2023-08-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast de är ju bara att be om alla handlingar om UAPs, UFOn, aliens och NHI - visst det blir några bokstäver till att skriva men så jobbigt är det ju inte..

Det fanns väl 2 skäl till att man började prata om UAPs istället för UFOs - dels för att avdramatisera det hela och göra piloter och andra mer benägna att rapportera in vad de sett istället för att oroa sig att bli förlöjligade för att de rapporterat in flygande tefat, och dels för att begreppet är bredare och inkluderar mer än bara ”flygande objekt”. Så jag tycker nog det var en bra sak de gjorde.

Jag tänker att det funkade innan folk var medvetna om att det kallades NHI.

Jo, jag tror faktiskt det var en väldigt bra sak att byta ut UFO mot UAP. Det avdramatiserade det hela så att det plötsligt gick att prata mer normalt om fenomenet. Rätt intressant vilken effekt ett ordval har.
Citera
2023-08-22, 00:13
Avslutad
Citat:
Fast de är ju bara att be om alla handlingar om UAPs, UFOn, aliens och NHI - visst det blir några bokstäver till att skriva men så jobbigt är det ju inte..

Det fanns väl 2 skäl till att man började prata om UAPs istället för UFOs - dels för att avdramatisera det hela och göra piloter och andra mer benägna att rapportera in vad de sett istället för att oroa sig att bli förlöjligade för att de rapporterat in flygande tefat, och dels för att begreppet är bredare och inkluderar mer än bara ”flygande objekt”. Så jag tycker nog det var en bra sak de gjorde.

Just nu finns det ingen myndigheten i usa som ens tar in uppgifterna om konstiga flygande saker i luften, flera piloter som sagt det i intervjuer.

Men jag är rätt säker på att inte ens politikerna vet om det, vissa av dom som pushar för ufo avslöjanden är politiker som vill veta vad det är som flyger runt.

Men är det så att ufon finns, så betyder det att bob lazar hade rätt, och då har usas militär haft flygande tefat sedan 40 talet.
Och det är usas militär som hållt det dolt även för politikerna.
Och att usas militär har tillgång till ufon.

Men lär bli ett utraget, tråkigt avslöjande där ingen bryr sig.
Citera
2023-08-22, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Just nu finns det ingen myndigheten i usa som ens tar in uppgifterna om konstiga flygande saker i luften, flera piloter som sagt det i intervjuer.

Men jag är rätt säker på att inte ens politikerna vet om det, vissa av dom som pushar för ufo avslöjanden är politiker som vill veta vad det är som flyger runt.

Men är det så att ufon finns, så betyder det att bob lazar hade rätt, och då har usas militär haft flygande tefat sedan 40 talet.

Klart ufon finns, man ser sådana varenda dag.
Och om man har tillgång till ett föremål kan det inte vara oidentifierat.
Citera
2023-08-22, 09:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j

Du har rätt i att AARO inte har fått igång någon hemsida för inrapportering direkt till dem av uap's – så det är kanske inte optimalt supersmidigt att rapportera än. De är dock redan upptagna med att för tillfället undersöka 650 inrapporterade anomaliteter så det verkar ju knappast omöjligt att få in rapporter till dem heller. Det går förstås även utmärkt att rapportera till exempelvis Mufon, Nuforc eller till närmaste befäl om du är militär.
As of this week, the team [AARO] is examining 650 cases. Of that number, the team has prioritized about half of them that appear to be especially interesting and anomalous, he said.
...
I should also state clearly for the record that in our research, AARO has found no credible evidence thus far of extraterrestrial activity, off-world technology, or objects that defy the known laws of physics.
https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/3368109/dod-working-to-better-understand-resolve-anomalous-phenomena/

Citat:

Nej det är en logiskt felaktig slutsats – Bob Lazar behöver givetvis inte ha rätt även om det förekommer flygande tefat, och det behöver inte heller vara så att militären dolt något.

