Citat:
Ursprungligen postat av
HerpesSupervisor
Antar att han hade vänt , såvida han inte är ”riktigt sjuk”…
Kanske han kika in såg ensam tjej.
I många andra länder i Europa har jag sett att folk har metall galler de drar för fönster för att inte riskera inbrott etc. Antar att man inte får ha det i Sverige pga bygglov (killgissar).
Bottenvåning är fan läskigt ibland…i alla fall i denna värld där män ska härja. Så där fick jag in mitt manshat också. Man vill inte tro att sånt sker , samtidigt känner jag tjejer som valt bort lägenheter på vån 1 just pga rädsla.
Du kan ju inte killgissa och manshata i samma inlägg, det är ju emot reglerna...
Jag känner killar också som ytterst ogärna väljer bottenvåning. De kan maskera det som allmänt obehag över att bli uttittade och så men det finns också ett visst mått av trygghetsbehov inblandat. Skillnaden är nog att det inte finns en sådan konkret bild av hotet och att killar i allmänhet helt enkelt tänker på och hanterar hot annorlunda. Men vi noterar dem, var så säker.
Sedan har jag i ett tidigare värv faktiskt slöjdat till några fönstergaller som du nämner och precis som du gissar så finns det ett par aspekter att ta hänsyn till, åtminstone på hyreslägenheter. Dels är de flesta fönster att betrakta som utrymningsvägar vilket lätt ställer till det men det här också, åtminstone tidigare, funnits en rädsla för att åsynen av dem ska skapa otrygghet. Om det sitter galler på fönstren så menar man ofta att det skickar en signal att det finns något att vara rädd för i grannskapet. Men det var i en annan tid och nu kan det nog komma att ses som ett säljargument att man kan få bo tryggt i en bunker på nedre botten.
Happy to mansplaina lite såhär på morgonkvisten.