2023-07-21, 19:29
Medlem
Jag har ett AB där jag valt att inte ta utdelning och istället låtit pengarna stå kvar och förvaltas numera på Nordea Framtid Kapital (konto). Jag handlar med fonder och aktier.
Behöver jag LEI?

Tidigare körde jag via en traditionell depå, då var det ett krav.
Citera
2023-07-21, 21:29
Medlem
Fejkits avatar
Avanza har precis infört krav om du ska handla med aktier. Fonder behövs ej.
Citera
2023-07-21, 22:12
Medlem
Om du har en kapitalförsäkring så behövs inte LEI (t ex Nordea framtidakapital som du nämner). Skälet är att med kapitalförsäkring ägs formellt underliggande aktier, fonder etc, av försäkringsbolaget, medan du äger själva försäkringen.
Citera
2023-07-22, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
Om du har en kapitalförsäkring så behövs inte LEI (t ex Nordea framtidakapital som du nämner). Skälet är att med kapitalförsäkring ägs formellt underliggande aktier, fonder etc, av försäkringsbolaget, medan du äger själva försäkringen.

Tack för hjälpen
Då avlutar jag LEI
Citera
2023-07-22, 11:36
Medlem
harryguccis avatar
Citat:

Fram tills första Juli i år var detta sant. Nu är det ett krav från finansinspektionen att du måste ha LEI-kod om du ska handla aktier i din kapitalförsäkring. Som ovan nämnt så är det dock ok utan LEI om du handlar fonder.
Citera
2023-07-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrygucci
Fram tills första Juli i år var detta sant. Nu är det ett krav från finansinspektionen att du måste ha LEI-kod om du ska handla aktier i din kapitalförsäkring. Som ovan nämnt så är det dock ok utan LEI om du handlar fonder.

Intressant! Jag kan intyga att det inte efterlevs i praktiken överhuvudtaget. Tradar på för fullt utan LEI.
Citera
2023-07-22, 12:19
Medlem
harryguccis avatar
Citat:
Intressant! Jag kan intyga att det inte efterlevs i praktiken överhuvudtaget. Tradar på för fullt utan LEI.

Har själv kört på utan lei, men fick mail från avanza i juni:

"Hej,

Vi vill påminna dig om att finansinspektionen har beslutat att alla juridiska personer som handlar med marknadsnoterade värdepapper på en kapitalförsäkring kommer behöva identifieras med LEI-kod från och med 2023-07-01."

Vet ej vad konsekvenserna blir (om ens några?) om de upptäcker att man kör utan. Vet du?
Citera
2023-07-22, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrygucci
Har själv kört på utan lei, men fick mail från avanza i juni:

"Hej,

Vi vill påminna dig om att finansinspektionen har beslutat att alla juridiska personer som handlar med marknadsnoterade värdepapper på en kapitalförsäkring kommer behöva identifieras med LEI-kod från och med 2023-07-01."

Vet ej vad konsekvenserna blir (om ens några?) om de upptäcker att man kör utan. Vet du?

Sannolikt lägger man in en kontroll så att inte ordern kan exekveras. Alltså kan du inte köra utan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in