Citat:
Hur kan du tycka att det skulle bli tråkigt om förekomsten av flygande tefat blir känd?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2023-08-22 kl. 09:24.
Citera
2023-08-22, 09:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framforallt
Aha, men har militären (utöver Grusch och hans ufo-vänner) någonsin kallat det för NHI?
NHI står väl för helt andra betydelser i officiella sammanhang.

Citat:
Jo, jag tror faktiskt det var en väldigt bra sak att byta ut UFO mot UAP. Det avdramatiserade det hela så att det plötsligt gick att prata mer normalt om fenomenet. Rätt intressant vilken effekt ett ordval har.
Ja, fast tyvärr har det väl inte riktigt fått den effekt Pentagon var ute efter - när det rapporteras om UAP i medier handlar det fortfarande mest om utomjordingar trots att Pentagon gång på gång gått ut och sagt att absolut ingenting tyder på något sådant.
Citera
2023-08-22, 11:00
Medlem
Citat:
Aha, men har militären (utöver Grusch och hans ufo-vänner) någonsin kallat det för NHI?
NHI står väl för helt andra betydelser i officiella sammanhang.

Ja, fast tyvärr har det väl inte riktigt fått den effekt Pentagon var ute efter - när det rapporteras om UAP i medier handlar det fortfarande mest om utomjordingar trots att Pentagon gång på gång gått ut och sagt att absolut ingenting tyder på något sådant.

Ingen aning. Tror inte jag sett något officiellt, vilket ju är lite av poängen. Jag har för mig att Krikpatrick använde ordet ET eller alien, medan Grusch verkar föredra NHI.
Citera
2023-08-22, 11:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ingen aning. Tror inte jag sett något officiellt, vilket ju är lite av poängen. Jag har för mig att Krikpatrick använde ordet ET eller alien, medan Grusch verkar föredra NHI.

Om inga myndigheter någonsin använt begreppet NHI så kan det väl inte heller ha utgjort en försvårande omständighet vad gäller FOIA-förfrågningar? Jag förstår inte riktigt hur du tänker här, men det kanske är något jag missat?
Citera
2023-08-24, 08:10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Jag vet inte det ... tänk bara på "idiot." Det var ju ett vedertaget medicinskt begrepp, tillsammans med många andra som vi använder på samma sätt som "idiot."
Att byta från UFO till UAP kan kanske ha en poäng nu alldeles i början, men tio år från nu så lär det bli samma som med UFO.

Jag föreslår att vi håller oss vid et gamla goda "Flygande tefat."
Det är ju inte så att någon inte förstår vad som menas.

Dessutom så förstår jag faktisk tinte riktigt varför det är just den amerikanska "militären" som anses som bäst skickade att undersöka detta.
Varför inte vanliga, hederliga, universitet?
Oavsett vad resultatet blir så kan vi ju redan nu på förhand sluta oss till att militären kommer att hemligstämpla allt, bara för att det är så man gör om man är militär.
Universitet gör inte samma sak - universitet publicerar sina fynd, t.o.m. sina metodval, allt för att så många som möjligt ska få chansen att granska.
Citera
2023-08-24, 11:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag vet inte det ... tänk bara på "idiot." Det var ju ett vedertaget medicinskt begrepp, tillsammans med många andra som vi använder på samma sätt som "idiot."
Att byta från UFO till UAP kan kanske ha en poäng nu alldeles i början, men tio år från nu så lär det bli samma som med UFO.

Dessutom så förstår jag faktisk tinte riktigt varför det är just den amerikanska "militären" som anses som bäst skickade att undersöka detta.
Vem har påstått att militären är bäst skickade för uppgiften? det är väl inte svårare än att de själva anser att de har ett intresse av att hålla ordning på det amerikanska luftrummet och därför har tagit på sig uppgiften? Tidigare har de snarare varit utpräglat ointresserade och har lagt ut uppgiften på entreprenad istället - men i takt med det massmediala intresset – och sannolikt i takt med teknikutvecklingen med drönare och andra spionredskap - så har de axlat uppgiften igen.

Citat:
Finns/har funnits såväl stats- som privatfinansierade institutioner och organisationer som gör, och historiskt ha gjort, just det – de har väl dock inte alltid tillgång till allt/samma material som militären får in.

