Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-25, 19:12
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Vad är problemet? Ditt kreditbetyg har blivit bättre.
Ju lägre % desto bättre är betyget. Alltså har du haft riktigt jävla asdåligt kreditbetyg som ni gått från riktigt jävla asdåligt till bara riktigt asdåligt.

Varför du har så dåligt vet jag dock inte men årsinkomst, lån, förfrågningar, inkasso och anmärkningar försämrar betyget och gör det högre

Nej du tänker fel. Värdighet inte risk, värdighet vill man ha höga poäng på och risk låga
Citera
2023-07-25, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarN13321
Jag hade en kreditvärdighet på 98% och idag när jag kolla så ligger den på 54% jag har aldrig tagit några lån och har inga betalningsanmärkningar så vad är det som spökar? Bor fortfarande hemma så det ända jag betalar är mitt mobilabonnemang. För 3 månader sedan hade jag 98% och nu 54% och under den tiden har jag betalat min räkning i tid. Har använt mig utav klarna få först betala sedan men jag har alltid betalat innan den gått ut, kan detta vara problemet?

Är det där med kreditvärdighet och ”Score” eller vad det heter ens något riktigt? Eller är det bara ett påhitt från bolag som vill tjäna pengar?
Citera
2023-07-25, 19:29
Bannlyst
Olika kreditupplysning företag har olika algorimter och olika sätt mäta. Om man skall ha bra keditvärdighet så är det AAA som gäller med C är det sämsta.
Citera
2023-07-25, 20:18
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Är det där med kreditvärdighet och ”Score” eller vad det heter ens något riktigt? Eller är det bara ett påhitt från bolag som vill tjäna pengar?

Upplysningscentralen som vill dra kunder till sin sajt, att folk gör kreditkoll på sig själva
Citera
2023-07-25, 20:53
Medlem
Citat:
Logga in på UC eller ladda ner kreddy på telefonen

Loggade in på min och där står det 0.83%
Är det lågt man ska ha?
Citera
2023-07-25, 22:03
Medlem
gss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Loggade in på min och där står det 0.83%
Är det lågt man ska ha?

Lågt är bra ja, mätaren animerar upp från 100. Jag har 0.1 men då har jag inga lån + bra inkomst.
Citera
2023-07-25, 22:34
Medlem
Varför hänger folk upp sig på sin kreditscore? Vad ska ni ha den till? Lägga upp på Tinder? Om det är för eventuella bolån bryr sig inte banken ett dugg om vad olika kreditappar/kreditsidor säger, dom tar en kreditupplysning och gör sin egen bedömning, oavsett vad olika ställen som vill tjäna pengar på folk säger.
Citera
2023-07-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Kreditvärdighet är ointressant om du inte tänker dig en karriär som lånetorsk eller hyrestorsk.

Hm sant.
Bra infallsvinkel
(Tänker främst på bolån)

Bättre att köpa allt kontant så slipper människor hamna i misär.
Citera
2023-07-26, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Varför hänger folk upp sig på sin kreditscore? Vad ska ni ha den till? Lägga upp på Tinder? Om det är för eventuella bolån bryr sig inte banken ett dugg om vad olika kreditappar/kreditsidor säger, dom tar en kreditupplysning och gör sin egen bedömning, oavsett vad olika ställen som vill tjäna pengar på folk säger.

Ska man ta blancolån, abbonemang, kreditkort, sms lån och avbetalningar så spelar kreditscore en väldigt stor roll faktiskt
Citera
2023-07-26, 09:48
Medlem
Citat:
Ska man ta blancolån, abbonemang, kreditkort, sms lån och avbetalningar så spelar kreditscore en väldigt stor roll faktiskt
Abonnemang för telefon får man ändå, knappast något man behöver vara orolig för om man har en taxerad inkomst och ingen anmärkning. Blanco och kreditkort är ungefär som bolån, banken gör sin egen kreditkoll.

Sms-lån kan jag tänka mig, men med tanke på hur många som pratar om sina kreditscore, och hur stor marknad det verkar ha blivit, så är det knappast bara folk som är på gång att ta sms-lån som är kundgruppen?
Citera
2023-07-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fifflarN13321
Har använt mig utav klarna få först betala sedan men jag har alltid betalat innan den gått ut, kan detta vara problemet?

Det kan inte vara så att klarna går in och tittar då och då för att se om du är ok att skicka grejer till utan att få betalt direkt.

Antalet som kollat om du är kreditvärdig ska påverka betyget även om du inte tagit någon kredit.

Fast jag tror att dom som gör kreditprövningen är skyldiga att informera om det så det borde du ju veta.
Citera
2023-07-26, 11:05
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Ok men det är ju bra, måste ha varit sidan som spökade för dig.

Min systers väns föräldrar tog en massa lån i sin dotters namn när hon var yngre, hon fick betala tillbaka allting samt hade fogden efter sig trots att hon inte hade gjort någonting, glad att dina föräldrar inte gjorde samma sak mot dig.

Kan du förklara närmare hur man tar lån i sina barns namn? Har barnen inkomst, anställning, eller vad menar du? Kan barn ingå bindande avtal? Vem delar ut pengar till barn? Min treåring kanske kan ta lite lån och köpa en ny lägenhet åt oss.... ser fram emot din förklaring. Eller så kanske din systers vän ljuger som en häst travar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in