2023-07-26, 10:23
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
.
Definitionen på en veteran bil är en bil som är tillverkad mellan 1905 och 1918.
TS failar hårt redan i trådstarten. Läs på lite om veteranbilar innan du gör bort dig mer.

En bil tillverkad januari 1993 klassas som veteranbil.
Citera
2023-07-26, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De flesta veteranbilar är gamla Volvo och gamla jänkebilar.

Men så finns såklart jävligt dyra bilar, en fin gammal Porsche man kan köra till golfbanan med.

Motorkulturen är generellt en arbetarklassgrej. Och överklassen har alltid sett ner på den.
Prins Bertil då?
Citera
2023-07-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är absolut inte insatt i detta med motorer men är helt med dig på ditt resonemang. Då jag heller inte kunde se resultatet av denna test så kan det lika bra vara 0 eller en minskning med 70%. Själv kör jag en nyare diesel och har inga planer på att gå över till ren elbil då det inte passar mitt körsätt idag.

Små flygplan har jag noll koll på men gräsklippare har ingen rening alls mer än att man ör köra dem på svindyrt Aspen miljöbränsle, själv har jag robot

Jag hoppas verkligen att MP kommer åka ut i nästa val även om jag förstår att miljön är viktig men den kommer inte bli bättre av att de får bestämma.
För något drygt decennium köpte jag en Honda gräsklippare.
Enligt säljaren den då enda gräsklipparen som var tillåten inom Stockholms kommun p g a avgasutsläppen.
Honda klarade bl a Civic flera år i USA och efter 1988 i Sverige utan katalysator eftersom deras motorer är så "rena".
Volvo fick ju skapa en egen årsmodell - 1987B - för att få sälja bilar på den svenska marknaden.
Volvo har alltid haft skickliga lobbyister.
Honda lever i en helt annan högteknologisk sfär än de flesta andra biltillverkare
Citera
2023-07-26, 17:45
Medlem
Citat:
För något drygt decennium köpte jag en Honda gräsklippare.
Enligt säljaren den då enda gräsklipparen som var tillåten inom Stockholms kommun p g a avgasutsläppen.
Honda klarade bl a Civic flera år i USA och efter 1988 i Sverige utan katalysator eftersom deras motorer är så "rena".
Volvo fick ju skapa en egen årsmodell - 1987B - för att få sälja bilar på den svenska marknaden.
Volvo har alltid haft skickliga lobbyister.
Honda lever i en helt annan högteknologisk sfär än de flesta andra biltillverkare

Dr Honda var en mycket skicklig motorbyggare. Därom råder inga tvivel.
Citera
2023-07-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jaha Stockholm och miljöpartiet 😄

Nu bor jag inte där och är aldrig där heller men sätta katalysator på mina gamla bilar? Ja jag kan ju svetsa fast 2 burkar på varje bil om träkepsarna vill det men det blir tomma burkar från skroten. I stället för att komma på såna idéer att det måste vara katalysator på veteran bilar i Stockholm för det blir avgaser, stäng all trafik där och det ska vara total förbud mot diesel och bensin bilar inga undantag det ska även gälla taxi, sophämtning, räddningstjänsten, post, varor till affärer och snöröjning.

Då får dom sin vilja igenom inga avgaser alls och inga katalysatorer behövs någon stans i Stockholm, konstigt att allt trams kommer från miljöpartiet och Stockholm.

Om jag blev arg? Nej men trött på alla tramsiga påhitt sätt staket runt så som inte kan smita ur gettot 😕
Men hur ska miljöpartisterna då ta sig från "söders höjder" - där "kultureliten bor" - till riksdagshuset.
Visserligen finns det både tunnelbana och buss - men att åka kommunalt nedlåter en miljöpartist sig inte till.
Enligt en undersökning, för några år sedan, ledde miljöpartiet skyhögt (miss-)bruket av taxiresor.
Citera
2023-07-26, 17:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Men hur ska miljöpartisterna då ta sig från "söders höjder" - där "kultureliten bor" - till riksdagshuset.
Visserligen finns det både tunnelbana och buss - men att åka kommunalt nedlåter en miljöpartist sig inte till.
Enligt en undersökning, för några år sedan, ledde miljöpartiet skyhögt (miss-)bruket av taxiresor.
Nejnej inte buss dom är miljöfarliga 😁 det går bli häst och vagn eller cykel
Citera
2023-07-26, 18:22
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur många bilar över 30 år gamla, alltså äldre än årsmodell -93 finns det på Stockholms gator? Jag tror inte det är så stor andel så skillnaden skulle vara minimal och strulet och kostnaderna för ägarna skulle vara maximalt.
Det är lite det som är syftet. Det ska vara dyrt och krångligt att äga och köra en gammal miljöbov. Då kommer fler att skrota sina gamla vrak, hellre än att ta striden med byråkratin.

