2023-07-20, 18:10
Medlem
Ganska nyligen publicerade Sydsvenskan en artikel om ett företag som vill starta världens största värmekraftverk i Skåne, nämligen i närheten av det nu nerlagda Barsebäck. Om det verkligen kan leverera så är ju det absolut en möjlig lösning på det katastrofala underskottet av el i södra Sverige bl a pga elexporten. Detta skulle ju också stabilisera våra elpriser i hela landet. Tydligen skulle det finnas villiga kapitalstarka finansiärer, men vilka vill de inte gå ut med och detta är ju lite kritiskt i mitt tycke, speciellt om vi talar om utländska finansiärer.
Nu har det ju dessutom visat sig att vi får även via vår elkostnad betala för lagringen av radioaktivt avfall och detta är ju kostnader som inte är så små, som ständigt kommer att öka och som dessutom ska betalas av kommande generationer i typ 100 000 år, vilket gör att hitta något vettigare alternativ känns ju absolut på hög tid.
Dock så kommer denna geotermiska värme med lite frågetecken. Vad jag förstått så tillhör vi ett av de länder där man verkligen kommer få borra riktigt djupt för jordvärme, samt det finns även risk för att detta kan ev. stimulera fram jordbävning och även vad jag hört av en tämligen kunnig via att program att borra man riktigt djupt, så finns det risk att detta kan påverka grundvatten lite mer ytligare grundvatten, vilket vore en katastrof för jordbruket i Skåne, då väldigt många bönder använder sig av egna borrade brunnar.
Så vad säger ni? Kan geotermisk värmekällor som även Island helt använder sig av även vara ett alternativ för oss?
Finns det risk för jordbävning i Sverige om vi skulle skala upp detta?
Samt kan det påverkar grundvattnet, så det blir ännu mer vattenbrist sommartid?

https://www.sydsvenskan.se/2023-06-15/hemligheter-och-fragetecken-nar-foretag-vill-bygga-varldens-storsta-varmekraftverk-i-barseback

https://svenska.yle.fi/a/7-10015906
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in