Citat:
Ursprungligen postat av
Superkuf
1943 var Tyskland inte besegrat. Förvisso hade Tyskland då ingen chans att besegra sina motståndare, men det hade de inte heller 1/1 1942 eftersom "Slaget om Moskva" var enda chansen att besegra Sovjet.
Då menade jag att Tyskland 1943 inte hade kapacitet att vinna på östfronten, och om de inte kan vinna på östfronten så kan de omöjligt vinna kriget mot västmakterna. Kriget var 'förlorat' även om det inte var förlorat, men klockan tickar.
Citat:
Sovjet tog stora förluster såväl 1943 som 44 och 45. Faktum är att 1945 började Sovjet få slut på soldater (vilket tyskar och britter hade upplevt året innan). Ta bort det amerikanska aluminiumet (stridsvagnsmotorer) och sprängämnet (artilleri) så skulle Sovjet tvingats till fler rena infanterianfall med åtföljande större förluster. Vilket skulle skapa en nedåtgående spiral av färre erfarna soldater och fler totala amatörer vilket leder till större förluster ...
Väl medveten om att Sovjet var tvungna att omedelbart avmobilisera sin enorma arme direkt efter kriget pga de höga förlusterna för att rädda ekonomin. Jag håller helt med i allt du skriver, och jag tror att Mark Harrison argumenterar för samma sak: Att utan Lend Lease så är det fortfarande väldig stor tvivel kring att Tyskland besitter förmågan att kunna vinna kriget mot Sovjet, men att inte heller Sovjet kan vinna kriget mot Tyskland. Östfronten hade blivit ett dödläge, och därmed ännu hemskare.
Citat:
Dina källor har problemet att de jämför äpplen och päron. Siktet på en stridsvagn utgör högst någon promille av hela stridsvagnens vikt, men är den viktigaste delen i att förstöra fienden och överleva. Hur ska siktet då bedömmas - som andel av stridsvagnens vikt (dvs försumbar) eller som förutsättning att genomföra stridsvagnens uppgift (dvs enorm)? Dina källor tillämpar konsekvent vikt-metodiken, vilket har brister.
Väldigt intressant, tack för det. Jag märkte också att källorna bygger väldigt mycket kvantitativa ekvationer, men författaren lyfter fram vikten av kvalitén, exempelvis med att maten var just konserverad kött, att bränslet hade en hög värde av oktan, eller att radion är designerat förr militärt bruk. Det beskrivs dock nackdelar, exempelvis att västerländska stridsvagnarna som Sovjet fick var impopulära eftersom de inte var lämpliga för terrängen i Ryssland, och för invecklade för den Sovjetiska besättningen med dess relativt primitiva utbildning.
Författaren menar på att eftersom Lend Lease var väldigt marginellt för Sovjets överväldigande inhemska produktion, så hade Sovjetunionen troligtvis fortfarande lyckats arbeta sig runt bristerna, men precis som du säger, bristerna hade gjort kriget ännu mera fruktansvärt för nationen.
Citat:
I jämförelsen av mat använder de ton, men det framgick att bara 4% av den sovjetiska matproduktionen rörde kött - och om den 1% som utgjorde Lend-Lease bestod av spam skulle LL utgöra 20% av allt kött som framställdes i Sovjet under kriget.
Det framgår dock att en nämnvärd del av den mat som skickades försvann gradvis mellan logistiken i Sovjetunionen av arbetare som plundrade lagren för egen konsumtion.
I detta dokumentet från mitt tidigare inlägg
Så försöker författaren att förklara anledningen till att den ryska befolkningen lyckades axla krigets påfrestningar tack vare Sovjetunionens tidigare brutalitet, statens ideologiska överordnad på människor, och de tidigare hårda levnadsförhållandena.
Mitt argument blir att även om spam är viktigt så finns det kanske fog för att tro att Sovjets medborgare hade precis som tyskarna under VK1 lyckats axla bördan på att äta rova och äta mindre.
Citat:
Utan Lend Lease skulle Sovjet inte erövrat Berlin eller Prag, man skulle inte kunna skapa Warzawapakten och det är dubiöst om kommunisterna skulle tagit Kina. Ur detta perspektiv behövdes LL för att Sovjet skulle "vinna" kriget.
Men USA skulle avslutat kriget oavsett vad Sovjet gjorde. Därmed skulle ett Sovjet utan LL knappast kunna "förlora".
Precis, men huvudtesen jag vill föra i tråden är främst gällande östfronten. Många som debatterar VK2 menar mest på att det var en nedräkning för axelmakterna till de antingen svälte eller blev atombombade, oavsett utfall på fronten. Vad jag främst vill diskutera är hur viktigt var egentligen Lend Lease. Det finns en gammal myt gällande östfronten att Sovjetunionen mer eller mindre ensamma besegrade Tyskland, och att man gjorde det främst genom att skicka tillräckligt många soldater in i kulsprutorna. Nu har vi en bättre förståelse kring just hur mycket tysk krigsmateriel som faktiskt gick till östfronten respektive kriget mot västmakterna, och hur viktigt den Amerikanska biståndet faktiskt var för Sovjetunionen, men vad jag vill diskutera är därför om det kanske har uppstått en ny myt om östfronten, just kring detta biståndet Lend Lease och hur viktigt det faktiskt var.
Åter igen så vill jag tacka för ditt svar. Hoppas att även Ankdam och Ormen ger sitt inlägg.