2023-07-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
För att kunna avgöra om min förklaring håller eller inte behöver vi veta hur många män respektive kvinnor som satsar på att bli så bra de kan på schack och prioriterar bort allt annat. Och det vet nog varken du eller jag. Kanske är det mer anmärkningsvärt att Judit Polgar nått en högre ranking än någon svensk man än att hon är ensam kvinna på den nivån?

Kasparov fick en gång en fråga om hans framgång berodde på medfödda egenskaper eller hård träning. Han svarade då att förmågan att träna hårt inte kan isoleras från personliga egenskaper. Alla klarar inte det och kvinnor är sämre på det än män. Det är tufft och kvinnor är bekvämare av sig.

Judit och hennes systrar drillades för övrigt hårt i schack av sin far ända sedan som de var unga så utan honom hade de aldrig lyckats.

Citat:
Hänvisar du till Bobby Fischer för att du tycker att han är något på spåren i "They're all weak, all women. They're stupid compared to men. They shouldn't play chess, you know. They're like beginners." Antar att du har sett klippet där han fullkomligt vräker ur sig misogyna floskler med osäkert leende och rundar av med att kvinnor bara ska hålla sig hemma och vänta på att mannen kommer tillbaka från jobbet.

Bobby Fischer är en af få spelare som anses vara en av de bästa genom alla tider så hans bedömning är förstås intressant.

Citat:
Det faktum att den typen av attityd finns bland manliga schackspelare kanske är en del av förklaringen till att få kvinnor som hade kunnat bli riktigt bra väljer att satsa på schack. Hikaru Nakamura är inne på detta och kommenterar även Bobby Fishers patetiska svada i början av detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=1fdC...annel=GMHikaru

Har man den begåvningen som krävs för att bli världsmästare i schack och inte ligger lika högt på autismspektrat som Magnus Carlsson finns det många alternativ som lockar mer än en elitsatsning. Kanske gäller det kvinnor i högre grad än män?

Det har inte med autism att göra, det finns helt enkelt en högre andel män bland dem med högst IQ.

Citat:
Vad menar du förresten med att män dominerar inom matlagning? Snävar du av det till att handla om hur många som driver krogar på Michelinnivå och deltar i matlagningstävlingar?

Kolla världstoppen över de bästa kockarna. Även där har du manlig dominans trots att det är större bredd av kvinnor inom matlagning. Det är alltså inte låg bredd som gör att kvinnor inte lyckas i toppen.
Senast redigerad av expat2021 2023-07-22 kl. 22:26.
Citera
2023-07-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Må så vara att det aldrig händer. Men om det hände så skulle majoriteten inte hata världsmästaren för att hon är kvinna. Men många i tråden vill få det till kvinnohat, enbart för att man inte bortförklarar och problematiserar mäns dominans.

Inom schackvärlden får man den respekt som ens rating visar, detta oavsett om man är en 12-årig pojke, senior man eller kvinna. Detta spelar ingen roll, det är spelstyrkan som räknas.

Jag minns en gång när jag spelade i klubb och en 12-åring kom in i lokalen, jag kände då inte till honom men såg att alla andra strömmade till för att se honom spela, detta eftersom han hade en mycket hög rating. Att han var en liten pojke spelade ingen som helst roll för respekten som schackspelare.
Citera
2023-07-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Må så vara att det aldrig händer. Men om det hände så skulle majoriteten inte hata världsmästaren för att hon är kvinna. Men många i tråden vill få det till kvinnohat, enbart för att man inte bortförklarar och problematiserar mäns dominans.

Vi är så överens
Citera
2023-07-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Inom schackvärlden får man den respekt som ens rating visar, detta oavsett om man är en 12-årig pojke, senior man eller kvinna. Detta spelar ingen roll, det är spelstyrkan som räknas.

Jag minns en gång när jag spelade i klubb och en 12-åring kom in i lokalen, jag kände då inte till honom men såg att alla andra strömmade till för att se honom spela, detta eftersom han hade en mycket hög rating. Att han var en liten pojke spelade ingen som helst roll för respekten som schackspelare.

Håller med fullständigt.
Citera
2023-07-23, 10:21
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanblikul
Jag har aldrig träffat en kvinna som varit så osäker på sig själv som du beskriver dem som en grupp. Men en länk till påståendet skulle vara fint.