Citat:
Oavsett vad resultatet blir så kan vi ju redan nu på förhand sluta oss till att militären kommer att hemligstämpla allt, bara för att det är så man gör om man är militär.
Universitet gör inte samma sak - universitet publicerar sina fynd, t.o.m. sina metodval, allt för att så många som möjligt ska få chansen att granska.
Fast det har ju USAF bevisligen inte alls gjort på senare tid – de kom för övrigt ut med ännu en rapport häromdagen som kommer att släppas inom kort i en publik version - förvisso säkerligen censurerad till viss del - men långt ifrån "allt" hemligstämplat som du påstår.
Citera
2023-08-26, 19:31
Medlem
Citat:

Dessutom har det ju börjat komma fram att farkosterna inte bara färdas i luften och rymden utan också i vatten (och kanske genom fast materia också).

Ja, AARO tycks inte som ett seriöst försök. Det är nog Blue Book 2.0. Däremot så har vi ju Avi Loebs projekt och TTSA, och jag tror NASA påstod att de skulle studera fenomenet. Själv litar jag inte på NASA i den här frågan, men det kanske funkar bättre än Pentagon.
Citera
2023-08-28, 08:45
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Vem har påstått att militären är bäst skickade för uppgiften? det är väl inte svårare än att de själva anser att de har ett intresse av att hålla ordning på det amerikanska luftrummet och därför har tagit på sig uppgiften? Tidigare har de snarare varit utpräglat ointresserade och har lagt ut uppgiften på entreprenad istället - men i takt med det massmediala intresset – och sannolikt i takt med teknikutvecklingen med drönare och andra spionredskap - så har de axlat uppgiften igen.

Finns/har funnits såväl stats- som privatfinansierade institutioner och organisationer som gör, och historiskt ha gjort, just det – de har väl dock inte alltid tillgång till allt/samma material som militären får in.

Fast det har ju USAF bevisligen inte alls gjort på senare tid – de kom för övrigt ut med ännu en rapport häromdagen som kommer att släppas inom kort i en publik version - förvisso säkerligen censurerad till viss del - men långt ifrån "allt" hemligstämplat som du påstår.
Det enda man hade kunnat känna åtminstone en gnutta förtroende för hade ju varit ett lika brett som "öppet" universitets-administrerat forskningsprojekt, ett samarbete med flera institutioner från många olika länder.

Anledningen till varför det inte hade funkat så br med både statligt kontrollerade liksom privata företag beror ju på att de kan gömma undan vad som helst utan att någon kan se. Det finns inte någon bra genomsyn helt enkelt i sådana organisationsformer.

Universitet kan förvisso också ha sin beskärda del av sekretess, men överlag så är det öppenhet och samarbete som gäller.

Men jag har aldrig riktigt förstått varför så många verkar utgå från att de bäst skickade att studera detta bara måste vara "astronomer."
För det finn sju mig veterligt inte ens en enda sida i ens en enda lärobok i ämnet astronomi (oberoende av nivå) som "lär ut något" om just "UFO" osv.
Det hade alltså inte funnits minsta anledning att låta gruppen astronomer få vare sig tolkningsföreträde - eller undersökningsföreträde/forskningsföreträde - framför vilken annan grupp akademiker som helst.

Låt astronomer fortsätta göra vad de gör bäst, så blir det nog bra - som tex att kika genom stjärnkikare. Det är de ju bevisligen bra på.
Se bara på den där tomten Ari Loeb ... som försöker slå mynt av det plötsliga intresset för frågan, och lyckas få alla att tro att hans lilla jakt på en sjunken meteorit ska kunna avslöja ett kraschat rymdskepp istället för ... för en sjunken meteorit.

Men många andra hade varit så mycket mer lämpade, som biologer (naturligtvis), och såklart antropologer, systemvetare och t.o.m. matematiker osv.
Det finn splats för så många.

Då hade man kunnat studera hypotetiska scenarior, som hur det Hade kunnat "se ut," och "fungera" OM det hade varit si eller så ...
Dvs istället för att bara ställa upp "antingen-eller-problem."

