2023-07-24, 17:45
Medlem
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/50-rutor-till-busskurer-krossades-valdigt-trakigt

Alltså, kan någon gräva i detta?

Vilka i regionerna upphandlar dessa glasbusskurer för offentliga medel som kidsen sedan slår sönder med reguljärt intervall. Vem på regionen får pengar under bordet från glasmäster?

Det är så j-a idiotiskt slöseri med våra pengar! Betong och stål och grova trästockar är det som gäller i det offentliga rummet!
Citera
2023-07-24, 17:53
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Vilka i regionerna upphandlar dessa glasbusskurer för offentliga medel som kidsen sedan slår sönder med reguljärt intervall. Vem på regionen får pengar under bordet från glasmäster?

Det är så j-a idiotiskt slöseri med våra pengar! Betong och stål och grova trästockar är det som gäller i det offentliga rummet!

Håller med, har tänkt på detta varje gång jag ser dylik skadegörelse. Sätt upp ett plexiglas åt hållet bussen/spårvagnen kommer från och något annat okrossbart material åt övriga håll.
Citera
2023-07-24, 17:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Kan inte begripa att dom inte förstår att glas inte funkar. Sätt i plexiglas i stället, men då tänder väl tattarna eld på plasten i stället
Citera
2023-07-24, 17:56
Medlem
ps870s avatar
Jag läste någonstans som jag inte orkar leta efter nu att orsaken till att betong/ metall kurerna inte används längre är att risken att en bilförare skadas allvarligt vid en kollision med en kur är lägre om det är glas.

Inte min åsikt utan det var vad SL eller något annat bolag svarade.

Edit: Jag har även för mig att kurerna till stor del finansieras av reklamen i kuren.
Senast redigerad av ps870 2023-07-24 kl. 17:58.
Citera
2023-07-24, 17:56
Medlem
VoktorDodkas avatar
Här i min stad är det inte kommunen eller bussbolagets problem, busskurerna bekostas av reklamfirman som även åker och byter de krossade rutorna. Jag tycker det är en bra lösning.
Citera
2023-07-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kan inte begripa att dom inte förstår att glas inte funkar. Sätt i plexiglas i stället, men då tänder väl tattarna eld på plasten i stället

När jag växte upp bytte de ut glasfönstren i busskurerna mot just plastfönster (på grund av skadegörelse får man väl anta). Och precis som du är inne på eldades det på dem så att det blev stora, fula märken. De såg inte så roliga ut efter ett par säsonger ("mjölkiga" och repiga). Men man slapp i alla fall glassplitter.

När de moderna busskurerna kom så var det full sula igen med krossat glas 1-2 gånger i månaden ungefär bara vid vår busshållsplats. Vågar inte tänka på hur mycket pengar som knastrat i splittrat glas under fötterna på mig men det handlar om hundratusentals kronor utan tvekan (miljoner?).
Men om det stämmer som andra skriver i tråden (att reklamintäkter bekostar rutorna) så känns det inte så farligt längre, trodde det ver skattepengar som gick åt.
Citera
2023-07-24, 18:29
Medlem
Fast tidigare var det ju grov sträckplåt och stål.
Nu sackar vi tidigt 80-tal i SL-Land.

Här är en bild från Brandbergens centrum. Mins att det såg ut såhär i hela Stockholm. Även i innerstaden.

http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=42293
Citera
2023-07-24, 21:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag läste någonstans som jag inte orkar leta efter nu att orsaken till att betong/ metall kurerna inte används längre är att risken att en bilförare skadas allvarligt vid en kollision med en kur är lägre om det är glas.

Fast det utsätter ju istället de väntande för risk. Finns exempel på personer som dött när de väntat på bussen och kuren blivit påkörd. Gissar att denna var av glas

https://www.pppress.se/nyhet/man-ihjalkord-vid-busshallplats-i-landskrona/

Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Här är en bild från Brandbergens centrum. Mins att det såg ut såhär i hela Stockholm. Även i innerstaden.

Han som står med händerna i byxfickorna
Citera
2023-07-24, 22:26
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fast tidigare var det ju grov sträckplåt och stål.
Nu sackar vi tidigt 80-tal i SL-Land.

http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=42293
Ja det där är de bästa kurerna.
De kan inte slås sönder så som glaskurer kan. De har även in- och utsyn samt skyddar för väder och vind. Men regionpolitiker älskar ju att slösa pengar omkring sig så vi lär nog aldrig få tillbaka de där perfekta busskurerna igen
Citera
2023-07-24, 22:26
Medlem
Eller så kunde ju idioter bara sluta vara idioter och slå sönder saker och ting? This is why we can't have nice things. Fast det är väl för mycket att hoppas på.

I någon mening så borde man spåra upp dem, även om det krävde extrema resurser, bara för att tvinga gärningspersonerna att betala för skadegörelsen -- och för hela utredningen.
Citera
2023-07-24, 22:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Rubriken förbättrad.

Strix/Mod
Citera
2023-07-24, 22:50
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet

Strix/Mod