• 2
  • 3
2023-07-19, 19:19
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattlampan
En normal månad sparar jag halva min lön, ca 18-20 000. Mannen har också eget sparande. Lever hyfsat sparsamt (matlåda, lagar mat hemma, jämför priser handlar på erbjudande, ekodrive med bilen, lagar framför att köpa osv osv) men inte snålt, det är inget som fattas oss. Men om jag verkligen snålade jag skulle jag kanske kunna spara 4000 till, köpt begagnade kläder till barnen, inga fritidsintressen, men de hade varit torftigt och jag tror det hade varit problem att få i barnen tillräckligt med mat pga att som inte ätit alla billiga alternativ som rotfrukter bönor o linser osv.
100 kr om dagen (antar per person) hade jag inte klarat idag med familj.

Kanske inte, men ett imponerande sparande ändå får man väl ändå säga.
Citera
2023-07-19, 19:28
Medlem
glajarns avatar
Spar redan 24000 varje månad och lever endå gott så det får räcka.
Citera
2023-07-19, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Egentligen går det att leva ganska billigt. Med lite disciplin. Min undran är hur mycket varje Flashbackare skulle kunna spara om de endast levde på en Hundralapp per dag.
När alla räkningar är betalda, boende, transport(Genomsnitt/Månad), cigg/Snus, etc.

Så: vad skulle NI spara genom att leva på en hundralapp om dagen i Mat och Fickpengar, från en lön till nästa?
Är själv lågavlönad så det beror på vad månadens utgifter blir. Denna månad överförde jag 3000 till sparkontot med i vintras när bara elräkningen var på 6000-7000 tusen i några månader blev det ju inget sparande alls. Kan väl säga att det mesta av matkostnaderna kommer på faktura från klarna och det är drygt 3000 kr varje månad. Jag lever mycket gott faktiskt och skulle säkert kunna dra ner på matkostnaderna men är för lat för det då jag gärna köper färdiglagat bara att värma.
Så så länge jag kan lägga undan några tusenlappar i snitt varje månad så vill jag fortsätta äta gott utan att alltid behöva se på prislappen.
Citera
2023-07-19, 19:55
Medlem
Triremers avatar
Hade jag levt på 100kr hade jag sparat in 27000kr i månaden. Lever på ca 1000kr per dag efter räkningar.
Citera
2023-07-19, 20:31
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Spar redan 24000 varje månad och lever endå gott så det får räcka.

Men OM du hade levt på en Hundralapp om dan, vad hade du kunnat spara då?
Citera
2023-07-19, 20:44
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Dra in på utemat. Max en pizza i månaden det får man allt unna sig. Inte äga en bil eller hålla den avställd. Fixa en billig cykel som transportmedel.

Inte köpa alkohol, droger, snus, cigaretter eller annat liknande.

Inte dricka kaffe för det är för dyrt just nu alternativt max två/tre koppar/vecka.

Inte åka på semester. Stranden nära dig är faktiskt gratis.

Göra billiga matlådor. Köpa frukt och grönt när de är som billigast.

Odla egen mat.
Citera
2023-07-19, 20:45
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Frågan var inte till mig, men jag kan ge dig ett enkelt exempel..

1kg köttbullar 56.90kr
1.3kg Makaroner 28.90kr
+ ca 4 kronor ketchup

= 90kr

Efter en snabb googling verkar pasta väga drygt det dubbla efter det är kokat så du får ca 3.5-4.0kg mat för 90kr, är det för lite för dig på en dag?
Byt ut ketchupen mot ägg för extra protein. Så skulle jag göra iallafall. Men bra tips i övrigt!
Citera
2023-07-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
[/b]

Kanske inte, men ett imponerande sparande ändå får man väl ändå säga.

tack, sparkvoten har inte alltid varit så hög som 50% men jag har väl lyckats med att inte höja utgifterna i takt med löneökning. Det gör rätt mycket över tid.
Citera
2023-07-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Hade jag levt på 100kr hade jag sparat in 27000kr i månaden. Lever på ca 1000kr per dag efter räkningar.
1000 kr /dag, hur lever du då? Utemat lunch o middag varje dag, eller köper du prylar? Du har ju verkligen potential att enkelt kunna spara rätt mkt utan att direkt snåla
Citera
2023-07-19, 22:28
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattlampan
1000 kr /dag, hur lever du då? Utemat lunch o middag varje dag, eller köper du prylar? Du har ju verkligen potential att enkelt kunna spara rätt mkt utan att direkt snåla

Jag sparade 28000kr av senaste lönen plus att jag får ca 12000kr i bonus per månad som betalas ut en gång per år.

Äter lunch ute, äter det jag vill på kvällen. Vardagar gör jag av med 200-500kr men helger, resor, träffa tjejer, aw, fest med vänner osv är inte gratis.

Förra helgen fredag: 300 lunch, 1700 fest, 800 mat ute. Lördag: brunch, lunch, middag och alkohol 1500. Utflykt med bilen på söndagen 500kr i bensin, lunch ute 300. 5100kr på en händelserik helg. 1900kr måndag till torsdag så är det 7000kr.

Pengar går fort om man hittar på saker.

Ibland lever jag snålt och ibland gör jag mer saker.

Sparar dock en del vardagar nu när jag har en tjej jag träffar. Innan träffade jag ofta flera i veckan vilket är dyrt även om vi ofta sågs hos mig. En flaska vin här och där, några drinkar ute. Ja det går pengar men det är kul.

Jag har sparat mycket länge och har ett par miljoner. Sparar fortfarande rätt bra men vill leva också. Har hög lön (jobbar med finansiella analyser) framförallt för min ålder och kommer troligtvis tjäna mycket mer inom kort.

Under covid hade jag tjej, åt inte ute, reste inte och tjejens intresse var promenader, träning och ligga med mera så då gjorde jag av med ca 100-200 om dagen.
Senast redigerad av Triremer 2023-07-19 kl. 22:37.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in