För om man försöker komma fram till vad som borde ha kunnat vara rimligt och troligt - då hade det ju varit just där, åt det "Hållet" som man sen hade kunnat fokusera större ansträngningar. Och kanske t.o.m. ringa upp astronomerna till slut.

Tex ... istället för att bara lyfta en "tom hypotes" om ett "Stor Filter" (och sen bara släppa frågan vid det) så borde man gå vidare och fråga hur det hade kunnat se ut, och fungera, isf.
Samma sak med andra hypoteser, som "Zoo-hypotesen."
Tex.

Varför är de så "tyst" alltså, om "de" ändå verkar vara här.
Vad är det som vi missat ...
Det är ju frågor som behöver ett svar även om det bara blir arbetshypoteser.

Är det text så tomt och så tyst, bara för att "ingen faktiskt åker omkring, eller signalerar eller gör annat väsen av sig?.
Men varför isf?
Jo kanske för att de har valt en helt annan väg än oss (om de funnits som avancerad civilisation i tex Miljontals åt, och vi bara i 200 år) så kanske de valt att hellre ägna sig åt fullskalig, total "galaktisk övervakning och registrering" - i syfte att ha en helt "Artificiell, digitaliserad Galax" som , såklart, bara finns i deras "datorer" - men som för dem kommer att vara precis lika "Virtuellt verklig" som den Verkliga, Reella Verkligheten" - och som de alltså kan färdas i, överallt, på ingen tid alls - oavsett avstånd och "kostnad".

Då hade alltså ingen kunnat se dem.
För de "gör ju inget". SÅ ser det ia ut för alla utomstående observatörer.

Det enda som röjer deras närvaro hade isf varit deras utsända "Övervaknings- och registrerings-sonder" och det är dessa som vi ser som "UFO."

Därför kan vi inte heller kommunicera med dem, eller fånga in dem.
Det är inga "sociala robotar" alltså, utan bara sonder som övervakar och registrerar, överför datan till den mottagande hemmacivilisationen.

Och, alla nya civilisationer som uppnått rymdresande, signalsändande, nivå, till slut kommer de ju att kunna fånga in och "hacka" dessa sonder, och då kunna se vad de skickar för information. Kanske t.o.m. kunna få en glimt av "det stora Alltet."
Och då blir ju nästa steg att själva bli en del av detta "Galaktiska VR."
Och så tystnar ytterligare en civilisation.
En efter en, så fort de uppnått tillräcklig teknologisk nivå så väljer de alla det "Virtuella" paradiset, eftersom det ju trots allt ger dem Allt, på en gång.
Odödlighet, ingen mer Smärta, ett evigt liv i den artificiella kopian av Vintergatan, utan lidande.

Vem hade tackat nej till det.
Ingen tror jag, faktiskt.

Men ...
Resultatet hade ju faktiskt blivit just detta - att universum verkar vara Tyst och Tomt."
Citera
2023-08-28, 20:21
Medlem
Citat:
Men jag har aldrig riktigt förstått varför så många verkar utgå från att de bäst skickade att studera detta bara måste vara "astronomer."

Varför är de så "tyst" alltså, om "de" ändå verkar vara här.
Vad är det som vi missat ...
Det är ju frågor som behöver ett svar även om det bara blir arbetshypoteser.

Vad säger att astronomer, matematiker etc. är bäst skickade att besvara denna fråga. Dessa är nog snarare lite för begränsade beträffande vetenskapens gränser och krav på vetenskapliga bevis. Här gäller det kanske att tänka lite mer utanför boxen. Mer fokus på vad och varför än hur de lyckas ta sig hit. Vad är det som observerats i flera decennier, varför kommer de hit och vem eller vilka vet mer om det? I närmsta sci-fi- dvd/bokhylla finns garanterat mer idéer och uppslag kring det än vad vetenskapen förmodligen kommer leverera under vår livstid. Och hur dumt det än låter så kanske någon av dem hamnar närmare sanningen än vi tror.
Senast redigerad av Tedrom 2023-08-28 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in