Jag hade inte hört talas om denna unga talang innan jag såg filmen "UFO Sweden" som gick på SVT1 den 14 juli (en väldigt bra rulle där hon spelar huvudrollen som tjejen Denise, vars far troligen kidnappats av utomjordingar).
Hon har tidigare medverkat i tre kortfilmer: "Rebecka, portrait of a mother" "Det som göms i snö" och "Jag tror jag är lite kär i dig".
Hon är född 2004 och är dotter till Henrik Dahl och Kirsti Torhaug som också är skådisar (även de två är dock ganska okända för mig faktiskt).
Jag lyckas inte hitta så mycket om henne på webben, men jag hoppas på att man får se henne i fler bra filmer framöver. Kanske någon här som sitter på mer info om henne? Hon är ju bara 18 så hon har förhoppningsvis en lång karriär framför sig.
Namnet Inez klingar lite spanskt eller latinsk, men vad jag kan hitta så har hon ju svenskt och norskt ursprung (och är väldigt blond).
En kul grej jag reagerade på att hon förresten är oerhört lik en tjej jag kände i tonåren (och hade spännande lesbiska upplevelser med). Så det bidrog utan tvekan till att jag fastnade för henne.
(Inez, om du läser denna tråd hoppas jag du inte tar illa upp att jag skrev om likheten...)
I UFO-filmen där hon spelar Denise är hon en typsik tomboy med grabbig kläder, hon kör krossmotorcykel och vet hur man hackar datorer och larmsystem. Hon verkar även vara skickilg inom stunt då hon kör bil i hög fart i en biljakt.
På andra bilder verkar Inez mer feminin i sin framtoning, men snygg klänning på en del bilder. Jag har inte sett de aldra filmerna hon medverkar i men skall kanske se dem. (Där var hon dock yngre, i nyaste filmen från 2022 är hon 19).
Jag hoppas att hon fortsätter skådespela med filmbolaget Crazy Pictures som gjorde "UFO Sweden". För det blev ett lyckat koncept.
Hoppas att fler håller med mig?
IMDB:
https://www.imdb.com/name/nm8337290/