Vadå länk? Jag har inte hänvisat till ett officiellt utlåtande i frågan, jag har skrivit att kvinnor som spelar schack vill belysa spelet och få in fler kvinnor i spelet. Det är knappast något sensationellt eller okänt. Det är dock en åsikt och åsikter fordrar oftast inte källa men visst, jag kan väl länka lite länkar till andra som delar åsikten och om kvinnors upplevelser av spelet idag.

https://thewhshatchet.org/are-chess-...en-beneficial/

https://new.uschess.org/news/should-...-be-eliminated

https://herculeschess.com/why-is-che...ted-by-gender/

https://www.chess.com/article/view/w...ble-discussion

Finns också en djupare diskussion i frågan på andra forum:
https://www.chess.com/forum/view/gen...gories?page=24

https://lichess.org/forum/general-ch...-titles?page=1
Citera
2023-07-23, 10:35
Medlem
kanblikuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Vadå länk? Jag har inte hänvisat till ett officiellt utlåtande i frågan, jag har skrivit att kvinnor som spelar schack vill belysa spelet och få in fler kvinnor i spelet. Det är knappast något sensationellt eller okänt. Det är dock en åsikt och åsikter fordrar oftast inte källa men visst, jag kan väl länka lite länkar till andra som delar åsikten och om kvinnors upplevelser av spelet idag.

https://thewhshatchet.org/are-chess-...en-beneficial/

https://new.uschess.org/news/should-...-be-eliminated

https://herculeschess.com/why-is-che...ted-by-gender/

https://www.chess.com/article/view/w...ble-discussion

Finns också en djupare diskussion i frågan på andra forum:
https://www.chess.com/forum/view/gen...gories?page=24

https://lichess.org/forum/general-ch...-titles?page=1

Snacka om att folk inte kommit längre 2023 =) Tur att det bara är på Flashback man hittar dessa stenåldersmänniskor HAHA
Citera
2023-07-23, 10:48
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanblikul
Snacka om att folk inte kommit längre 2023 =) Tur att det bara är på Flashback man hittar dessa stenåldersmänniskor HAHA

Kom upp ur sandlådan om du vill diskutera frågan seriöst. Just nu framställer du ju dig själv som ganska omogen till skillnad från de "stenåldersmänniskor" som svarar på TS fråga.

Vi borde göra vad vi kan för att få in fler kvinnor i schack. Hur man effektivast gör det finns det givetvis inget definitivt svar på, frågan hade ju varit mycket enkel då. Hur du kan tolka mitt svar som att vara emot kvinnor förstår jag inte men det får väl stå för dig. Kvinnor och män kan möta varandra online och i många turneringar. Att det finns kvinnliga världsmästerskap är för att belysa spelet och få in fler kvinnor, framför allt i unisex-turneringar. Det är min hållning i frågan. Jag välkomnar även fler kvinnor in i unisex-turneringar.

Vissa tror att officiella kvinnoturneringar är rätt väg att gå, vissa anser det motsatta. Om du känner på ena eller andra hållet i frågan, argumentera för din sak, detta är ju trots allt ett diskussionsforum.
Citera
2023-07-23, 11:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Schack är mycket mansdominerat, att ha en turnering för kvinnor handlar inte främst om att de inte kan eller vill spela mot män, de har sådana turneringar också, utan om att främja och belysa spelet bland kvinnor.

Och resultatet blir ju precis det motsatta. De flesta som hör talas om det, kommer anta att det beror på att kvinnor skulle ha sämre kognitiva förutsättningar än män.
Det är svårt att se något annat praktiskt syfte med en mans-fri schack-turnering. "Främja och belysa" är otroligt vagt, och även om man köper det syftet så antyder det ändå att det vore någon sorts "mjukstart" för kvinnliga shackspelare att spela mot andra kvinnor.
Citera
2023-07-23, 11:58
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Och resultatet blir ju precis det motsatta. De flesta som hör talas om det, kommer anta att det beror på att kvinnor skulle ha sämre kognitiva förutsättningar än män.
Det är svårt att se något annat praktiskt syfte med en mans-fri schack-turnering. "Främja och belysa" är otroligt vagt, och även om man köper det syftet så antyder det ändå att det vore någon sorts "mjukstart" för kvinnliga shackspelare att spela mot andra kvinnor.

Jag kan definitivt köpa den synen. Det problematiska med det är ju just det att så få kvinnor förekommer i dessa turneringar, framför allt i slutfaserna, och andra kvinnor då kan känna att det inte är något de passar in i. Hade könsfördelningen varit jämnare i schack så tycker jag definitivt att det vore idioti att ha ett separat världsmästerskap för kvinnor. Som det ser ut nu är jag kluven och jag kan se argumenten från båda sidor.
Citera
2023-07-23, 12:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag kan definitivt köpa den synen. Det problematiska med det är ju just det att så få kvinnor förekommer i dessa turneringar, framför allt i slutfaserna, och andra kvinnor då kan känna att det inte är något de passar in i. Hade könsfördelningen varit jämnare i schack så tycker jag definitivt att det vore idioti att ha ett separat världsmästerskap för kvinnor. Som det ser ut nu är jag kluven och jag kan se argumenten från båda sidor.