Er nostalgi är inte skäl nog att beröva nästkommande generationer deras framtid.
Citera
2023-07-26, 18:31
Medlem
Är precis sådana förslag man förväntar sig höra från miljöpartiet, en pytteliten miljöbov utan stora muskler och djupa fickor som de kan kriga mot, för de stora miljöbovarna som verkligen gör skada, typ flyg, storföretag/fabriker osv, är ju svårt och krångligt att ta fajten med. Detta är bara en annan variant av plastpåseskatten, ett sätt att visa att man finns och gör något för miljön. I det stora hela är skadan dessa få museibilar gör minimal, men de syns och hörs och avgaserna luktar.
Som med alla partierna, miljön och klimathotet låssas man kriga för, hade det verkligen varit något de var oroade för på riktigt så hade alla personbilar förbjudits, cykel, buss o tåg hade varit det som gällde, plastförpackningar hade förbjudits om det inte varit typ pantbara flaskor och dunkar, kläder hade varit tvugna att hålla i 10- 20 år och häst o vagn hade varit en grej igen.
Senast redigerad av Mon81 2023-07-26 kl. 18:42.
Citera
2023-07-26, 19:11
Medlem
Vilken idioti. Det är inte bara att smälla dit en katalysator hur som helst på gamla bilar, särskilt inte såna som behöver blyersättning som förstör katalysator. Om någon vill köra en gammal jänkare eller t.o.m bilar i stil med Golf MK1/2 eller Saab 90 etc - låt dem hållas. Det är en så liten del av bilparken att det inte påverkar människors hälsa överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Inför avgastest på a-traktorer i stället. där finns stor miljövinst att göra.

Eller så förbjuder man dem helt och hållet. En riktig plåga som inte borde finnas på allmänna vägar.
Citera
2023-07-26, 19:30
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Läser i AoM idag att "Stockholm" vil införa katalysator på "veteranbilar".
Med "Stockholm" menas miljöpartiet.
Miljöpartiet är, som vanligt, felunderrättade.
Finns inte många "veteranbilar" i praktisk drift i Stockholm.
Definitionen på en veteran bil är en bil som är tillverkad mellan 1905 och 1918.
Om miljöpartiet menar allvar med med sin önskan, hur ska det i praktiken gå till.
Snart kräver väl miljöpartiet även lambdasond på "veteranbilar".

Att vissa människor fåååår vara så dumma?

Ja tack.
Även ordentliga moderna ljuddämpare på både veteranbilar och motorcyklar borde vara lag. Harley-Davidson kan förbjudas helt då skräpet är byggt för att låta illa och störa folk.
Citera
2023-07-26, 20:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Det här är egentligen ett ickeproblem:

Majoriteten av landets drygt 400.000 veteranbilar är i själva verket bruksbilar som kommer att skrotas efter hand.

Det som blir kvar är ”riktiga” veteranbilar som sköts om av entusiastiska ägare. De flesta av dessa bilar körs mycket litet (50-100 mil om året eller så). Rätt många körs inte alls. Utsläppen från dessa får nog anses som försumbara. Det finns mängder med större utsläppsbovar. En klar suboptimering av resurser att börja organisera och lagstifta om detta. Typiskt miljöpartiet, kan man väl säga.
Citera
2023-07-26, 20:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Även om det inte blir någon lagstiftning så kommer veteranbilsägarna att få problem att tanka. I takt med att elbilarna tar över kommer antalet bensinmackar rimligen att minska medan antalet laddplatser ökar.

Så småningom finns väldigt få bensinmackar kvar, och många kan komma att ha 20-30 mil till närmsta mack. Hur löser man det? Kanske med tankbilar som kör ut på beställning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in