Citat:
Nej du har fel, Jag har bett dig förklara varför det skulle vara som du säger. Inte bett om några motbevis alls, utan faktisk bevis för att det är som du säger. Du säger att ett fysiskt system inte kan vara självmedvetet. Det är påståendet. Då måste väl du visa att det påståendet stämmer. Vilket förmodligen inte går, alltså påstår du något som du inte kan veta om det stämmer.Jag har inte försökt bevisa något, jag har försökt förklara en teori, som jag finner trolig. Inte heller Joscha Bach påstår att han har bevisat något.
Du har bett mig bevisa ett negativ (varför ett fysiskt system inte kan vara självmedvetet), vilket är ett klassiskt argumentationsfel av typen "Bevisa att gud inte finns". Bevisbördan ligger på dig att bevisa att du är självmedveten och hur detta är möjligt, men det beviset finns inte, vi har inte ens en rimlig teori. Det kallas för "the hard problem" av en anledning.
Sen tror jag du missförstått mig när jag säger att ett fysiskt system inte kan vara självmedvetet om det inte existerar över tid. Du behöver inte ta in längre tidsrymder än några sekunder. För att du ska vara självmedveten behöver du hålla någon typ av representation av dig själv över tid, även om det bara är en tid på tre sekunder. Du är medveten om representationen av dig själv, inte dig själv som sådan.
Du har bett mig bevisa ett negativ (varför ett fysiskt system inte kan vara självmedvetet), vilket är ett klassiskt argumentationsfel av typen "Bevisa att gud inte finns". Bevisbördan ligger på dig att bevisa att du är självmedveten och hur detta är möjligt, men det beviset finns inte, vi har inte ens en rimlig teori. Det kallas för "the hard problem" av en anledning.
Sen tror jag du missförstått mig när jag säger att ett fysiskt system inte kan vara självmedvetet om det inte existerar över tid. Du behöver inte ta in längre tidsrymder än några sekunder. För att du ska vara självmedveten behöver du hålla någon typ av representation av dig själv över tid, även om det bara är en tid på tre sekunder. Du är medveten om representationen av dig själv, inte dig själv som sådan.
Att jag inte vet hur det kommer sig att vi är självmedvetna, gör inte att jag behöver bevisa något alls. För hur ska jag bevisa något jag inte vet. Det är förstås omöjligt. Det är det som är "The hard problem".
Ett fysiskt system som människan, existerar förstås mer än tre sekunder, så det är inget argument för att vi inte kan vara självmedvetna eller för att vårat självmedvetande är en simulering.