att jag sålde kryptovaluta till privatpersoner till banken och det godtag dem, ingenting inrapporterat som jag skattade på.
Citera
2023-07-27, 14:42
Medlem
Citat:
Du har inte begått något brott än så länge. Så länge du deklarerar dessa inkomster 2024 och betalar skatt, så är det helt lagligt. Men det kanske inte är så kul att skatta bort mer än hälften av pengarna du har fått in. Hade själv försökt undvika detta.

Har du mycket pengar kvar på kontot? Om det inte handlar om större summor, är det nog lika bra att låta det vara och satsa på ett nytt bankkonto. Om du berättar hur du har fått in dessa pengar, kommer du med stor sannolikhet bli skyldig att betala en hel del i skatt nästa år, samt att du kommer bli återbetalningsskyldig för försörjningsstödet du har fått.

Jag har 0 kr just nu
och om ca 1 timme får jag mina 10k från försörjningsstöd.

jag tänkte gå till bankomaten och testa dra ut allting innan jag blir spärrad helt och hållet.
Jag kan fortfarande använda mitt kort genom applepay, testade precis ett köp för 50kr och det gick.

Jag kan inte bli återbetalningsskyldig till soc för att jag har gett de kontoutdrag som visar att jag inte fått pengar in på kortet.
Det kan väl leda till att jag blir misstänkt för förfalskning och bidragsbrott?
Citera
2023-07-27, 15:03
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolfKltolv
Jag har 0 kr just nu
och om ca 1 timme får jag mina 10k från försörjningsstöd.

jag tänkte gå till bankomaten och testa dra ut allting innan jag blir spärrad helt och hållet.
Jag kan fortfarande använda mitt kort genom applepay, testade precis ett köp för 50kr och det gick.

Jag kan inte bli återbetalningsskyldig till soc för att jag har gett de kontoutdrag som visar att jag inte fått pengar in på kortet.
Det kan väl leda till att jag blir misstänkt för förfalskning och bidragsbrott?

Soc kan självklart kolla upp ditt konto. Jag tror att det bästa du kan göra är att ligga lågt och se till att du inte får in pengar på ditt svenska bankkonto igen i framtiden.
Citera
2023-07-27, 15:04
Medlem
Citat:
Soc kan självklart kolla upp ditt konto. Jag tror att det bästa du kan göra är att ligga lågt och se till att du inte får in pengar på ditt svenska bankkonto igen i framtiden.

Vad jag vet så kan inte soc få tillgång till din bank. Därför litar de på att man själv ska hämta ut kontoutdrag till de. Hade de kunnat komma in på banken så hade de väl kunnat ta kontoutdraget på egen hand?
Citera
2023-07-27, 15:11
Medlem
AlvedonArsles avatar
Citat:
Jag undrar om Nordea spärrat mig eller om jag nått swishgränsen på mitt konto.

Logga in på din internetbank och kolla vad din Swish-gräns är och om du har uppnått den gränsen.
Citera
2023-07-27, 15:40
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hahaha, eftersom du får Swishar från totala främlingar så är du helt körd - banken tror såklart att du är en knarklangare. Hur kan du inte se detta? Finns inget du kan göra för att undkomma detta, då du ej kan förklara Swisharna från okända. Vad är det dessa främlingar skänker dig pengar för?
Citera
2023-07-27, 15:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Vad jag vet så kan inte soc få tillgång till din bank. Därför litar de på att man själv ska hämta ut kontoutdrag till de. Hade de kunnat komma in på banken så hade de väl kunnat ta kontoutdraget på egen hand?

Nej, de kan inte komma åt ditt bankkonto, men de begär ut kontoutskrifter från din bank.
Citera
2023-07-28, 00:08
Medlem
Citat:
Okej, märks fel människor läser min tråd.

Jag vill ha tips på hur jag kan komma undan detta, vad jag kan svara banken för att komma undan polisanmälan.

Någon som fifflat med banken och pengar?

Betalar den som hjälper mig komma undan detta
Sanningen är det som du ska berätta. Sedan så avgör banken om det låter som en rimlig förklaring eller om du ska bli polisanmäld. Med tanke på att du redan väntat flera månader på att ge ett svar så är det inte orimligt att tro att banken redan har kontaktat polisen. Det som du sysslat med på ditt konto skulle kanske kunna uppfattas som penningtvätt, narkotikahandel eller något annat brottsligt.

Skulle definitivt säga att det är konstigt om man får 1000 + kronor av en okänd person. Att man får det av en nära släkting eller från en nära vän är inte så anmärkningsvärt men att få det från många främlingar är lite misstänksamt.

Beroende på hur en domstol ser på saken så skulle det definitivt kunnat sluta med fängelse framförallt med tanke på att du redan varit i klammeri med rättvisan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in