2023-07-26, 23:47
Medlem
Hegamons avatar
Det är en 90-tals MTB som har aluminiumram (Bianchi med NTH aluminiumram). Jag har hört att aluminiumramarna har en förväntad livstid på 5 -10 år sedan spricker de sönder.

Ska jag slänga tillbaka cykeln på soptippen? Eller är det säkert för mig köra cykeln? Jag kör ofta i 30 km/h med den. Räcker det om jag söker av efter sprickor i ramen regelbundet, eller kommer den bara ramla ihop en dag?
Citera
2023-07-26, 23:56
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är en 90-tals MTB som har aluminiumram (Bianchi med NTH aluminiumram). Jag har hört att aluminiumramarna har en förväntad livstid på 5 -10 år sedan spricker de sönder.

Ska jag slänga tillbaka cykeln på soptippen? Eller är det säkert för mig köra cykeln? Jag kör ofta i 30 km/h med den. Räcker det om jag söker av efter sprickor i ramen regelbundet, eller kommer den bara ramla ihop en dag?

Sök och du skall finna : https://www.ahlsell.se/category/forbrukningsvaror/kemteknik-och-hygien/farg---lack---losningsmedel/lacksokare-och-sprickindikering

/ svetsarn
Citera
2023-07-27, 00:04
Avslutad
Du hittade inte en MTB utan du snodde en MTB, för man får inte ta saker från en soptipp
Citera
2023-07-27, 00:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Sök och du skall finna : https://www.ahlsell.se/category/forbrukningsvaror/kemteknik-och-hygien/farg---lack---losningsmedel/lacksokare-och-sprickindikering

/ svetsarn

Väldigt bra. Tack så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Du är en idiot, du lär väl se om det är nåt fel på ramen? Förräntar du att folk på internet ska se det? Cykla 3 hjulingen du fick som barn och sälj ramen. Jag kan eventuellt köpa. Behöver få se bilder.

Ungefär sådan här är det:

Jag haft två rambrott tidigare, på stålcyklar visserligen. Nej, jag såg inget, förutom att cyklarna var gamla. På alu-ramarna är det ibland svårt se små sprickor, som kan utvecklas till stora sprickor fort om oturen är framme. Den ser ut ungefär så här. https://www.google.com/search?q=bianchi+mtb+nth+&tbm=isch&ved=2ahUKEwiJ4c PisK2AAxWaEBAIHWn-ATkQ2-cCegQIABAA&oq=bianchi+mtb+nth+&gs_lcp=CgNpbWcQAzoE CCMQJzoHCCMQ6gIQJzoFCAAQgAQ6BAgAEAM6CAgAEIAEELEDOg cIABCKBRBDOgsIABCABBCxAxCDAToEC AAQHjoHCAAQExCABDoGCAAQCBAeOgcIABAYEIAEUK0FWKwvYKs xaANwAHgAgAG9AYgB9A6SAQQxMC45mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpe i1pbWewAQrAAQE&sclient=img&ei=tJjBZIm3AZqhwPAP6fyH yAM&bih=609&biw=1225#imgrc=LprU1meUr-szMM

Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Du hittade inte en MTB utan du snodde en MTB, för man får inte ta saker från en soptipp

Jo, det fanns två MTB-cyklar att välja på. En Soda och en Bianchi. Jag tog den av det dyrare märket med mig hem. Det finns en liten filial där folk får ta med saker hem på min lokala tipp.
Senast redigerad av Hegamon 2023-07-27 kl. 00:13.
Citera
2023-07-27, 00:33
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Jag köper gärna men du har snott dessa ramar?

Nej, jag fick den på soptippen. Jag frågade till och med om den var gratis. Mycket elegant vintage MTB, Bianchi är snobbmärket ju. Jag skulle gissa den rullat max 500 mil, om jag tittar på dreven fram och kassetten bak. Så jag får köra den ett tag var tanken.
Senast redigerad av Hegamon 2023-07-27 kl. 00:35.
Citera
2023-07-27, 00:45
Medlem
Full-Retards avatar
Kör tills nått går sönder.
Citera
2023-07-27, 10:07
Avslutad
håller hur länge som helst om den inte är stenhårt körd i skogen 10 år. Då hade den redan varit paj. Bara att köra på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in