2023-07-27, 00:17
Medlem
Eastwings avatar
Varför inte bara hänga upp det i badrummet och låta köttet fermentera sig i sin naturliga takt. Köp en 5-10 kg bit så kan du sedan äta det rått eller tillaga det efter egen smak.
Citera
2023-07-27, 01:16
Medlem
Tack för svaren. Att rulla in bitarna i bakplåtspapper och lägga i en låda eller påse låter smart. Det är fö nötkött detta gäller, typ fransyska. Det ska vara lätt och smidigt, vill inte stå vid spisen varje dag. Säg det tar 10 minuter att steka en bit (ta fram stekpanna, steka, tvätta den etc) det är ca en timmes "jobb" i veckan. 4 timmar per månad och ca 50 timmar om året. Onödigt tids slöseri när det går att optimera.

Ang att förvara några bitar i kylen, när det gäller nöt finns det någon vedertagen längd på hur länge de går att äta? Någon sa ett par dagar, en annan 5 dagar och en tredje en vecka. Kan ju lukta men tycker det ibland är svårt att känna på kött om blivit dåligt eller inte då det ofta kan lukta lite unket tycker jag.
Citera
2023-07-27, 01:34
Medlem
Slutsats är således:
Skiva köttbiten, skär mot fibrerna…frys in dessa skivor styckvis o tillaga vid behov…lite smör i pannan, salt o peppar…kanske gul lök ock…plain😲
Citera
2023-07-27, 02:00
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Slutsats är således:
Skiva köttbiten, skär mot fibrerna…frys in dessa skivor styckvis o tillaga vid behov…lite smör i pannan, salt o peppar…kanske gul lök ock…plain😲

Nej. Att skära mot fibrerna när man fryser in delar är ointressant. Det gör man när man ska tillaga och servera.
Citera
2023-07-27, 12:35
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis.

Ja, du vill steka nötkött färdigt och sedan frysa in det, om jag förstår det rätt.

Som en en del redan sagt så blir det godare som nystekt.

Men vist går det bra att laga till köttet färdigt och sedan frysa in det. Värma det i mikron några minuter.
Ja alternativt att äta det kallt, om skulle gilla det.

Om du har små plastlådor med lock så kan du slå på lite köttsaft från stekpannan i varge låda. Och värma hela lådan i mikron.

Annars varge bit i en plastpåse så fryses det inte samman till en stor klump.

Vist kan du macka med smörgåspapper i mellan varge bit, men enklare med plastpåsar eller små plastlodor med lock. Jag förstod du ville göra det så enkelt som möjligt.

Stoppar du en sådan liten bit som är fryst i kylan på morgonen så är den tinad på kvällen utan några problem.

Hur länge håller nötkött i kylen.
Det beror lite på hur länge det redan legat i affären.
Är det rent nytt, ja en vecka är inga problem.
Är det tillagat så upp till en vecka utan problem.

Även i frysen blir köttet gammalt efter ett halv år.
Får en konstig smak och luktar inte så gott.
Citera
2023-07-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.

Ja, du vill steka nötkött färdigt och sedan frysa in det, om jag förstår det rätt.

Som en en del redan sagt så blir det godare som nystekt.
Det är en sanning som inte alltid stämmer, vilket jag redan förklarat i tråden. Men tar det igen.

En hel köttbit, exempelvis ett eller ett par kilo kilo biff, entrecote, fransyska, rostbiff och liknande som helsteks ugn och är avsett att ätas kallt och i tunna skivor tillsammans med exempelvis potatissallad, i är inte bättre när det är nystekt, snarare tvärt om. Det mår bara bra av att stå i kylen ett dygn.

En portionsbit av ovanstående som är avsett att ätas varm, ska dock naturligtvis stekas a la minute.
Citera
2023-07-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Tack för svaren. Att rulla in bitarna i bakplåtspapper och lägga i en låda eller påse låter smart. Det är fö nötkött detta gäller, typ fransyska. Det ska vara lätt och smidigt, vill inte stå vid spisen varje dag. Säg det tar 10 minuter att steka en bit (ta fram stekpanna, steka, tvätta den etc) det är ca en timmes "jobb" i veckan. 4 timmar per månad och ca 50 timmar om året. Onödigt tids slöseri när det går att optimera.

Ang att förvara några bitar i kylen, när det gäller nöt finns det någon vedertagen längd på hur länge de går att äta? Någon sa ett par dagar, en annan 5 dagar och en tredje en vecka. Kan ju lukta men tycker det ibland är svårt att känna på kött om blivit dåligt eller inte då det ofta kan lukta lite unket tycker jag.

Der skonsammaste sättet att tina protein är att lägga det i kallvatten (i en påse såklart). Både bättre än kylskåpet och i rumstemperatur, och det går dessutom ganska snabbt.

Lite synd dock att du upplever matlagningen som slöseri med tid. En nylagat maträtt är trots allt värt den timme man stått i köket.
Citera
2023-07-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Der skonsammaste sättet att tina protein är att lägga det i kallvatten (i en påse såklart). Både bättre än kylskåpet och i rumstemperatur, och det går dessutom ganska snabbt.
Du missar det viktiga, att det ska vara rinnande kallvatten.
Citera
2023-07-27, 18:54
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det är en sanning som inte alltid stämmer, vilket jag redan förklarat i tråden. Men tar det igen.

En hel köttbit, exempelvis ett eller ett par kilo kilo biff, entrecote, fransyska, rostbiff och liknande som helsteks ugn och är avsett att ätas kallt och i tunna skivor tillsammans med exempelvis potatissallad, i är inte bättre när det är nystekt, snarare tvärt om. Det mår bara bra av att stå i kylen ett dygn.

En portionsbit av ovanstående som är avsett att ätas varm, ska dock naturligtvis stekas a la minute.

Om jag förstår TS rätt så frågade han om att steka kött på stekjärn. Altså frågade han inte om rostbiff.

Jag svarade på vad TS frågade om.
Inte vad du och andra tycker är gott.

Självklart kan en rostbiff vara mycket god.
Citera
2023-07-29, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDudeIsHere
Nej. Att skära mot fibrerna när man fryser in delar är ointressant. Det gör man när man ska tillaga och servera.
Ja men då måste du ta fram den frysta köttklumpen o tina innan du kan skära!
Skivar du först kan du ta ut valfritt antal ur frysen ju…det är ju det🤔
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in