Nu är jag egentligen inte alls intresserad av varken idrott eller schack, men jag har förstått att ett grundantagande som man måste göra när man pratar om idrott, är att den som vunnit ett världsmästerskap faktiskt ÄR världens bästa. Alla tänkande människor vet att det förmodligen är en sanning med modifikation (det är trots bara den idrottsman som presterat bäst i närvaron av en domare, på en tävling), men man måste liksom anta det. Annars kan man sitta på läktaren och säga "det där skulle jag kunna göra bättre, om jag bara fick tillräckligt med tid och uppmuntran". Och då skulle idrottsprestationen bli till en axelryckning. Inget att ta notis om.

Om man börjar relativisera och mumla om att det förmodligen finns någon ännu bättre där ute, men som inte vågat kliva fram på grund av könsnormer/rasism/whatever, så kastar man hela idén om tävlingsidrott i papperskorgen.

Om man kan ha kvinno-vm i schack för att locka kvinnor till schakspel, varför man inte ha neger-vm, hemmafru-vm eller bög-vm i schack? Det är trots allt grupper som kan misstänkas vara underrepresenterade i de vanliga tävlingarna.
De låga förväntningarnas rasism brukar man prata om.
Citera
2023-07-23, 13:49
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Vi borde göra vad vi kan för att få in fler kvinnor i schack.

Det där har jag aldrig förstått. Varför? Varför är det viktigt? I västvärlden finns minimala eller noll trösklar för kvinnor att göra vad dom vill. Om kvinnor inte väljer att spela schack, varför bör då samhället (eller vilka nu vi innefattar) göra vad vi kan för att få in kvinnor? Kvinnor är inte handikappade, men det daltandet beskriver dom som det.

Det finns inga fel eller konstigheter med att kvinnor och män väljer olika. Vi är olika.
Kvinnor och män är olika.
Det betyder inte att någon är sämre än den andre. Oavsett om världsettan på schack är man eller män hoppar högre i höjd eller män säljer mest skivor eller vad fan det nu må vara. Det betyder inte att kvinnor är sämre. Vi är två sidor av samma mynt. Yin och yang. Vi kompletterar varandra. Naturen har skapat oss så.

Återigen. Sluta va så skitnödiga. Vi borde inte göra vad vi kan för att få in fler kvinnor i schack. Kul om fler kvinnor spelar. Men låt dom välja själva, dom är inga barn.
Senast redigerad av krautbrain 2023-07-23 kl. 13:53.
Citera
2023-07-23, 13:57
Medlem
kanblikuls avatar
Citat:
Kom upp ur sandlådan om du vill diskutera frågan seriöst. Just nu framställer du ju dig själv som ganska omogen till skillnad från de "stenåldersmänniskor" som svarar på TS fråga.

Vi borde göra vad vi kan för att få in fler kvinnor i schack. Hur man effektivast gör det finns det givetvis inget definitivt svar på, frågan hade ju varit mycket enkel då. Hur du kan tolka mitt svar som att vara emot kvinnor förstår jag inte men det får väl stå för dig. Kvinnor och män kan möta varandra online och i många turneringar. Att det finns kvinnliga världsmästerskap är för att belysa spelet och få in fler kvinnor, framför allt i unisex-turneringar. Det är min hållning i frågan. Jag välkomnar även fler kvinnor in i unisex-turneringar.

Vissa tror att officiella kvinnoturneringar är rätt väg att gå, vissa anser det motsatta. Om du känner på ena eller andra hållet i frågan, argumentera för din sak, detta är ju trots allt ett diskussionsforum.

Ska vi snacka seriöst och du behandlar kvinnor som en fårflock? "Hur ska VI lura in DEM?" Snacka om att se ner på kvinnor. Vad är fel att inte kvinnor spelar schack? Varför är det så viktigt för dig att kvinnor spelar schack? Är du kvinna själv? Spelar du schack?

Du kommer aldrig utvigda dina tankar och med det kommer du aldrig bli psykisk fri, är nästa grej som du irriterar dig på att kvinnor inte åker speedway och det kommer aldrig lämna ditt huvud?

Hoppas att du blir fri från demonerna.

EDIT: Om du nu skulle vara kvinna och INTE spelar schack. Då måste du förstå att du är störd och du ska nog söka hjälp. Jag vill dig väl <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in