2023-07-18, 20:13
Medlem
Fattar inget av detta. Har haft B körkort sen 84. Får jag dra bil+husvagn med säg totalvikt 4 ton för bägge ekipagen? Alltså bil 2 ton och husvagn 2 ton.Eller måste jag ta B96 kort? Eller BE?
Citera
2023-07-18, 20:59
Medlem
B räcker
Citera
2023-07-18, 21:03
Medlem
B-kort så får sammanlagda totalvikten av bil och släp vara 3,5 ton.
Om du hittar en husvagn som har en totalvikt på 750 kg så går den alltid som lätt släp, så då kan bilen ha en totalvikt på 3,5 ton, men det är väl knappast troligt att du hittar en sån husvagn.

Satsa på B96 så får den sammanlagda totalvikten vara 4,25 ton. Om dom inte har ändrat på reglerna så är det bara uppkörning och inget teoriprov för B96.

Ska du köra seriöst stora grejer så satsa på BE, max totalvikt bil 3,5 ton + max totalvikt släp 3,5 ton.
Citera
2023-07-18, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
B-kort så får sammanlagda totalvikten av bil och släp vara 3,5 ton.
Om du hittar en husvagn som har en totalvikt på 750 kg så går den alltid som lätt släp, så då kan bilen ha en totalvikt på 3,5 ton, men det är väl knappast troligt att du hittar en sån husvagn.

Satsa på B96 så får den sammanlagda totalvikten vara 4,25 ton. Om dom inte har ändrat på reglerna så är det bara uppkörning och inget teoriprov för B96.

Ska du köra seriöst stora grejer så satsa på BE, max totalvikt bil 3,5 ton + max totalvikt släp 3,5 ton.
Fast jag löste detta som förbryllar mig lite:
” B utfärdat före 960701 har ingen viktsgräns för dragbil/husbil (pb2).
B utfärdat efter 960701, eller som varit återkallat efter detta datum, medger en högsta totalvikt på 3,5 ton för dragbilen/husbilen.”
Citera
2023-07-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javvemannen
Fast jag löste detta som förbryllar mig lite:
” B utfärdat före 960701 har ingen viktsgräns för dragbil/husbil (pb2).
B utfärdat efter 960701, eller som varit återkallat efter detta datum, medger en högsta totalvikt på 3,5 ton för dragbilen/husbilen.”

Om du tog ditt B-kort före 960701 så finns det ingen viktgräns för hur tung personbil du får köra. Är husbilen reggad som pb2 (över 3,5 ton) så får du köra den på ditt B-kort. Efter ett sådant fordon (över 3,5 ton) får du koppla ett släp som har en totalvikt på max 750 kg eftersom ett sånt släp alltid klassas som lätt.

Om B96 gör något här vet jag inte, killgissar att det saknar betydelse.

Om du skaffar BE så har du kvar dina gamla rättigheter på B och på E:et får du dra ett släp med max totalvikt på 3,5 ton.

Ibland är det skönt med CE, det är så mycket man slipper fundera på.
Senast redigerad av swordtoploughshare 2023-07-18 kl. 22:24. Anledning: tillägg
Citera
2023-07-19, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Om du tog ditt B-kort före 960701 så finns det ingen viktgräns för hur tung personbil du får köra. Är husbilen reggad som pb2 (över 3,5 ton) så får du köra den på ditt B-kort. Efter ett sådant fordon (över 3,5 ton) får du koppla ett släp som har en totalvikt på max 750 kg eftersom ett sånt släp alltid klassas som lätt.

Om B96 gör något här vet jag inte, killgissar att det saknar betydelse.

Om du skaffar BE så har du kvar dina gamla rättigheter på B och på E:et får du dra ett släp med max totalvikt på 3,5 ton.

Ibland är det skönt med CE, det är så mycket man slipper fundera på.

Ok , men d är det B96bsom gääller för mig. Räknar med att bilar i dom flesta fall väger 2,3 ton idag och husvagn runt 1,5-1,8 ton. Och denna förklaring är vad jag hittat.
” En uppkörning för B96, utökad B-behörighet, som genomförs i en automatväxlad bil kommer efter förändringen att ha koden B96.78 på körkortets baksida. Utökad B-behörighet krävs när släpvagnens totalvikt överstiger 750 kilo och fordonskombinationens sammanlagda totalvikt överstiger 3 500 kilo men inte 4 250 kilo.”
Citera
2023-07-19, 06:56
Medlem
Grim.Fandangos avatar
För att slippa gissa, använd gärna Transportstyrelsens släpvagnskalkylator.
Man matar in regnummer på bil och släp och kalkylatorn berättar om kombinationen är OK samt vilken behörighet som krävs.

https://slapvagnskalkylatorn.transpo...alkylator.aspx
Citera
2025-05-06, 13:49
Medlem
drullureds avatar
Hade lite lösa planer på att låna/hyra husvagn för att testa på lite här på våren/försommaren men de grusades lite nu när jag läste på om körkortsbehörigheterna.
Ni som har husvagn, har ni B med utökad behörighet (B96)? Eller hur kör ni?

Trodde i min enfald att det bara var att koppla och köra men bilen har en totalvikt på 2400kg så om jag inte missuppfattat nåt så kan jag inte dra en normalstor husvagn på B-kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in